I. Podstawowe informacje o inwestycji
- długość – 20 km
- obecny etap – w użytkowaniu
- lata realizacji – 2015-2019
- wartość projektu: 443,6 mln złotych
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności
w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020
etap zrealizowany:
studium techniczno ekonomiczne: 10.2009
17.11.2009 na posiedzeniu Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych przy Generalnym Dyrektorze DKiA przyjęto STE dla drogi S6.
08.01.2010 protokół z tego posiedzenia zatwierdził Generalny Dyrektor DKiA, jako preferowany wskazano wariant V.
raport oddziaływania na środowisko: 01.2010
decyzja środowiskowa: 09.07.2010
ostateczność decyzji środowiskowej: 01.03.2011
przetarg na zaprojektowanie i budowę ogłoszony: 14.08.2014
podpisanie umowy na zaprojektowanie i budowę: 23.10.2015
złożenie wniosku o wydanie decyzji ZRID: 23.08.2016
uzyskanie decyzji ZRID: 07.03.2016
oddanie drogi do użytkowania: 30.10.2019
strona internetowa projektu: http://www.s6goleniow-kielpino.pl/
II. Opis inwestycji
1. Przebieg drogi
Droga krajowa nr 6 jest najważniejszą trasą drogową Pomorza i należy do najważniejszych ogniw krajowego systemu komunikacyjnego. Łączy największe miasta Polski Północnej: Szczecin, Gdańsk, Gdynię, Słupsk, Koszalin. Stanowi połączenie drogowe polskich portów morskich, od Świnoujścia i Szczecina, do portów Trójmiasta. Od niej odchodzą na północ drogi obsługujące tereny turystyczne. Stanowi ona także część korytarza transportowego, łączącego obwód Kaliningradzki z Europą Zachodnią oraz połączenie na Litwę – do Kowna i Wilna.
Przedmiotem przedsięwzięcia jest budowa drogi ekspresowej S6 na odcinku od węzła Nowogard Wschód na istniejącej obwodnicy m. Nowogard do końca projektowanej obwodnicy m. Płoty długości 20 km. Droga ekspresowa S6 wybudowana będzie w przekroju dwujezdniowym, po 2 pasy ruchu na każdej jezdni. Dostępność do drogi będzie jedynie w węzłach drogowych, natomiast ruch lokalny będzie się odbywać za pomocą dróg zbiorczych oraz bezkolizyjnych przejazdów drogowych z jednej strony drogi na drugą (bez połączenia z droga ekspresowa). Planowany odcinek drogi biegnie początkowo wzdłuż istniejącej linii kolejowej, następnie omija miejscowość Żabowo, Żabówko, Wyszogóra i Lisowo. Dalej przechodzi w obwodnicę miasta Płoty, omija miejscowość od zachodu i północy. Po ominięciu miasta Płoty planowana droga przekracza rzekę Rega i w okolicach skrzyżowania drogi krajowej nr 6 z drogą powiatową nr 3121Z wchodzi w ślad drogi krajowej nr 6.
2. Podstawowe parametry techniczne
- klasa techniczna S
- prędkość projektowa 100 km/h
- prędkość miarodajna 110 km/h
- liczba pasów ruchu 2x2
- szerokość pasa ruchu 3.50 m
- szerokość opasek wewnętrznych 0.50 m
- szerokość pasa awaryjnego 2.50 m
- szerokość pasa dzielącego 4.00 – 6.00 m
- szerokość poboczy gruntowych 0.75 – 2.50 m
- skrajnia pionowa 4.70 – 5.00 m
- obciążenie nawierzchni 115 kN/oś
3. Zakres inwestycji
Budowa dwujezdniowej drogi ekspresowej, obiektów inżynierskich (wiadukty, mosty, estakady, przejścia dla zwierząt, przepusty nad ciekami), dróg dojazdowych dla obsługi ruchu lokalnego, miejsc obsługi podróżnych, systemu odwodnienia, przebudowa dróg publicznych, sieci elektroenergetycznych, sieci wodociągowych oraz budowa infrastruktury służącej ochronie środowiska (przejścia dla zwierząt, przepusty, ekrany akustyczne, siatki wygradzające, urządzenia podczyszczające wody opadowe).
Plan orientacyjny odcinka Nowogard - Płoty:
4. Wariantowanie przebiegu drogi
W ramach raportu rozpatrywano pięć wariantów przebiegu drogi ekspresowej S6: I, II, III, IV i V/Va oraz podwarianty na przejściu przez wybrane obszary Natura 2000. W decyzji środowiskowej wydanej przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Szczecinie 9 lipca 2010 roku wybrano wariant V/Va w podwariancie I.
5. Obiekty inżynierskie
Wiadukty, mosty, przejazdy gospodarcze, przejścia dla zwierząt dużych, średnich, małych i płazów, przepusty.
6. Węzły
"Płoty Północ"
III. Ochrona środowiska
przejścia dla zwierząt
Zgodnie z decyzją Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska z dnia 09.07.2010r. wskazano na konieczność wybudowania przejść dla zwierząt.
ochrona przed zanieczyszczeniem wód
Urządzenia podczyszczające wody opadowe, zbiorniki retencyjne i retencyjno – infiltracyjne.
ochrona przed nadmiernym hałasem
Celem ochrony akustycznej otaczającego terenu przewidziano budowę ekranów akustycznych.
Powiązane informacje:
Decyzja środowiskowa dla drogi S6 ostateczna (17.03.2011)
Projektowanie drogi S6 będzie kontynuowane (26.10.2012)
Startuje projektowanie S6 (12-04-2013)
Duże zainteresowanie budową dróg w naszym regionie (06-10-2014)
Kolejne 2 odcinki drogi S6 w drugim etapie przetargu (30-04-2015)
Oferty cenowe na odcinek S6 Nowogard - Płoty otwarte (06-07-2015)
S6 rośnie – umowa na odcinek Nowogard – Płoty (23-10-2015)
Nabywanie nieruchomości pod drogę S6 - Informator (30.06.2016)