GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę obwodnicy Suwałk w ciągu planowanej drogi ekspresowej S 61. Inwestycja będzie realizowana w systemie „Projektuj (optymalizuj) i Buduj”.
System umożliwia wykonawcy wprowadzanie innowacji, zmian do projektu oraz proponowanie innych technologii. Powstaje tym samym możliwość zastąpienia niektórych rozwiązań projektowych innymi, ale zachowującymi parametry techniczne i jakościowe np. zmiana konstrukcji mostu.
Standard drogi ekspresowej
Obwodnica Suwałk będzie przedłużeniem oddanej do użytku 7 listopada tego roku obwodnicy Augustowa. Będzie miała długość 12,8 km i standard dwujezdniowej drogi ekspresowej (S61) - dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, pas awaryjny, drogi serwisowe. Przewidziana jest do realizacji w nawierzchni betonowej. Nowa droga ominie miasto od zachodu i północy.
Zadanie polega na zaprojektowaniu i uzyskaniu wszelkich niezbędnych dokumentów do rozpoczęcia realizacji. Wśród wspomnianych dokumentów są m.in.: opinie, uzgodnienia, pozwolenia i prawomocne decyzje administracyjne, w tym o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, budowie obwodnicy oraz uzyskaniu decyzji o pozwoleniu na użytkowanie.
GDDKiA przekaże Wykonawcy jako materiał wyjściowy dokumentację dla „Budowy obwodnicy Suwałk, obejmująca drogę ekspresową S61 na odcinku od km 0+000 (węzeł „Suwałki Południe”) do km 12+830 oraz podłączenie drogi S61 do istniejącej drogi krajowej Nr 8 od km 0+419,36 do km 1+085,82”, która została opracowana na poprzednim etapie prac projektowych i jest w posiadaniu Zamawiającego.
Rola wykonawcy – projekt i budowa
Zamówienie przetargowe obejmuje m.in.:
I. Opracowanie dokumentacji projektowej:
1) Opracowanie wszystkich niezbędnych materiałów koniecznych do uzyskania ostatecznej decyzji o Zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID).
2) Uzyskanie wszystkich niezbędnych opinii, uzgodnień, pozwoleń, ostatecznych decyzji administracyjnych oraz uzyskanie decyzji pozwolenia na użytkowanie.
3) Opracowanie Projektu Budowlanego, Projektu Organizacji Ruchu, Projektu Wykonawczego, Szczegółowych Specyfikacji Technicznych Wykonania i Odbioru Robót Budowlanych (SSTWiORB).
II. Budowę:
a) Roboty drogowe:
• budowę drogi ekspresowej S-61,
• budowę brakujących łącznic na węźle „Suwałki Południe” oraz budowę węzła „Suwałki Zachód” wraz z budową i rozbudową dróg poprzecznych,
• budowę w etapie I elementów węzła „Suwałki Północ”, tj. łącznicy P1 o długości ok. 670 m
• rozbudowę istniejących dróg w zakresie inwestycji,
• przebudowę istniejących ciągów komunikacyjnych krzyżujących się z projektowaną inwestycją,
• budowę: skrzyżowań, rond, chodników, zjazdów, zatok autobusowych, dróg dojazdowych,
b) Roboty mostowe i konstrukcje inżynierskie:
• budowę obiektów inżynierskich w ciągu drogi ekspresowej pełniących również funkcję przejść dla zwierząt,
• budowę wiaduktów w ciągu przebudowywanych dróg poprzecznych i linii kolejowej,
c) Roboty branżowe (np. budowa kanalizacji deszczowej i sanitarnej, kanału technologicznego, oświetlenia węzłów, przebudowa linii elektroenergetycznych).