Rozpoczyna się Generalny Pomiar Ruchu 2015. Zespoły pomiarowe przy drogach krajowych pojawią już w czwartek, 22 stycznia.
Liczenie pojazdów poruszających się po drogach krajowych w województwie warmińsko-mazurskim odbywać się będzie w 93 punktach pomiarowych, obsługiwanych przez zespoły pomiarowe liczące 2-4 osoby, zależnie od kategorii drogi i natężenia ruchu w roku 2010. Generalny Pomiar Ruchu nie obejmie odcinków dróg krajowych, które znajdują się w miastach na prawach powiatu i nie są administrowane przez GDDKiA. Zebrane informacje zostaną wykorzystane przy podejmowaniu decyzji dotyczących m.in. budowy nowych dróg i utrzymania sieci drogowej w jak najlepszym stanie.
Generalny Pomiar Ruchu wykonywany jest co pięć lat, a liczenie pojazdów prowadzone jest jedenaście razy w roku, w specjalnie wyznaczonych i oznakowanych punktach na drodze. Dziewięć razy w ciągu dnia (od godz. 6 do 22) i dwa razy w nocy (od godz. 22 do 6). Zebrane dane, z podziałem na kategorie pojazdów (rowery, motocykle, samochody osobowe, dostawcze o masie całkowitej do 3,5 t, ciężarowe powyżej 3,5 t bez przyczep, ciężarowe powyżej 3,5 t z przyczepą, autobusy i ciągniki rolnicze) pozwolą obliczyć średni dobowy ruch roczny.
Na Warmii i Mazurach najbardziej obciążoną ruchem drogą jest „siódemka”, na której średnie dobowe natężenie ruchu kształtuje się na poziomie kilkunastu tysięcy pojazdów na dobę. Największe natężenie ruchu zanotowano na odcinku Elbląg-Pasłęk. W 2010 roku przejeżdżało tam średnio na dobę 18 486 pojazdów. Duży ruch odnotowuje się także na odcinkach dróg krajowych przebiegających przez miasta, np. na drodze nr 65 w Ełku w 2010 roku odnotowano natężenie na poziomie 20956 pojazdów, w Bartoszycach na drodze 51 – 17 119. Natężenie ruchu na drogach dojazdowych do Olsztyna kształtuje się następująco:
Wyniki Generalnego Pomiaru Ruchu stanowią jedną z najbardziej istotnych informacji o zarządzanej sieci drogowej. Na ich podstawie podejmowane są decyzje dotyczące budowy nowych dróg: ich przekroju, geometrii i skrzyżowań. Określane są wskaźniki ekonomiczne decydujące o realizacji inwestycji lub jej zaniechaniu, przeprowadzeniu remontu i jego zakresie. Na podstawie wyników podejmowane są też decyzje związane z klasyfikacją dróg, ustalaniem ciągów dróg i ich priorytetów w sieci drogowej w skali kraju i międzynarodowej.
Kalendarz pomiarów GPR 2015