Przypominamy, że już od jutra, 15 lipca, na placach poboru opłat Żdżary, Stryków, Karwiany i Żernica, na zarządzanych przez GDDKiA odcinkach autostrad A2 i A4, wydzielone zostaną bramki dedykowane dla samochodów osobowych wyposażonych w viaAUTO. Bramki te będą specjalnie oznakowane (pomarańczowe tablice z logo viaTOLL), a pasy prowadzące do tych bramek zostaną oznaczone specjalnymi znakami na jezdni, także w kolorze pomarańczowym. To rozwiązanie przyniesie korzyści wszystkim użytkownikom autostrad, a szczególnie posiadaczom viaAUTO.
Promocja cenowa viaAUTO
Od 4 lipca do końca wakacji, tj. 31 sierpnia br. będzie trwała promocja, w której koszt urządzenia viaAUTO wyniesie 100 zł, z czego 50 zł jest z góry przeznaczone na opłaty. W promocyjnej cenie zostanie udostępnionych użytkownikom 5 000 urządzeń.
ViaAUTO można zakupić w punktach dystrybucji oraz w miejscach obsługi klienta systemu viaTOLL. Dużym udogodnieniem viaAUTO jest brak przypisania tego urządzenia do konkretnego pojazdu. Z danego egzemplarza można skorzystać, jadąc jednym autem, by za chwilę zabrać je ze sobą do innego samochodu i uiszczać elektroniczną opłatę za pomocą tego samego urządzenia.
Korzyści dla użytkowników autostrad
Warto zwrócić uwagę na możliwości związane z systemem elektronicznym dla samochodów osobowych. Wzrost udziału pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej poniżej 3,5 t wyposażonych w urządzenia viaAUTO wpływa na płynność ruchu i poprawę sytuacji na bramkach. Wniesienie opłaty w sposób elektroniczny – za pomocą viaAUTO – jest znacznie szybsze, czas trwania transakcji to zaledwie kilka sekund. W związku z tym przepustowość bramki dla pojazdów wyposażonych w viaAUTO jest blisko trzykrotnie większa niż tej przy transakcji manualnej. Ten fakt potwierdzają wykonane przez GDDKiA testy na punktach poboru opłat (PPO).
120 aut/h vs. 300 aut/h
Jedna bramka pobierająca opłaty w systemie manualnym obsługuje ok. 120 pojazdów w ciągu godziny, o ile nie ma przy płatnościach opóźnień, takich jak np. poszukiwanie portfela czy monet przez kierowcę, problemy przy płatnością kartami płatniczymi. Natomiast bramka pracująca w trybie systemu viaTOLL jest w stanie płynnie obsłużyć ok. ponad 300 pojazdów lekkich w ciągu godziny. Skuteczność elektronicznego systemu poboru opłat w poprawie płynności ruchu potwierdzają również przykłady innych krajów, np. Japonii, w której gigantyczny ruch na drogach jest płynny mimo małej przestrzeni i funkcjonowaniem bramek do poboru opłat.
Uporządkowanie ruchu przy punktach poboru opłat
Zatory przed PPO powodowane są także przez niektórych użytkowników mylących lub szukających odpowiednich bramek i przemieszczających się tuż przed nimi, czasem w poprzek jezdni. Ten czynnik powinien zostać zminimalizowany poprzez nową organizację ruchu. Wprowadzane oznakowanie pionowe i poziome będzie dużo bardziej intuicyjne. Dlatego kierowcy będą z dużym wyprzedzeniem otrzymywali jasną informację, na którym pasie powinni się znajdować. Całe rozwiązanie jest innowacją wprowadzaną na sieci dróg zarządzanych przez GDDKiA.
Nowa organizacja ruchu wprowadzana jest w dwóch etapach:
I. Już od 15 lipca na czterech PPO będzie funkcjonowało specjalne oznakowanie poziome w postaci pomarańczowych pasów kierujące ruch do bramek ViaTOLL i „odstraszające” jednocześnie kierowców wnoszących opłatę w sposób manualny od wjechania w tą strefę, a nad bramkami do poboru opłat pojawią się znaki pionowe.
II. Do końca sierpnia będzie wdrażany system oznakowania pionowego przed PPO, który odpowiednio dużo wcześniej poinformuje kierowcę, na który pas ruchu ma się kierować w zależności od tego, jaką metodą ma zamiar wnieść opłatę. Będą to przyjazne użytkownikom piktogramy np. z wizerunkiem kasjera oraz z logo viaTOLL i wizerunkiem pojazdów.
· Schemat poglądowy oznakowania Punktu Poboru Opłat
Jedno viaAUTO dla wielu użytkowników
Użytkownik ma dwie możliwości:
- zawrzeć standardową umowę dla konta w trybie przedpłaconym lub z odroczoną płatnością, przedstawiając odpowiednie dokumenty niezbędne do rejestracji;
- nabyć urządzenie viaAUTO, zakładając konto przedpłacone anonimowe. Wówczas nie są wymagane żadne dokumenty ani informacje, a urządzenie może służyć wielu użytkownikom w różnych samochodach (można je przekładać).
W przypadku kont przedpłaconych (pre-paid) przed faktycznym skorzystaniem z drogi płatnej użytkownik musi zadbać o odpowiednią ilość środków pieniężnych na swoim koncie, ponieważ opłaty naliczane za przejazd po odcinkach sieci dróg płatnych są pobierane z niego automatycznie.
W przypadku konta z odroczoną płatnością (post-pay) saldo konta obejmuje sumę należności, jakie należy uregulować za wszystkie pojazdy zarejestrowane w ramach konta po zakończeniu określonego w umowie okresu rozliczeniowego.
Elastyczność działań GDDKiA dla płynności ruchu
W przypadku zwiększenia się zatoru po jednej tylko stronie autostrady, GDDKiA pozostawia działające bramki rewersyjne, które mogą w razie potrzeby zostać szybko przestawione na obsługę drugiej jedni autostrady.