Przygotowania do zimy rozpoczynają się jeszcze latem, kiedy drogi krajowe oceniane są pod kątem technicznym – sprawdzany jest stan nawierzchni, poboczy i urządzeń odwadniających. W razie konieczności zleca się prace o charakterze utrzymaniowym, np. remonty cząstkowe. Bardzo ważne jest udrożnienie rowów i ścieków przykrawężnikowych, które odpowiadają za sprawne odprowadzanie wody z powierzchni jezdni. Dokonuje się przeglądu zadrzewienia ─ usuwane są osłabione lub martwe gałęzie i konary drzew, które pod naporem śniegu mogłyby zagrozić bezpieczeństwu podróżnych.
W tym sezonie do akcji zimowego utrzymania dróg krajowych w województwie pomorskim są przygotowane 53 pługosolarki, 22 pługi oraz 5 pojazdów typu Unimog. Na szczególnie trudne warunki w pogotowiu czekają 4 pługi wirnikowe. W magazynach zgromadzono 18 000 ton soli.
Dyżurni zimowego utrzymania korzystają w pracy przeszło 100 kamer monitorujących newralgiczne miejsca na naszej sieci dróg krajowych. Do tego pomocnych jest 18 automatycznych stacji meteorologicznych zbierających dane o warunkach atmosferycznych i stanie nawierzchni. Przed nadejściem pierwszego ataku zimy stan pełnej gotowości muszą osiągnąć Obwody Drogowe, w których zgromadzony jest sprzęt – solarki i pługi oraz gdzie składowane są materiały do usuwania śliskości drogowej. Bezpośrednio za utrzymanie dróg odpowiada trzynaście obwodów drogowych, które są rozlokowane na terenie całego województwa.
O przejezdności dróg, ewentualnych utrudnieniach w ruchu można się zapoznać na stronie internetowej GDDKiA: www.archiwum.gddkia.gov.pl oraz w całodobowych Punktach Informacji Drogowej tel. 19-111.