Za trzy lata Obwodnicą Kościerzyny pojadą pierwsze pojazdy dzięki umowie podpisanej między GDDKiA a konsorcjum firm Strabag Sp. z o.o. i Heilit+Woerner Sp. z o.o.
W dniu 10.09.2014 r. w Kościerzynie podpisano umowę na zaprojektowanie i budowę Obwodnicy Kościerzyny w ciągu drogi krajowej nr 20. Konsorcjum firm Strabag Sp. z o.o. i Helint+Worener Sp. z o.o. otrzymają za to 164.645.503,15 zł. Trasa ma mieć 7,6 km długości i przekrój 2+1. Ominie miasto od południa, wyprowadzając ruch tranzytowy z zatłoczonego centrum miasta.
Powstaną cztery węzły drogowe, łączące główną arterię z drogami niższych kategorii:
-
Kościerzyna Zachód (0+740 KM) - połączenie z droga powiatową Kościerzyna-Wdzydze;
-
Kościerzyna Południe (2+329 KM) - skrzyżowanie z drogą wojewódzką nr 214;
-
Kościerzyna Wschód (5+819 KM) - skrzyżowanie z drogą wojewódzką nr 221;
-
Wieżyca (7+293 KM) - skrzyżowanie z obecną drogą krajową nr 20.
Wykonane obiekty w ramach tych węzłów będą posiadały rezerwę terenu pod przyszłą rozbudowę obwodnicy do przekroju 2x2.
W ciągu trasy powstaną cztery obiekty mostowe, w tym największy 100-metrowy nad linią kolejową, a nad trasą pięć kolejnych. W ramach inwestycji zostanie wybudowanych także szereg urządzeń ochrony środowiska, takich jak: ekrany akustyczne, zieleń izolacyjna, przejścia dla zwierząt, przepusty ekologiczne wraz z ogrodzeniem ochronno-naprowadzającym, szczelny system odprowadzenia wód opadowych, zespoły podczyszczające wody opadowe z jezdni, zbiorniki retencyjne i infiltracyjne. Przebudowane, bądź wybudowane zostaną również drogi lokalne i dojazdowe obsługujących tereny przyległe do nowej trasy o długości przeszło 10 km. Zakończenie budowy i oddanie drogi do ruchu planuje się we wrześniu 2017 roku.
fot.: Krzysztof Recław/UM Kościerzyna.