Ruszają trzy przetargi na S7 Lubień – Rabka Zdrój
19 grudnia 2014 r. GDDKiA Oddział w Krakowie ogłosił trzy przetargi na budowę drogi ekspresowej S7 pomiędzy Lubniem i Rabką Zdrojem : odcinek S7 Lubień-Naprawa, Naprawa – Skomielna Biała wraz z budową tunelu i Skomielna Biała – Chabówka . Tym samym przybliża się oczekiwana przez wielu kierowców podróżujących „Zakopianką” perspektywa bezpieczniejszego i sprawniejszego podróżowania pod Tatry i na południe Europy, komfortową drogą.


Wyjątkowość trasy S7 na odcinku Lubień – Rabka podyktowana została przez przyrodę. Inżynierowie, by dostosować się do warunków terenowych aż połowę trasy głównej czyli 8 km zaprojektowali po wiaduktach, estakadach i mostach oraz w tunelu. Dwukomorowy tunel o długości 2,058 km pod Małym Luboniem, z awaryjnymi przejściami między komorami, dwoma portalami oraz pełną infrastrukturą z wyposażeniem drążony będzie w niejednorodnych skałach fliszu karpackiego, poprzecinanych uskokami. W najwyższym punkcie od dna tunelu do wierzchołka góry będzie 107 m.
Oprócz tunelu zaprojektowano 38 obiektów mostowych, w tym 10 mostów na ciekach wodnych, pozostałe to wiadukty i łącznice. Dwa węzły drogowe: „Skomielna” i „Zabornia”, trzy MOP-Y ( miejsca obsługi podróżnych ) w : Lubniu, Krzeczowie i Zbójeckiej Górze, 25 km dróg dojazdowych obsługujących przyległe tereny.

Na odcinku S7 Lubień-Naprawa do wykonać trzeba m.in.:
  • dwujezdniową drogę klasy S długości ok. 7,6 km,
  • wzmocnienie podłoża gruntowego dla uzyskania właściwych warunków posadowienia dróg, obiektów inżynierskich, zapewnienie stateczności nasypów i skarp i zabezpieczenie skarp głębokich wykopów,
  • MOP Lubień i MOP Krzeczów. Wybudowane, rozbudowane i przebudowane mają być drogi gminne, powiatowe, dojazdowe do obsługi przyległego terenu i drogi technologiczne. Wykonawca ma także zaprojektować, uzyskać niezbędne decyzje administracyjne oraz wykonać roboty budowlane dla odcinka drogi krajowej nr 7 (po śladzie istniejącej drogi powiatowej 1686) o długości ok. 0,5km.

Na odcinku S7 Naprawa – Skomielna Biała zakres prac obejmuje m. in. :
  • budowę odcinka tunelowego o długości ok .3,0 km z dwukomorowym tunelem długości ok.2,06 km, z awaryjnymi przejściami między komorami, dwoma portalami oraz pełną infrastrukturą wraz z wyposażeniem technicznym, wzmocnienia podłoża gruntowego dla uzyskania właściwych warunków posadowienia dróg, obiektów inżynierskich oraz zapewnienie stateczności nasypów i skarp, zabezpieczenia skarp głębokich wykopów, przebudowę i budowę dróg dojazdowych do obsługi terenu przyległego, budowę murów oporowych i dróg technologicznych.

Na odcinku Skomielna Biała – Chabówka roboty drogowe obejmują m.in.:
  • budowę dwujezdniowej drogi długości ok.6,1 km, w tym: klasy S długości ok. 5,2km, klasy GP długości ok. 0,9km, wzmocnienia podłoża gruntowego dla uzyskania właściwych warunków posadowienia dróg, obiektów inżynierskich oraz zapewnienie stateczności nasypów i skarp, zabezpieczenia skarp głębokich wykopów, budowę węzła „Skomielna Biała” wraz z łącznicami częściowo na estakadach oraz rondem, budowę węzła „Zabornia” wraz z łącznicami oraz rondami i Obwodu Utrzymania Drogi Ekspresowej. Ponadto rozbudowana zostanie droga krajowa nr 28, drogi krajowa nr 7 i nr 47, powstanie MOP-u Zbójecka Góra, mury oporowe. Na tym odcinku powstanie najdłuższy wiadukt, o długości ok. 992 m.

Na odcinki drogowe oferty mogą być składane do 12 lutego 2015 r., natomiast na odcinek tunelowy do 19 lutego 2015 r. Szczegóły dostępne są na stronie internetowej w zakładce zamówienia publiczne.