Jak po każdym wypadku ze skutkiem śmiertelnym na drogach krajowych, na autostradzie A2 został, po zderzeniu samochodu osobowego z łosiem przeprowadzony audyt, wyjaśniający przyczyny zdarzenia.
Z ustaleń GDDKiA wynika, że ogrodzenie znajdujące się wzdłuż obwodnicy Mińska Mazowieckiego nie było przerwane, bramy były zamknięte. Zwierzę na autostradę mogło dostać się przez węzeł drogowy, znajdujący się w bliskiej odległości od miejsca zdarzenia. Przeanalizowana zostanie możliwość jego doszczelnienia.
Ogrodzenie znajdujące się wzdłuż obwodnicy Mińska Mazowieckiego jest wykonane zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących autostrad płatnych o autostradach płatnych.
GDDKiA O/Warszawa po uzyskaniu od nadleśnictwa informacji, że w miejscu zdarzenia przebiegają szlaki migracyjne łosi, podejmie decyzje o zastosowaniu urządzeń ochrony środowiska skutecznie zapobiegających wtargnięciu dzikich zwierząt.
Dodatkowo analizuje oznakowanie obwodnicy sekwencją znaków ostrzegających przed możliwością wtargnięcia dzikich zwierząt na drogę (A-18b). Rozważona zostanie możliwość wprowadzenia oznakowania dodatkowego nie tylko na A2, ale i na innych drogach znajdujących się na przecięciu szlaków migracyjnych łosi.
Warszawski Oddział GDDKiA, podjął jednocześnie decyzję o przeprowadzaniu w najbliższych tygodniach kontroli wszystkich dróg krajowych na terenie województwa mazowieckiego szczególnie na tych o ograniczonej dostępności tj.: autostrada, droga ekspresowa, pod kątem zapewnienia bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz spełniania wymogów ustaw i zarządzeń w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego i ochrony środowiska.
A2 zgodna w przepisami
Obwodnica Mińska Mazowieckiego w ciągu autostrady A2 została oddana do ruchu w sierpniu 2012 roku. Realizacja inwestycji objęła m.in. budowę przejścia dla zwierząt dużych w rejonie rzeki Mieni – w miejscu gdzie występowały szlaki migracyjne tych zwierząt oraz siatki ogradzające autostradę. Wszystkie zastosowane rozwiązania są zgodne z projektem budowlanym.
Dostosowujemy naszą infrastrukturę do zmieniających się warunków. To dlatego, w 2012 roku kiedy po raz pierwszy zauważono łosia na A2 koło Mińska Mazowieckiego część ogrodzenia – w sumie na odcinku ok. 7,4 km (ok. 3,5 km po obu stronach) została podwyższona do 2,5 m na odcinku obejmującym tereny zalesione zlokalizowane w sąsiedztwie zdarzenia. Naszą decyzje konsultowaliśmy z właściwymi służbami leśnymi, które nie były w stanie wskazać nam ewentualnych nowych szlaków migracyjnych dużych zwierząt przecinających autostradę A2.
Raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko, w którym znajduje się informacja, że w rejonie obwodnicy Mińska Mazowieckiego znajdują się gatunki charakterystyczne dla całego Niżu Polskiego, tj. łoś, sarna, dzik, lis oraz zając, wskazał najważniejsze miejsca migracji dzikich zwierząt, oraz zaproponował budowę odpowiednich przejść.
Powstało m.in. dolne przejście dla dużych zwierząt w rejonie rzeki Mieni. Raport nie wskazał natomiast konieczności budowy ogrodzenia drogi jako zabezpieczenia przed wtargnięciami zwierząt. Takiego obowiązku nie nałożył również organ ochrony środowiska w wydanej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.