Bogl&Krysl nie chce dokończyć budowy A2?

Wczoraj upłyną wyznaczony przez Inżyniera Kontraktu termin do mobilizacji przez Bogl &Krysl w wypełnianiu warunków Kontraktu tj. usuwania usterek na 20 km odcinku autostrady A2 między Warszawą a Łodzią w wyznaczonych terminach. Wykonawca ich nie usunął i nie chce dokończyć realizacji inwestycji. GDDKiA zapowiada kontynuacje działań wynikających z podpisanego kontraktu.



Lista wad i usterek które usunąć miał wykonawca oraz prac, których nie zrealizował mimo zawarcia ich w kontrakcie powstała pod koniec  listopada  2013 roku, wraz z wydaniem świadectwa przejęcia. Ich  usunięcie  jest  niezbędne do   wydania świadectwa  wykonania inwestycji, co oznacza formalne zakończenie kontraktu.

 

Konsorcjum przystąpiło do  usuwania wskazanych usterek, jednak z uwagi na brak odpowiedniej mobilizacji, realizacja prac  przebiegała powoli. W związku z kończącym się okresem  rękojmi,  wykonawca – zgodnie z procedurą przewidzianą w kontrakcie został wezwany do usunięcia wad i usterek w trybie Subklauzuli  15.1.

Pod raz pierwszy  27 października 2014, następne wezwanie nastąpiło 31 października 2014 roku.   Kolejne kroki GDDKiA  będą wynikać z postanowień  zawartych w kontrakcie.  Jest to konieczność  jeżeli, tak jak w tym przypadku wykonawca nie wykazuje woli dalszej współpracy i  wywiązania się z zobowiązań przyjętych w kontrakcie.

 

Zakres prac gwarancyjnych, które pozostały  do realizacji obejmuje m.in.  odmulenie rowów,  usuniecie nierówności na nawierzchni na wiadukcie drogowym, która została  wykonana z innej mieszanki niż zakładał projekt budowlany czy naprawę  ekranów akustycznych.  Żadna z wskazanych do usunięcia usterek nie wpływa na bezpieczeństwo ruchu drogowego.

 

Usuwanie wad i usterek wykrytych po zakończeniu prac jest  standardową procedurą realizacji  każdego kontraktu. Średnio na realizowanych kontraktach  stwierdzanych jest ok. 100 – 150 sztuk usterek.  Wykonawcy usuwają je bez zbędnej zwłoki i bez konieczności ponaglania. Przypadek Bogl& Krysl jest pierwszym  w którym Inwestor musiał uciec się  do  oficjalnego wezwania  Wykonawcy do  realizacji prac gwarancyjnych  w trybie Subklauzuli  15.1 w okresie zgłaszania wad.

 

W pesymistycznym wariancie, w przypadku zakończenia współpracy bez  osiągnięcia porozumienia,  wyłoniony zostanie nowy wykonawca, który  usunie  obecne  wady i usterki.

Zaawansowanie finansowane na kontrakcie wynosi 99 proc.  

 

Odcinek C autostrady A2 pomiędzy Strykowem na Konotopą ma 20,03 km długości. Wartość kontraktu  to 756,05 mln zł.  Zgodnie z umową podpisaną 1  sierpnia 2011 roku, kontrakty  miał zostać zakończony do  15 października 2012 roku.  Zgodnie z przyjętymi ustaleniami  pomiędzy  wykonawcą a inwestorem będącymi podstawą do podpisania umowy na dokończenie budowy,  odcinek C autostrady A2 miał być przejezdny  (zgodnie z obowiązującym prawem) na mecz finałowy Euro 2012.