Pod koniec ubiegłego roku, w ramach działań mających na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego Oddział GDDKiA w Poznaniu zastosował rzadko używane jeszcze w kraju elastyczne słupki poliuretanowe
Pod koniec ubiegłego roku, w ramach działań mających na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego Oddział GDDKiA w Poznaniu zastosował rzadko używane jeszcze w kraju elastyczne słupki poliuretanowe. Wykonane z poliuretanu słupki ustawione zostały na dwóch odcinkach drogi krajowej nr 5: Śmigiel – Wydorowo oraz Leszno – Rydzyna. Łącznie postawiono 888 słupków, z których każdy jest koloru pomarańczowego, posiada wysokość 750 mm i średnicę słupka 80 mm. Do tego ich podstawa jest konstrukcją niezależną od konstrukcji pionowej słupka co pozwala na łatwą wymianę uszkodzonego słupka. Po zmierzchu dobrą widoczność zapewniają trzy odblaskowe pasy o szerokości 55-70 mm. Ponadto słupki poliuretanowe charakteryzują się wysoką wytrzymałością na uderzenia mechaniczne, dużą odpornością na działanie promieniowania UV i stałością parametrów w okresie 3 lat użytkowania.
Pierwsze 138 słupków poliuretanowych Oddział w Poznaniu ustawił na 1,5 km odcinku drogi krajowej Śmigiel – Wydorowo gdzie po prawej stronie drogi wydzielono utwardzone pobocze tworząc przestrzeń pieszo-rowerową. Kolejne 750 sztuk, po wcześniejszych konsultacjach z Komendą Policji postawiono na szczególnie niebezpiecznym, 4 kilometrowym odcinku byłego drogowego odcinka lotniskowego Leszno – Rydzyna, gdzie wcześniej miały miejsce 3 wypadki śmiertelne. W tym przypadku słupkami odgrodzono przeciwległe kierunki ruchu 4-pasowego odcinka drogi krajowej nr 5 uniemożliwiając tym samym wyprzedzanie „na trzeciego” na podwójnej, ciągłej linii.
Stawiane w osi drogi (jak w przypadku 4-pasowego odcinka Leszno – Rydzyna) słupki poliuretanowe budzą również kontrowersje, gdyż w opinii kierowców utrudniają wyprzedzanie. Jednakże prawidłowo ustawione na - wg kierowców - tzw. „szybkich” odcinkach dróg wizualnie zmuszają kierującego do przestrzegania dozwolonej prędkości i uniemożliwiają niedozwolone wyprzedzanie na podwójnej linii ciągłej. I najważniejsze – od momentu ustawienia słupków poliuretanowych na obu odcinkach nie było żadnych wypadków.



Marcin Bulski