Oddział: Bydgoszcz
długość odcinka - 25,1 km
w użytkowaniu
lata realizacji: 2015-2019
wartośc projektu: 421 818 666,51 zł
Opis inwestycji:
Droga krajowa nr 5 biegnąca z północy w kierunku południowym spina cztery wielkie aglomeracje: Wrocław, Poznań, Bydgoszcz oraz Gdańsk stając się tym samym jedną z głównych dróg o podstawowym charakterze dla gospodarki kraju.
Budowa drogi ekspresowej S5 będzie miała wpływ na poprawę bezpieczeństwa oraz redukcję liczby wypadków. Odciąży też w znacznym stopniu miejscowości poprzez przejęcie ruchu tranzytowego.
Dla kierowców przejazd przez drogę ekspresową będzie korzystny ze względu na podniesienie komfortu jazdy oraz skrócenie czasu podróżowania. Inwestycja również ma na celu zwiększenie zewnętrznej dostępności transportowej oraz wewnętrznej spójności i konkurencyjności regionu.
Mapa poglądowa przebiegu drogi S5 : [ kliknij aby powiększyć]
Mapa poglądowa przebiegu odcinka gr. województwa - w. Żnin Północ (Jaroszewo)
https://mggp.maps.arcgis.com/apps/webappviewer/index.html?id=a2cf33b0f5414b3d8814410fe63210c8
Podstawowe parametry techniczne:
- klasa drogi – S (ekspresowa)
- ilość jezdni – 2x2 pasy ruchu w każdym kierunku (docelowo 2x3)
- szerokość pasa ruchu – 3,50 m
- szerokość pasa awaryjnego – 2,5 m (wyj. obwodnica Szubina i Świecia 2,00 m)
Zakres inwestycji obejmował:
budowę węzłów drogowych,
- przebudowę istniejących węzłów
- budowę obiektów inżynierskich
- przebudowę istniejącej sieci dróg publicznych oraz budowę chodników, ścieżek rowerowych i zatok autobusowych,
- budowę wzdłuż drogi ekspresowej dróg dojazdowych/serwisowych wraz ze zjazdami na przyległe działki,
- budowa urządzeń ochrony środowiska ( ekrany akustyczne, przejścia dla zwierząt )
- budowę i przebudowę oświetlenia drogowego,
- wykonanie urządzeń bezpieczeństwa ruchu m.in. barier ochronnych, osłon przeciwolśnieniowych, balustrad,
- budowę Miejsc Obsługi Podróżnych,
- budowę wjazdów, zjazdów i przejazdów awaryjnych,
- budowę i przebudowę urządzeń infrastruktury oraz wykonanie wszelkich robót wynikających z konieczności podłączenia projektowanego odcinka do istniejącego układu komunikacyjnego wraz z jego ewentualną przebudową i zmianą organizacji ruchu wynikającą z przyjętych rozwiązań.
Obiekty inżynierskie:
WS-2, MS-3, WS-4, WS-7, WS-9, WD-2a, KD-2b, WD-5, WD-6, PZ-7a, WD-8, KD-8a, WD-10, PZ-10b, WD-11, PZ-12A
Węzły:
- węzeł Żnin Zachód
- węzeł Biskupin
- węzeł Rogowo
- węzeł Lubcz
MOPy:
- MOP Żnin Wschód - rodzaj I
- MOP Żnin Zachód - rodzaj II
Ochrona środowiska:
- ekrany akustyczne
- zagospodarowanie zielenią - nasadzenia
- odcinki nawierzchni o obniżonej emisji hałasu
Szczegółowe informacje dot. drogi ekspresowej S5:
http://s5jaroszewo-granica.pl/