Podsumowanie działań kieleckiego Oddzialu GDDKiA w 2014 roku
Rozpoczęcie budowy dwóch kolejnych odcinków drogi ekspresowej S7 o łącznej długości 42 km, udostępnienie kierowcom nowego mostu w Woli Jachowej, wyremontowanie nawierzchni na siedmiu odcinkach dróg krajowych, nowe chodniki w sześciu miejscowościach regionu świętokrzyskiego – to tylko niektóre działania kieleckiego Oddziału GDDKiA w 2014 roku dla poprawy bezpieczeństwa i komfortu jazdy użytkowników dróg.

Kolejne duże inwestycje rozpoczęte

 

Budowa odcinka drogi ekspresowej S7 od Jędrzejowa do granicy województwa świętokrzyskiego i małopolskiego

Umowa z Wykonawcą, konsorcjum z Liderem Budimex S.A., na budowę tego odcinka została podpisana w październiku 2014 roku. Dzięki nowej drodze ekspresowej  S7 od Jędrzejowa do granicy województwa świętokrzyskiego z małopolskim znacznie skróci się czas podróżowania między Warszawą, a Krakowem. Dwujezdniowa droga ekspresowa z bezkolizyjnymi rozwiązaniami komunikacyjnymi typu węzły i wiadukty oznacza poprawę bezpieczeństwa drogowego i komfortu jazdy. W  ramach inwestycji powstaje nowy dwujezdniowy odcinek drogi ekspresowej S7 o długości 20 kilometrów z czterema węzłami w Jędrzejowie, Łączynie, Mierzawie i Wodzisławiu. Nowa droga z 4-kilometrową obwodnicą Wodzisławia będzie biegła w przeważającej części po śladzie już istniejącej trasy. W ramach inwestycji zaplanowano 35 obiektów inżynierskich (6 mostów, 9 wiaduktów, 2 kładki dla pieszych, 1 podziemne przejście dla pieszych, 2 przejścia dla zwierząt dużych, 12 przepustów dla zwierząt małych, 3 przejazdy gospodarcze pod drogą ekspresową)  oraz drogi dojazdowe zapewniające komunikację lokalną.  Wartość robót budowlanych to 348,6 mln złotych. Czas realizacji kontraktu to 22 miesiące od daty podpisania umowy z doliczeniem 3-miesięcznych okresów zimowych (planowane zakończenie inwestycji I połowa 2017 roku) 

 

Budowa odcinka drogi ekspresowej S7 od Radomia do granicy województw mazowieckiego i świętokrzyskiego

W lipcu 2014 podpisana została w Kielcach umowa na budowę tego 22-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S7 między Warszawą, a Kielcami. Za realizację inwestycji odpowiada kielecki Oddział GDDKiA. Nowy odcinek drogi ekspresowej S7 połączy przyszłą obwodnicę Radomia z granicą województw mazowieckiego i świętokrzyskiego. Po wybudowaniu obwodnicy Radomia oraz fragmentu S7 od granicy województwa mazowieckiego do Skarżyska-Kamiennej,  odcinek ekspresowej „siódemki” między Warszawą, a Kielcami (węzeł w Chęcinach) osiągnie długość około 150 km.  Droga ekspresowa S7 od Radomia do granicy województw biegnie w przeważającej części po nowym śladzie, po wschodniej stronie istniejącej drogi  nr 7. Wzdłuż trasy głównej wybudowane zostaną drogi serwisowe umożliwiające ruch lokalny. Wjazd na drogę S7 możliwy będzie dzięki węzłom: Szydłowiec Północ, Szydłowiec Centrum i Szydłowiec Południe. W ramach inwestycji wybudowanych zostanie ponad dwadzieścia obiektów mostowych, w tym  14 wiaduktów, 4 mosty, 2 kładki dla pieszych. Projekt uwzględnia przygotowanie terenów pod 4  Miejsca Obsługi Podróżnych (po dwa w pobliżu miejscowości Orońsko i Wola Korzeniowa). Wartość kontraktu to 682,2 mln złotych. Okres realizacji inwestycji to 24 miesiące od podpisania umowy z doliczeniem okresów zimowych. Inwestycja zakończy się w 2017 roku.

 

Ekspresowa „siódemka”  

Wymienione odcinki to kolejny krok w budowie drogi S7, która docelowo ma zyskać pełne parametry trasy ekspresowej nie tylko w granicach regionu świętokrzyskiego. Przypomnijmy – w roku 2009 oddany został do ruchu węzeł Kielce-Północ (czyli odcinek S7 od Występy do Wiśniówki o długości 7,3 km), w roku 2011 odcinek S7 Skarżysko-Kamienna – Występa (16,8 km), w roku 2013 obwodnica Kielc czyli odcinek S7 Wiśniówka – Chęciny (22,7 km). Po uwzględnieniu także istniejącej obwodnicy Jędrzejowa i wybudowanego wcześniej przejścia przez Skarżysko można stwierdzić, że ponad połowa „siódemki” (około 50 km) w regionie świętokrzyskim ma już pełne parametry trasy ekspresowej.

 

Można jeździć nowym mostem w Woli Jachowej 

Od grudnia 2014 kierowcy mogą jeździć nowym mostem w Woli Jachowej w ciągu drogi krajowej nr 74. W ramach inwestycji zgodnie z harmonogramem przeprowadzona zostanie jeszcze rozbiórka tymczasowego obiektu i prace przy porządkowaniu terenu. Całe przedsięwzięcie zakończy się w pierwszym kwartale przyszłego roku. Przypomnijmy – konstrukcja starego mostu w Woli Jachowej w ciągu drogi krajowej nr 74 została uszkodzona po nawałnicach deszczowych w 2013 roku. Obiekt został zamknięty, a po niezbędnych badaniach i wzmocnieniach warunkowo dopuszczony do ruchu tylko pojazdów do 3,5 tony, pozostałe samochody skierowano na objazdy. W grudniu 2013 oddany został do ruchu most tymczasowy, z którego mogły korzystać już wszystkie pojazdy. Jeszcze w 2013 roku ogłoszony został przetarg na inwestycję, która obejmowała zaprojektowanie i budowę nowego mostu w Woli Jachowej oraz rozbiórkę tymczasowego obiektu. Projekt nowego mostu w ciągu drogi krajowej  nr 74 powstał w pierwszej połowie roku 2014. Nowy most ma długość około 18 metrów i jest o około 10 metrów dłuższy od uszkodzonego obiektu. Most ma konstrukcję jednoprzęsłową betonową sprężoną, posadowiony jest na palach wielkośrednicowych, co oznacza, że będzie bardziej odporny na skutki nagłych przyborów wód w rzece. Jezdnia ma dwa pasy ruchu po 3,5 metra szerokości. Po obu stronach wykonane zostały chodniki dla pieszych o około półtorametrowej szerokości. Koszt inwestycji to około 2 mln złotych.

 

Kolejne 10 km dróg krajowych w regionie świętokrzyskim z nową nawierzchnią

Siedem odcinków dróg krajowych w regionie świętokrzyskim zyskało nową nawierzchnię w 2014 roku. Wyremontowane zostały drogi o łącznej długości około  10 km za kwotę blisko 8 mln złotych. Odcinki te mają także nowe oznakowanie poziome, co wpływa na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego. W 2014 roku wyremontowane zostały odcinki:

- drogi krajowej nr 42 Wielka Wieś – Wąchock  - 1,7 km

- drogi krajowej nr 78 Kije – Żydówek – 1,5 km

- drogi krajowej nr 74 Wola Jachowa – Skorzeszyce – 2,9 km

- drogi krajowej nr 74 Lechów – Lechówek – 1,1 km

- drogi krajowej nr 74 w Opatowie o łącznej długości 0,5 km

- drogi krajowej nr 74 Złota Woda – Łagów - 1 km

- drogi krajowej nr 9 w Opatowie o długości 1,1 km.

 

Aktywne znaki dla bezpieczeństwa pieszych

Ponad dwadzieścia podświetlanych znaków D-6 zamontowanych w 2014 roku nad przejściami dla pieszych na drogach krajowych regionu świętokrzyskiego sprawia, że miejsca te są bardziej widoczne dla kierowców szczególnie w okresie zimowym. Nowe znaki D-6 na wysięgnikach informujące o przejściach dla pieszych są umieszczone w 22 punktach Dodatkowo przejścia te są doświetlone w oparciu o instalacje zasilane bateriami słonecznymi. To znacznie poprawia widoczność szczególnie w okresie jesienno-zimowym. Znaki zamontowane zostały nad drogą 74 w miejscowościach Cedzyna, Skorzeszyce, Wola Jachowa, Lechów, Złota Woda, Piórków, Gołoszyce, Brzezie, Balbinów, Gierczyce; nad drogą nr 73 w miejscowościach Mikułowice, Konary, nad drogą nr 79 miejscowościach Luszyca, Ruszcza, Łyczba, Słupia, Biechów, nad drogą nr 78 w Jasionnej. Koszt oznakowania to 632 tysiące złotych.

 

Bezpieczne chodniki

Bezpieczne dojścia do szkół, przystanków, sklepów, domów czy kościołów – w 2014 roku kielecki Oddział GDDKiA wybudował chodniki o łącznej długości prawie 7 km w sześciu miejscowościach. Łączny koszt inwestycji to około 5 mln złotych. Zadania zostały zrealizowane w ramach programu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego w br.

W tym roku wybudowane zostały chodniki przy drogach:

- nr 73 w miejscowości Szczaworyż o łącznej długości około 1,8 km

- nr 74 w miejscowości Lechówek o łącznej długości około 0,5 km

- nr 74 w miejscowości Piórków o łącznej długości około 1 km

- nr 9 w Opatowie, nr 9 i 77 w Lipniku i Włostowie o łącznej długości około 3,2 km.

Dzięki takim działaniom na przestrzeni ostatnich dziesięciu lat liczba wypadków z udziałem pieszych zmalała na drogach krajowych regionu świętokrzyskiego o połowę.

 

Nowe sygnalizacje świetlne

Kierowcy mogą już bezpiecznie wjechać na drogę krajową nr 74 z dróg podporządkowanych w Mniowie. Od jesieni 2014 działa sygnalizacja świetlna wybudowana przez kielecki Oddział GDDKiA w ramach działań dla poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego. Nowoczesna akomodacyjna (wzbudzana) sygnalizacja świetlna z jednej strony zapewnia w jak największym stopniu płynność ruchu na głównej drodze krajowej nr 74, z drugiej strony pozwala kierowcom na bezpieczne włączenie się do drogi głównej z powiatowych dróg podporządkowanych. Na dwóch skrzyżowaniach w Mniowie zamontowano w sumie 6 kamer rejestrujących samochody oczekujące na włączenie się do drogi głównej albo oczekujących na skręt w drogę podporządkowaną. Sygnał przekazywany z kamery oznacza, że zapali się dla nich zielone światło. Jeśli chętnych do manewru nie będzie, zielona faza będzie obowiązywać nieustannie dla jadących drogą nr 74. Dodatkowo w ramach inwestycji zmieniona została organizacja ruchu na 7 skrzyżowaniach usytuowanych na 6-kilometrowym odcinku Rozgół – Mniów drogi krajowej nr 74. Poprzez nowe oznakowanie poziome i pionowe wydzielone zostały bezpieczne lewoskręty w obrębie skrzyżowań.

 

Są efekty naszych działań

Działania podejmowane przez GDDKiA w ciągu ostatnich dziesięciu lat przyczyniły się do znacznej poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego. Dla przykładu w 2004 roku na drogach krajowych województwa świętokrzyskiego doszło do 510 wypadków, a w 2013 odnotowano ich 296 czyli o około 40 procent mniej. W porównaniu z rokiem 2004, w roku ubiegłym odnotowano dwukrotnie mniej ofiar śmiertelnych, o ponad połowę zmalała liczba ofiar i rannych wśród pieszych.