Oddział: Białystok
Dwa odcinki realizacyjne: Łomża Południe – Łomża Zachód i Łomża Zachód – węzeł Kolno
Długość (razem) – 20,11 km. ‘S”; 15,87 km „GP” (DK63 i DK64)
Obecny etap – w realizacji
Wartość projektów (łącznie) – 959 mln. zł., wartość obu kontraktów budowlanych (łącznie)– 703 mln. zł.
Podstawowe parametry techniczne drogi ekspresowej (wspólne dla obu odcinków):
* przekrój budowlany 2x2
* przekrój docelowy 2x2
* rodzaj konstrukcji nawierzchni - beton cementowy
* klasa techniczna S
* prędkość projektowa Vp 100 km/h
* ilość i szerokość pasów ruchu 2 x 2 x 3,5 m
* pas dzielący wraz z opaskami - 5 m
* obciążenie nawierzchni 115 kN/oś
OBWODNICA ŁOMŻY - W PODZALE NA ODCINKI
Odcinek Łomża Zachód – węzeł Kolno
Długość - 12,922 km (droga ekspresowa S61); 6,96 km (droga krajowa nr 64)
Obecny etap – w realizacji - do 2023.
Wartość projektu: - 670 000,00 zł brutto, wartość Kontraktu: 525 681 936,24 zł brutto;
1. Etap zrealizowany:
* 22.09.2014 – wydana decyzja o uwarunkowaniach środowiskowych
2.. Etap w realizacji:
* 11.10.2018 roku. – podpisanie umowy z Wykonawcą robót - TOTO S.p.A. CONTRUZIONI GENERALI, Viale Abruzzo, 410, 66100 Chieti
* 12.08.2019 roku - złożenie wniosku o zrid
Informacyjna strona internetowa: http://www.s61-lomza-kolno.pl/
Umowa o dofinansowanie - nie została podpisana
II. Opis inwestycji:
1. Przebieg drogi
Przedmiotem zamówienia jest zaprojektowanie i budowa drogi ekspresowej S61 o łącznej długości 12,92 km oraz budowa drogi krajowej nr 64 o przekroju 1x2 na odcinku o długości około 6,96 km.
Odcinek stanowi fragment drogi ekspresowej S61, a zarazem szlaku komunikacyjnego - Via Baltica. Zlokalizowany jest na terenie województwa podlaskiego, w powiatach: łomżyńskim oraz Miasta Łomża (miasta na prawach powiatu), na terenie gmin – Łomża, miasto Łomża oraz Piątnica.
2. Podstawowe parametry techniczne odcinka drogi ekspresowej S61
przekrój budowlany 2x2
przekrój docelowy 2x2
rodzaj konstrukcji nawierzchni beton cementowy
klasa techniczna S
prędkość projektowa Vp 100 km/h
ilość i szerokość pasów ruchu 2 x 2 x 3,5 m
pas dzielący wraz z opaskami 5 m
kategoria ruchu KR 7
obciążenie nawierzchni 115 kN/oś
Parametry techniczne drogi krajowej nr 64
klasa techniczna GP
prędkość projektowa Vp 80 km/h
przekrój drogi 1x2
ilość i szerokość pasów ruchu 1x2x3,5 m
szerokość opaski zewnętrznej 0,5 m
szerokość pobocza gruntowego 1,5 m lub większa, jeśli zachodzi potrzeba lokalizacji urządzeń BRD oraz ochrony środowiska kategoria ruchu KR 4
obciążenie nawierzchni 115 kN/oś
skrajnia pionowa 5,0 m
2. Zakres inwestycji
Przedmiotem zamówienia jest zaprojektowanie i budowa:
• droga ekspresowa S61 na odcinku: od 0+014,66 do km 12+937,09
• droga krajowa nr 64 na odcinku: od 0+0,000 do km 6+962,31
Powyższy odcinek drogi S61 stanowi fragment drogi ekspresowej S-61 Ostrów Mazowiecka – Łomża – Stawiski – Szczuczyn – Ełk – Raczki – Suwałki – Budzisko (granica państwa), odcinek drogi krajowej nr 64 będzie stanowił fragment obwodnicy Łomży.
3. Wariantowanie przebiegu drogi
Wariant 1: W wariancie I (wnioskowanym przez Inwestora do realizacji, zgodnie z wnioskiem o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach) trasa zaczyna się w węźle Podborze zlokalizowanym w km ok. 552+500 drogi S8. W projektowanym przebiegu w km 28+200 przebiega nad linią kolejową nr 36 Ostrołęka – Łapy, od km ok. 33+500 zbliża się do istniejącej drogi wojewódzkiej na odległość ok. 300 do 500 m i prowadzona jest po jej zachodniej stronie. Miasto Łomża omija po stronie zachodniej, przekraczając rzekę Narew wraz z przyległymi terenami zalewowymi. W km ok. 63+000 zbliża się do istniejącej drogi krajowej nr 61 i od km 66+500 biegnie do niej równolegle. Trasa drogi krajowej nr 64, od węzła Łomża Północ przebiega przez w rejonie miejscowości Marianowo, przecina drogę wojewódzką nr 668, by w rejonie miejscowości Elżbiecin włączyć się do istniejącej drogi krajowej nr 64
Wariant 2 (alternatywny): W wariancie alternatywnym początek zlokalizowany jest w węźle „Prosienica” w km ok 560+250 drogi S-8. W km 25+800 przebiega nad linią kolejową nr 36 Ostrołęka – Łapy, od km ok. 33+700 trasa przebiega nad drogą wojewódzką nr 677, gdzie zmienia kierunek aby ominąć miasto Łomża od strony wschodniej, przecinając się z nowym przebiegiem drogi krajowej nr 63. Od węzła Kolno wariant ma przebieg wspólny z wariantem 1. Węzeł Łomża Północ zlokalizowany na istniejącym odcinku drogi krajowej nr 64, w tym wariancie nie ma konieczności wykonywania odcinka drogi krajowej nr 64.
Wariant 3 (alternatywny) zakładał połączenie z drogą S8 poprzez rozbudowę istniejącego węzła Brok w km ok 546+000 drogi S-8. W przeciwieństwie do wcześniejszych wariantów trasa omija miejscowość Śniadowo po stronie wschodniej, przechodząc nad linią kolejową Ostrołęka – Łapy w km ok. 35+400. W km ok. 38+250 przechodzi nad drogą wojewódzką nr 677. Dalszy przebieg po stronie zachodniej drogi wojewódzkiej nr 677prowadzi do węzła „Łomża Południe” w którym droga S61 łączy się z nowym przebiegiem drogi krajowej nr 63 i omija miejscowość Konarzyce po stronie zachodniej. Po stronie zachodniej omija miasto Łomża, przechodząc w rejonie rzeki Narew przez poldery. Przeprawa przez rz. Narew zlokalizowana w rejonie 57+700. Wariant, od obwodnicy Stawisk, ma przebieg wspólny z pozostałymi wariantami. Trasa drogi krajowej nr 64 tożsama z trasą w wariancie 1 Wariant zerowy, zakładający zaniechanie inwestycji, w związku z tendencją wzrostową natężenia ruchu na drodze S-61 prowadziłoby do ponadnormatywnych zanieczyszczeń obszarów zamieszkałych tlenkami azotu, pyłami, powodowałby nadmierny hałas, drgania niszczące budynki i inne obiekty oraz przyczyniłby się do zwiększenia liczby wypadków drogowych 4.
Obiekty inżynierskie:
4 mosty, 13 przepustów (w tym 11 stanowiące przejścia dla zwierząt), 16 wiaduktów.
5. Węzły:
Węzeł „Łomża Zachód” Droga S61 w km ok. 44+150 będzie się krzyżować z istniejącą drogą krajową nr 61. Węzeł zapewni relacje Ostrów Mazowiecka – Ełk oraz Ostrołeka - Łomża Węzeł „Nowogród” Droga wojewódzka nr 645 będzie krzyżować się z drogą ekspresową w km ok. 50+330 i przebiegać pod drogą ekspresową. Wykonany węzeł zapewni relacje Ostrów Maz. – Ełk oraz Nowogród - Łomża. W obrębie drogi ekspresowej należy uwzględnić konieczność dokonania korekty przebiegu drogi wojewódzkiej nr 645 w ramach budowy węzła na długości około 621,89 m. Skrzyżowanie drogi wojewódzkiej nr 645 z drogą ekspresową należy wykonać w postaci węzła typu WB.
Węzeł „Łomża Północ” Droga krajowa nr 64 rozpocznie się od węzła „Łomża Północ” i będzie krzyżować się z drogą ekspresową w km 0+000 i przebiegać nad drogą ekspresową. Wykonany węzeł zapewni relacje droga S61 - Białystok. Węzeł typu WB. 6.
MOPy Nie występują
III. Ochrona środowiska
Przedsięwzięcie obejmuje projekt i wykonanie przejść dla zwierząt: - 3 przejść przejście dolne, zespolone, dla dużych zwierząt; - 11 przejść dla małych zwierząt i płazów
Odcinek Łomża Południe – Łomża Zachód
Długość: - 7,18 km drogi ekspresowa S61, 8,9 km droga krajowa nr 63 (GP)
obecny etap – w realizacji (do 2020)
wartość projektu: - 289 000,00zł brutto, wartość Kontraktu: 218 105 688,56 zł brutto
1. Etap zrealizowany:
* 22.09. 2014 r. - wydana decyzja o uwarunkowaniach środowiskowych
* 21.11.2014 - ogłoszenie przetarg na opracowanie Koncepcji Programowej na drogę ekspresową S 61 od Ostrowi Mazowieckiej do Szczuczyna - razem z obwodnicą Łomży
* 28.03.2017 - ogłoszenie przetargu na wyłonienie wykonawcy w syst. "Projektuj i buduj"
2. Etap w realizacji:
- 21.12.2017 r – podpisanie umowy z Wykonawcą robót. Wartość Kontraktu: 218 105 688,56 zł. brutto. Wykonawca: MOTA-ENGIL CENTRAL EUROPE S.A..
- 19.02.2020 r. - wojewoda wydaje decyzję zrid
Strona internetowa:http://www.s61.lomzazachod-lomzapoludnie.pl/
Umowa o dofinansowanie - brak
II. Opis inwestycji:
3. Przebieg drogi Odcinek stanowi fragment drogi ekspresowej S-61 Ostrów Mazowiecka – Łomża – Stawiski – Szczuczyn – Ełk – Raczki – Suwałki – Budzisko (granica państwa) i jest zlokalizowany na terenie województwa podlaskiego, w powiatach: łomżyńskim i zambrowskim, na terenie gmin Łomża.
4. Podstawowe parametry techniczne
Droga ekspresowa S61 – od węzła „Łomża Południe” do węzła „Łomża Zachód”
przekrój budowlany 2x2
przekrój docelowy 2x2
rodzaj konstrukcji nawierzchni - beton cementowy
klasa techniczna S
prędkość projektowa Vp 100 km/h
ilość i szerokość pasów ruchu 2 x 2 x 3,5 m
pas dzielący wraz z opaskami 5 m
kategoria ruchu KR 6
obciążenie nawierzchni 115 kN/oś
Droga krajowa nr 63
klasa techniczna GP
prędkość projektowa Vp 80 km/h
liczba jezdni (na drodze krzyżującej się z S) 1
ilość pasów ruchu 2
szerokość pasów ruchu 3,5 m
pobocza utwardzone - nie dotyczy
szerokość opaski zewnętrznej 0,5 m
szerokość pobocza gruntowego 1,5 m lub większa, jeśli zachodzi potrzeba lokalizacji urządzeń BRD oraz ochrony środowiska kategoria ruchu KR 4
obciążenie nawierzchni 115 kN/oś
skrajnia pionowa 5,0 m
szerokość ciągu pieszo – rowerowego 3,0 m
5. Zakres inwestycji
Inwestycja obejmuje budowę 7,18 km dwujezdniowej drogi ekspresowej S61 między węzłami „Łomża Południe” (łącznie z węzłem) a „Łomża Zachód” (będącego w zakresie sąsiadującego zadania), oraz budowie odcinka drogi krajowej nr 63 (GP) o długości 8,9 km.
2. Wariantowanie przebiegu drogi
Wariant 1: W wariancie I (wnioskowanym przez Inwestora do realizacji, zgodnie z wnioskiem o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach) trasa zaczyna się w węźle Podborze zlokalizowanym w km ok. 552+500 drogi S8. W projektowanym przebiegu w km 28+200 przebiega nad linią kolejową nr 36 Ostrołęka – Łapy, od km ok. 33+500 zbliża się do istniejącej drogi wojewódzkiej na odległość ok. 300 do 500 m i prowadzona jest po jej zachodniej stronie. Miasto Łomża omija po stronie zachodniej, przekraczając rzekę Narew wraz z przyległymi terenami zalewowymi. W km ok. 63+000 zbliża się do istniejącej drogi krajowej nr 61 i od km 66+500 biegnie do niej równolegle. Odcinek drogi krajowej nr 634, od węzła Łomża Południe przecina drogę wojewódzką nr 677, mijając kompleks leśny w rejonie miejscowości Giełczyn włącza się w istniejącą drogę krajową nr 63 w rejonie miejscowości Podgórze.
Wariant 2 (alternatywny): W wariancie alternatywnym początek zlokalizowany jest w węźle „Prosienica” w km ok 560+250 drogi S-8. W km 25+800 przebiega nad linią kolejową nr 36 Ostrołęka – Łapy, od km ok. 33+700 trasa przebiega nad drogą wojewódzką nr 677, gdzie zmienia kierunek aby ominąć miasto Łomża od strony wschodniej, przecinając się z nowym przebiegiem drogi krajowej nr 63. Od węzła Kolno wariant ma przebieg wspólny z wariantem 1. Odcinek drogi krajowej nr 63 rozpoczyna się węzłem Łomża Południe w okolicy miejscowości Giełczyn, i włącza się do istniejącej drogi krajowej nr 63 w rejonie miejscowości Podgórze
Wariant 3 (alternatywny) zakładał połączenie z drogą S8 poprzez rozbudowę istniejącego węzła Brok w km ok 546+000 drogi S-8. W przeciwieństwie do wcześniejszych wariantów trasa omija miejscowość Śniadowo po stronie wschodniej, przechodząc nad linią kolejową Ostrołęka – Łapy w km ok. 35+400. W km ok. 38+250 przechodzi nad drogą wojewódzką nr 677. Dalszy przebieg po stronie zachodniej drogi wojewódzkiej nr 677prowadzi do węzła „Łomża Południe” w którym droga S61 łączy się z nowym przebiegiem drogi krajowej nr 63 i omija miejscowość Konarzyce po stronie zachodniej. Po stronie zachodniej omija miasto Łomża, przechodząc w rejonie rzeki Narew przez poldery. Przeprawa przez rz. Narew zlokalizowana w rejonie 57+700. Wariant, od obwodnicy Stawisk, ma przebieg wspólny z pozostałymi wariantami. Trasa drogi krajowej nr 63 tożsama z trasą w wariancie 1
Wariant zerowy, zakładający zaniechanie inwestycji, w związku z tendencją wzrostową natężenia ruchu na drodze S-61 prowadziłoby do ponadnormatywnych zanieczyszczeń obszarów zamieszkałych tlenkami azotu, pyłami, powodowałby nadmierny hałas, drgania niszczące budynki i inne obiekty oraz przyczyniłby się do zwiększenia liczby wypadków drogowych
3. Obiekty inżynierskie:
Powstanie 11 wiaduktów drogi ekspresowej, 4 mosty drogi ekspresowej oraz 5 wiaduktów drogowych.
5. Węzły:
Węzeł „Łomża Południe” . Droga krajowa nr 63 będzie krzyżować się z drogą ekspresową S61 w km 1+178 i przebiegać pod lub pod drogą ekspresową. Wykonany węzeł zapewni relacje Łomża, Ostrów Mazowiecka, Zambrów
6. MOPy - Nie występują III.
Ochrona środowiska:
W ramach projektu zostaną zrealizowane 3 przejścia dolne zespolone dla dużych zwierząt oraz 11 przejść dla zwierząt małych i płazów. Wybudowane zostaną ekrany akustyczne o długości 867 m.