Obwodnica Augustowa dostępna dla kierowców

Kilkanaście minut przed północą, pierwsze pojazdy wjechały na obwodnicę Augustowa. Tym samym począwszy od nocy z 6 na 7 listopada tranzyt omija miasto  ku zadowoleniu zarówno mieszkańców, jak i kierowców, którzy do tej pory mozolnie przebijali się przez Augustów.



Oddana do użytku obwodnica Augustowa jest kluczowym elementem w ruchu międzynarodowym  pomiędzy Polską, a krajami  bałtyckimi - w przyszłości  stanowić też będzie  fragment planowanej drogi ekspresowej S61 od Ostrowi Mazowieckiej, poprzez planowaną obwodnice Łomży, Ełk aż do Budziska. Jej naturalnym przedłużeniem w kierunku Litwy,  będzie planowana obwodnica Suwałk, na która przetarg GDDKiA ogłosi jeszcze w tym roku.  

 

Obwodnica Augustowa przejmuje przede wszystkim ruch pojazdów ciężkich, a to oznacza pozytywne zmiany w samym Augustowie - koniec korków w mieście, mniejszy hałas, mniej zanieczyszczeń. To wreszcie  istotna poprawa bezpieczeństwa - dotychczas przez centrum tej miejscowości przejeżdżało średnio na dobę ponad 5 tys. samochodów ciężarowych i autobusów (GPR 2010).

 

Obwodnica Augustowa ma długość 34,23 km, a wraz z łącznikiem od węzła Suwałki Południe do istniejącej drogi krajowej nr 8 - 36,6 km. Inwestycja składa się z trzech odcinków:

  • pierwszy o długości 21,48 km, od węzła Augustów do węzła Raczki,
    jest jednojezdniową drogą krajową nr 8.
  • Drugi, o długości 12,75 km, od węzła Raczki do węzła Suwałki Południe
    - dwujezdniową drogą ekspresową S61.
  • Trzeci, od węzła Suwałki Południe do skrzyżowania z istniejącą drogą krajową
    nr 8, to jednojezdniowa, gruntownie przebudowana droga powiatowa nr 1148B
    o długości 2,4 km. 

Obwodnica została przeprowadzona koło miejscowości Raczki i nie koliduje z obszarami włączonymi do Europejskiej Sieci Ekologicznej Natura 2000.

 

W ramach inwestycji wybudowano także:

  • pięć węzłów: Augustów, Borki, Janówka, Raczki, Suwałki Południe oraz rondo na skrzyżowaniu łącznika w ciągu drogi powiatowej nr 1148B z drogą krajową nr 8;
  • 40 obiektów mostowych, w tym: 8 mostów nad rzekami Kamienny Bród, Rospuda, Zalewianka, Głęboka i Szczeberka, 18 wiaduktów i 14 przejść dla zwierząt;
  • 36 przepustów pełniących funkcję przejść dla zwierząt;
  • obwód utrzymania drogi w rejonie Węzła Raczki;
  • ok. 80 km dróg wewnętrznych i przecinających obwodnicę dróg poprzecznych (gminnych, powiatowych i wojewódzkich);
  • urządzenia bezpieczeństwa ruchu, ekrany akustyczne i przeciwolśnieniowe;
  • dwa systemy preselekcji wagowej;
  • ogrodzenie trasy o łącznej długości 70 km.

Budowa w liczbach:

  • wykonano 2,5 mln m3 wykopów i 3,5 mln m3 nasypów;
  • w kulminacyjnym okresie robót ziemnych, od czerwca do września 2013 roku,
  • na budowie pracowało około 150 jednostek transportowych, które oprócz transportu wewnętrznego (grunty z wykopu) dziennie przewoziły około 60 tys. ton materiału z kopalń;
  • na wszystkich 40 obiektach mostowych wbudowano łącznie 55 tys. m3 betonu konstrukcyjnego produkowanego w uruchomionym na potrzeby budowy mobilnym węźle betoniarskim o wydajności 120m3 na godzinę;
  • ułożono 961 belek prefabrykowanych typu T;
  • most przez rzekę Rospudę ma łączną długość 180 m. Z uwagi na walory środowiskowe Doliny Rospudy, wykonanie przeprawy wymagało zastosowania technologii nasuwania podłużnego, aby ograniczyć ingerencję w koryto rzeki. Most ma konstrukcję stalową z płytą żelbetową współpracującą. Waga samej konstrukcji stalowej wynosi 840 ton.
  • ze względu na dużą ilość robót bitumicznych (480 tys. ton) Budimex na czas realizacji inwestycji uruchomił dwie wytwórnie mas o łącznej wydajności 420 ton/godz.

Obwodnicę zaprojektowała i wybudowała firma Budimex. Umowa na projekt i budowę trasy, o wartości 659 mln zł brutto, została podpisana w marcu 2011 roku. Prace zakończyły się zgodnie z terminem, 27 października 2014 roku.

Obwodnica Augustowa jest współfinansowana jest przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko - wartość dofinansowania 470,58 mln zł. (umowa podpisana 24 lipca 2014).