Jeszcze w październiku planowane jest włączenie do ruchu wyremontowanej północnej części Mostu gen. Stefana Grota-Roweckiego. To półmetek prac przy przebudowie Trasy Armii Krajowej do parametrów drogi ekspresowej S8.
Po oddaniu w tym tygodniu kierowcom do użytku łącznicy na węźle Wisłostrada umożliwiającej zjazd na Wisłostradę w kierunku centrum jadąc z kierunku zachodniego przyszła pora na kolejne, tym razem znacznie większe zmiany.
Inwestor, wykonawca i m.st. Warszawy jako podmiot odpowiedzialny za organizację ruchu przygotowują się do przełożenia ruchu z południowej jezdni na wyremontowaną północną. Przełożenie ruchu jest procesem wieloetapowym. W pierwszej kolejności ruch zostanie przełożony na odcinku od ciągu ul. Marka Hłaski - Gdańska do węzła Modlińska. W drugiej kolejności, w ciągu najbliższych tygodni kierowcom udostępniona zostanie również część obecnie przebudowywanej trasy od węzła Powązkowska do ul. M. Hłaski.
Prace na północnej nitce Mostu Grota zostały już zakończone. Obecnie trwają ostatnie odbiory, bez których oddanie jej do użytkowania nie jest możliwe.
Prace budowlane rozpoczęły się we wrześniu 2013 roku. Mija właśnie połowa czasu przeznaczonego na remont. Wyremontowana połowa Mostu gen. Stefana Grota-Roweckiego zmieniła się nie do poznania – jest szerzej, pasy ruchu drogi ekspresowej zostały oddzielone od przeznaczonych dla ruchu lokalnego, nowym elementem jest również trasa rowerowa wzdłuż całego przebudowywanego odcinka (czasowo udostępniona jedynie dla ruchu pieszego).
Przebudowa drogi krajowej nr 8 wraz z Mostem im. Gen. Stefana Grota-Roweckiego na odcinku Powązkowska – Modlińska jest kontynuacją przebudowy do parametrów drogi ekspresowej S8 trasy od ul. Powązkowskiej do Marek (ul. Józefa Piłsudskiego).
Obecnie gotowa i udostępniona do ruchu jest Trasa Toruńska od Marek do ul. Modlińskiej.
Planowane zmiany w organizacji ruchu
Po zapowiadanym przełożeniu ruchu z południowej na północną część Trasy AK na odcinku od węzła Modlińska do ciągu ulic M. Hłaski i Gdańskiej, ruch drogowy powróci na północą nitkę mostu, natomiast zamknięta zostanie południowa część przeprawy – nową jezdnią samochody będą poruszały się w obydwu kierunkach po dwóch pasach ruchu.
Od węzła Wisłostrada do ul. Gdańskiej otwarta dla ruchu zostanie wyremontowana jezdnia północna Trasy Armii Krajowej wraz z jezdnią serwisową pod ul. A. Mickiewicza wraz z uruchomionym przystankiem autobusowym w kierunku Centrum (przystanek autobusowy w kierunku Pragi zostanie czasowo zawieszony). Ruch na odcinku od ul. Gdańskiej do ul. Powązkowskiej będzie prowadzony jezdnią południową bez zmian. Zamknięte dla ruchu będą również: zachodni wiadukt w ciągu ul. Adama Mickiewicza (ruch w obydwu kierunkach będzie odbywał się po wyremontowanym wiadukcie wschodnim). Wprowadzanie zmian w organizacji ruchu potrwa kilka dni w związku ze złożonym zakresem organizacji i w zależności od warunków atmosferycznych.
Ponadto na węźle Modlińska otwarte zostaną:
• łącznica w relacji południe-zachód (Centrum-Poznań),
• łącznica w relacji północ-zachód (Tarchomin-Poznań),
• obiekty w relacji wschód-zachód
Na węźle Wisłostrada otwarte zostaną:
• łącznica zjazdową w relacji wschód-północ (Białystok-Gdańsk),
• nowo wybudowana kładka dla pieszych nad Kanałkiem „Łacha Potocka” oraz obiekt nad
ul. Gwiaździstą.
Podczas tego etapu remontu utrzymane zostaną relacje:
Na węźle Modlińska:
• północ-wschód (Tarchomin-Marki) przez lewoskręt z sygnalizacją na ul. Jagiellońskiej,
• wschód-południe (Marki-Centrum) przez wyremontowaną łącznicę zjazdową,
• wschód-północ (Marki-Tarchomin) przez drogę tymczasową i wyjazd pętlą autobusową na ulicę Modlińską.
Na węźle Wisłostrada:
• zachód-północ (Poznań-Gdańsk),
• zachód-południe (Poznań Centrum).
Ponadto wykonawca planuje otwarcie wyremontowanej Trasy Armii Krajowej na odcinku od ul. Gdańskiej do ul. Powązkowskiej jeszcze w listopadzie bieżącego roku.
Plany na najbliższy rok
Po przełożeniu ruchu Wykonawca przystąpi do przebudowy południowej jezdni trasy AK na odcinku od w. Powązkowska do w. Modlińska.
W ramach zaplanowanych prac rozebranych i odbudowanych zostanie 9 obiektów mostowych (z czego 4 są już w trakcie robót). Natomiast remontowanych i przebudowywanych będzie 6 obiektów, w tym kluczowy Most Grota–Roweckiego. Kontynuowane będą również prace remontowe na wiaduktach poprzecznych w ciągu ulic Mickiewicza, Słowackiego, Powązkowska oraz kładka dla pieszych w ciągu ulicy Żelazowskiej. Wykonana zostanie południowa nitka półtunelowych ekranów akustycznych oraz dokończona budowa kładki dla pieszych w rejonie osiedla Potok.
O inwestycji:
Przebudowa Mostu Grota jest realizowana w ramach kontraktu „Budowa drogi S8 etap II na odcinku w. Powązkowska – w. Modlińska”.
Długość: 4,6 km
W tym długość mostu: 645 metrów
Wartość: 647 mln zł netto
Data podpisania umowy: 18 lipca 2013
Planowany termin zakończenia: październik 2015