Dla porównania – z policyjnych danych wynika, że w 2004 roku na drogach krajowych regionu świętokrzyskiego doszło do 510 wypadków, a w ciągu całego roku ubiegłego do 296. To spadek o ponad 40 procent. W 2004 roku zginęło 97 osób, a w roku ubiegłym 48, czyli o połowę mniej. Dzięki tym danym efekt dotychczasowych działań Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad na drogach krajowych województwa świętokrzyskiego staje się jeszcze bardziej widoczny, a podejmowane są kolejne dla dalszej poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Ekspresowo i bezpiecznie
Co wpłynęło na spadek liczby zdarzeń drogowych? Ostatnie lata to rekordowa w skali województwa liczba zrealizowanych inwestycji na świętokrzyskich drogach krajowych, a oprócz tego inne, nieco mniejsze działania dla poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Te największe inwestycje to zakończona w roku 2009 budowa węzła Kielce Północ w ciągu drogi ekspresowej S7 i drogi krajowej nr 73, realizowane w latach 2009-2011 odcinki S7 Skarżysko-Występa i S74 Kielce – Cedzyna oraz zakończona w 2012 roku budowa północnej obwodnicy Jędrzejowa w ciągu drogi nr 78. Chodzi o inwestycje za około 2 miliardy złotych. Kiedy w roku ub. została oddana do użytku obwodnica Kielc, łączna długość dróg ekspresowych w regionie świętokrzyskim wzrosła do 57 km. Posiadające dwie oddzielone barierami jezdnie i bezkolizyjne węzły zamiast jednopoziomowych skrzyżowań trasy ekspresowe sprawiły, że takie przyczyny najgroźniejszych wypadków, jak zderzenia czołowe czy zderzenia boczne, praktycznie zostały wyeliminowane. Za trzy lata cały odcinek drogi S7 na terenie regionu świętokrzyskiego powinien mieć ekspresowe parametry. W tym roku rozpoczęła się budowa kolejnego odcinka S7 od Jędrzejowa do granicy województwa świętokrzyskiego z małopolskim o długości 20 km.
Bezpieczny pieszy i kierowca
Nie mniej ważne od dużych inwestycji są mniejsze, ale bardzo potrzebne działania dla poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, często z naciskiem na ruch pieszych. W porównaniu z sytuacją sprzed dziesięciu lat liczba zabitych pieszych na drogach krajowych województwa świętokrzyskiego zmalała o połowę, a rannych nawet o 60 procent. Na przykład w 2014 roku wybudowane zostały chodniki o łącznej długości blisko 7 km w Piórkowie i Lechówku przy drodze 74, w Szczaworyżu przy drodze 73 oraz w Opatowie, Włostowie i Lipniku przy drogach nr 9 i 77. Zamontowane zostały specjalne aktywne znaki, dzięki którym w 20. miejscach przejścia dla pieszych staną się bardziej widoczne dla kierowców . Na obciążonych ruchem skrzyżowaniach z drogą 74 w Mniowie wybudowane zostały nowe sygnalizacje świetlne. Światła montowane są również na skrzyżowaniach z drogą krajową 42 w Końskich i Starachowicach.