Autostrada A2 Świecko - Nowy Tomyśl


długość - 105,905 km

obecny etap – oddany do użytku

lata realizacji: 2009 - 2012

wartość projektu: 1,6 mld EUR i jest to stała cena ryczałtowa za całość tzw. „inwestycji pod klucz” tj. w pełni wyposażonej i przygotowanej do eksploatacji autostrady.

 

1. Etap zrealizowany:

07.2009 - rozpoczęcie budowy

05.2012 - oddanie do użytku

 

Odcinek A2 do Świecka jest jednym z najdłuższych autostradowych odcinków w Polsce wybudowanych w technologii betonowej. Autostrada została oddana do użytku kompleksowo z pełnym wyposażeniem, m.in. Punktami Poboru Opłat, Systemem Alarmowym, Miejscami Obsługi Podróżnych.

 

Odcinek zrealizowany został przez koncesjonariusza – AUTOSTRADA WIELKOPOLSKA II S.A. z siedzibą w Poznaniu.

 

Generalnym wykonawcą zadania jest spółka A2STRADA SP. Z O.O. (KULCZYK HOLDING oraz STRABAG AG (AUSTRIA)):

 

Po wybudowaniu Odcinek II A-2 do Świecka został on przekazany do eksploatacji spółce AUTOSTRADA EKSPLOATACJA S.A. z siedzibą w Poznaniu.

 

II. Opis inwestycji

1. Przebieg drogi

Odcinek II A2 Świecko-Nowy Tomyśl został podzielony na 7 pododcinków:

  • ODCINEK: 5.0 węzeł „Świecko” od km 1+995 do km 3+375
  • ODCINEK:5.1 „Świecko” – „Rzepin” od km 3+375 do km 20+450
  • ODCINEK: 5.2 „Rzepin” – „Torzym” od km 20+450 do km 35+000
  • ODCINEK: 5.3 „Torzym” – „Łagów” od km 35+000 – 51+000
  • ODCINEK: 5.4 „Łagów” – „Jordanowo” od km 51+000 – 66+000
  • ODCINEK: 5.5

              - PODODCINEK 5.5.1 „Jordanowo” – „Myszęcin” od km 66+000 – 75+500

              - PODODCINEK 5.5.2 „Myszęcin” – „Trzciel” od km 75+500 – 92+533

  • ODCINEK: 5.6 od km 92+533 – 107+900 - POZA OBSZAREM WOJEWÓDZTWA LUBUSKIEGO

2. Podstawowe parametry techniczne:

  • klasa: A
  • prędkość projektowa: 120 km/h
  • kategoria ruchu: KR6 (ruch bardzo ciężki)
  • dopuszczalne obciążenie nawierzchni: 115 kN/oś
  • skrajnia pionowa: 4,70 m

3. Zakres inwestycji:

  • długości 87,45 km (od km 20+450 do km 107+900) o przekroju poprzecznym obejmującym jezdnie (2 x 3 x 3,5m), pasy awaryjne (2 x 3,0m), pas dzielący (3,5m + 2 x 0,5m) oraz pobocza nieutwardzone (2 x 1,25m);
  • modernizacja, do takiego samego przekroju jak podano powyżej, istniejącej drogi krajowej nr 2 na odcinku Świecko-Rzepin długości 18,455 km (od km 1+955 do km 20+450) oraz dostosowanie istniejącej drogi krajowej nr 2 do standardów autostrady płatnej;
  • budowa nowych węzłów „Rzepin”, „Torzym”, „Łagów”, „Jordanowo”, „Myszęcin”, „Trzciel”, rozbudowę węzła „Nowy Tomyśl”, przebudowa istniejącego węzła „Świecko”, przebudowa węzła „Buk”;
  • budowa zamkniętego systemu poboru opłat;
  • budowa 10 Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP): Rogoziniec, Chociszewo, Romanówek, Zagaje, Koryta, Walewice, Zapadle, Długie, Sosna, Gnilec;
  • budowa 2-ch Obwodów Utrzymania Autostrady („Ilanka” i „Biały Mur”) w pełnym zakresie funkcjonalnym;
  • budowa oraz remont 87 mostów i wiaduktów;
  • przebudowa dojazdów i dróg krzyżujących się z autostradą;
  • budowa systemu odwodnienia nowych Obiektów;
  • przebudowa systemu odwodnienia Obiektów Istniejących na odcinku Świecko-Rzepin;
  • budowa urządzeń ochrony środowiska (ekrany, ogrodzenie, oczyszczalnie ścieków, pasy zieleni izolacyjnej, przepusty dla małych zwierząt i płazów itp.);
  • przebudowa całej istniejącej infrastruktury technicznej kolidującej z budową autostrady;
  • instalacja systemu bezpieczeństwa ruchu i systemu zarządzania autostradą płatną zgodnie z obowiązującymi przepisami, w tym przejazdy awaryjne przez pas dzielący zgodnie z uzgodnionym Planem Ratowniczym i potrzebami Spółki oraz system zapewniający GDDKiA ciągłą rejestrację liczby i typów pojazdów (oraz ustalanie liczby osi obliczeniowych) na poszczególnych odcinkach Obiektów Autostrady Płatnej (na każdym odcinku międzywęzłowym);

4. Obiekty inżynierskie:

  • 87 mostów i wiaduktów;

5. Węzły:

  • Rzepin
  • Torzym
  • Jordanowo
  • Trzciel
  • Nowy Tomyśl (rozbudowa)
  • Buk (przebudowa)
  • Świecko (przebudowa)

6. MOP-y:

  • Rogoziniec
  • Chociszewo
  • Koryta
  • Walewice
  • Sosna
  • Gnilec

III. Ochrona środowiska:

 

Pełne wyposażenie w urządzenia ochrony środowiska (zbiorniki ekologiczne, ekrany akustyczne, zieleń izolacyjna, przepusty dla zwierząt), urządzenia bezpieczeństwa -kolumny alarmowe co 2 km, ogrodzenie autostrady na całej długości (z wyjątkiem przerw na węzłach).

 

Trasa odcinka A2 Świecko – Nowy Tomyśl:

  • przechodzi przez 4 obszary Natura 2000 (tj. PLH080002 Rynna Jezior Obrzańskich, PLB080005 Jeziora Pszczewskie i Dolina Obry, PLH080001 Dolina Leniwej Obry, PLH080049 Rynna Jezior Rzepińskich), na łącznej długości ok. 5,8 km i nie ma możliwości ominięcia tego terenu ze względu na jego południkowy układ;
  • graniczy lub sąsiaduje z 7 obszarami Natura 2000.

Cała trasa w 80% przebiega przez tereny leśne, na których administracja drogowa przeprowadziła wiele lat temu wycinkę drzew, a następnie wycinkę tzw. samosiejek. Koszty związane z ochroną środowiska stanowią ok. 10% ogólnych kosztów budowy autostrady.

 

Wpływ autostrady na środowisko naturalne badany był na każdym etapie realizacji inwestycji. Zarówno dla Projektu Wstępnego (decyzje lokalizacyjne), jak i później dla Projektu Budowlanego (pozwolenia na budowę), sporządzony był Raport oddziaływania autostrady na środowisko. Raporty te poprzedzane były konsultacjami społecznymi i zawierały ocenę wpływu autostrady na:

  • wody (powierzchniowe i podziemne)
  • powietrze
  • glebę i tereny rolnicze
  • dobra kultury
  • ludzi i zwierzęta.

Głównym celem raportu było przedstawienie wymaganych zabezpieczeń, które należało wykonać w trakcie budowy autostrady, aby skutecznie chronić środowisko.

 

Projekty budowlane w oparciu, o które składane były wnioski o pozwolenia na budowę Odcinka autostrady A2 Świecko – Nowy Tomyśl opracowywane były na bazie obowiązujących w Polsce przepisów, w tym przepisów z zakresu ochrony środowiska zgodnymi z przepisami Unii Europejskiej. Integralną częścią projektu budowlanego jest Raport o oddziaływaniu inwestycji na środowisko, który służy powtórnej ocenie oddziaływania na środowisko planowanego przedsięwzięcia. Dokumentacja ta (Raport jak i cały projekt budowlany) opracowywana jest na podstawie ostatecznych decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych wydanych w 2007 r. dla tej inwestycji, które to decyzje określają wymagania z zakresu ochrony środowiska konieczne do spełnienia na etapie realizacji inwestycji. Dotyczy to między innymi ilości, parametrów i lokalizacji przejść dla zwierząt, warunków prowadzenia robót, zakresu działań minimalizujących oddziaływanie autostrady na środowisko jak i działań kompensacyjnych będących konsekwencją kolizji autostrady z obszarami Natura 2000. Celem wzmocnienia efektywności i skuteczności zaplanowanych środków kompensujących uzyskano w 2010 r. dodatkową decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach w zakresie oddziaływania na obszary Natura 2000. Decyzja ta stanowiła rozszerzenie obowiązku wykonania dodatkowych działań kompensacyjnych.

 

Zdecydowana większość kwestii z zakresu ochrony środowiska, w tym dotycząca przejść dla zwierząt, została przeanalizowana na etapie decyzji środowiskowych. Odbyło się to przy czynnym udziale organizacji ekologicznych, dotyczy to szczególnie województwa lubuskiego gdzie przeprowadzono rozprawę administracyjną z udziałem organizacji ekologicznej. Ogółem wybudowano 152 przejścia dla zwierząt na odcinku Świecko – Nowy Tomyśl.