Wczoraj upłyną wyznaczony przez Inżyniera Kontraktu termin do mobilizacji przez Bogl &Krysl w wypełnianiu warunków Kontraktu tj. usuwania usterek na 20 km odcinku autostrady A2 między Warszawą a Łodzią w wyznaczonych terminach. Wykonawca ich nie usunął i nie chce dokończyć realizacji inwestycji. GDDKiA zapowiada kontynuacje działań wynikających z podpisanego kontraktu.
Lista wad i usterek które usunąć miał wykonawca oraz prac, których nie zrealizował mimo zawarcia ich w kontrakcie powstała pod koniec listopada 2013 roku, wraz z wydaniem świadectwa przejęcia. Ich usunięcie jest niezbędne do wydania świadectwa wykonania inwestycji, co oznacza formalne zakończenie kontraktu.
Konsorcjum przystąpiło do usuwania wskazanych usterek, jednak z uwagi na brak odpowiedniej mobilizacji, realizacja prac przebiegała powoli. W związku z kończącym się okresem rękojmi, wykonawca – zgodnie z procedurą przewidzianą w kontrakcie został wezwany do usunięcia wad i usterek w trybie Subklauzuli 15.1.
Pod raz pierwszy 27 października 2014, następne wezwanie nastąpiło 31 października 2014 roku. Kolejne kroki GDDKiA będą wynikać z postanowień zawartych w kontrakcie. Jest to konieczność jeżeli, tak jak w tym przypadku wykonawca nie wykazuje woli dalszej współpracy i wywiązania się z zobowiązań przyjętych w kontrakcie.
Zakres prac gwarancyjnych, które pozostały do realizacji obejmuje m.in. odmulenie rowów, usuniecie nierówności na nawierzchni na wiadukcie drogowym, która została wykonana z innej mieszanki niż zakładał projekt budowlany czy naprawę ekranów akustycznych. Żadna z wskazanych do usunięcia usterek nie wpływa na bezpieczeństwo ruchu drogowego.
Usuwanie wad i usterek wykrytych po zakończeniu prac jest standardową procedurą realizacji każdego kontraktu. Średnio na realizowanych kontraktach stwierdzanych jest ok. 100 – 150 sztuk usterek. Wykonawcy usuwają je bez zbędnej zwłoki i bez konieczności ponaglania. Przypadek Bogl& Krysl jest pierwszym w którym Inwestor musiał uciec się do oficjalnego wezwania Wykonawcy do realizacji prac gwarancyjnych w trybie Subklauzuli 15.1 w okresie zgłaszania wad.
W pesymistycznym wariancie, w przypadku zakończenia współpracy bez osiągnięcia porozumienia, wyłoniony zostanie nowy wykonawca, który usunie obecne wady i usterki.
Zaawansowanie finansowane na kontrakcie wynosi 99 proc.
Odcinek C autostrady A2 pomiędzy Strykowem na Konotopą ma 20,03 km długości. Wartość kontraktu to 756,05 mln zł. Zgodnie z umową podpisaną 1 sierpnia 2011 roku, kontrakty miał zostać zakończony do 15 października 2012 roku. Zgodnie z przyjętymi ustaleniami pomiędzy wykonawcą a inwestorem będącymi podstawą do podpisania umowy na dokończenie budowy, odcinek C autostrady A2 miał być przejezdny (zgodnie z obowiązującym prawem) na mecz finałowy Euro 2012.