Znamy firmy, które wybudują Południową Obwodnicę Warszawy

Oferty firm Astaldi, Gϋlermak i Warbud na zaprojektowanie i budowę  18,5 km odcinka drogi ekspresowej S2 od w. Puławska do w. Lubelska zostały uznane za najkorzystniejsze. Wykonawcy zadeklarowali, że zbudują trasę łącznie za 2,5 mld zł.



Oferty na zaprojektowanie i budowę wszystkich trzech odcinków złożyło 18 firm i konsorcjów. Zamawiający zamierzał przeznaczyć na realizację  zadania łącznie 4,3 mld zł. Najniższe ze złożonych ofert opiewały łącznie na ok. 2,5 mld zł. Najwyższe łącznie na ok. 4,4 mld zł.

 

Inwestycja będzie realizowana w trybie Projektuj i Buduj, w którym wykonawcy proponują technologię budowy, ta zaś ma wpływ na oferowaną cenę. Podobnie jak różnica pomiędzy minimalnymi a średnimi cenami na rynku, która dla stali zbrojeniowej wynosi 11 proc. a dla roboczogodziny – 27 proc.

 

W trakcie wyboru najkorzystniejszej oferty weryfikowane było m.in. czy  rozwiązania przedstawione przez  wykonawców spełniają wymagania Programu Funkcjonalno-Użytkowego oraz pozostałych warunków kontraktu.

 

Z niezwykłą starannością weryfikowaliśmy złożone w przetargu oferty pod kątem wykluczenia zawierających rażąco niską cenę. Pod tym kątem weryfikowane były cztery z dziesięciu ofert złożonych w przetargu za zadanie A, cztery z pięciu na zadanie B i dwie z trzech złożonych na zaprojektowanie i budowę zadania C. W sumie zadaliśmy każdemu z wykonawców co do których istniało podejrzenie złożenia oferty zawierającej rażąco niską cenę od ok. 100 do ok. 120 pytań, które pozwoliły rozwiać wątpliwości w tym zakresie. Otrzymaliśmy łącznie 3,7 tys. stron wyjaśnień. Weryfikowana były m.in. zaproponowana technologia, umowy z podwykonawcami, umowy na dostawę materiałów budowlanych czy dostępny sprzęt.

 

Przyjęty system realizacji Projektuj i Buduj umożliwia wykonawcy optymalizację dokumentacji projektowej przy wykorzystaniu swojego unikalnego doświadczenia i wiedzy. To zaś pozwala na znaczną optymalizację kosztów. Przykładem jest budowa przez firmę Strabag trasy S8 Opacz - Paszków za ok. 60 proc. wartości kosztorysu przyjętego przez zamawiającego. Oszczędności w stosunku do kosztorysu zostały uzyskane m.in. na zmianie przyjętego zakresu robot ziemnych – możliwe okazało się zmniejszenie nasypów przy jednoczesnym dochowaniu warunków zapisanych w PFU. Taka zmiana było możliwa tylko na etapie realizacji w tym bowiem momencie wykonawca realizujący inwestycje w systemie Projektuj i Buduj mógł wykonać bardziej szczegółowe badania  geologiczne. Jednocześnie nieprzewidziane warunki geologiczne w dalszym ciągu stanowi ryzyko zamawiającego. Zmiany wprowadzone przez wykonawcę  deklarującego wykonanie inwestycji za ok. 60 proc. kosztorysu pozwoliły mu na zastosowanie na całym realizowanym odcinku pionierskiej nawierzchni długowiecznej.

  

O INWESTYCJI

 

Zadanie zostało podzielone na 3 odcinki realizacyjne:

- odcinek A, długości ok. 4,6 km od w. Puławska do w. Przyczółkowa z budową tunelu pod Ursynowem;

- odcinek B, długości ok. 6,45 km od w. Przyczółkowa do w. Wał Miedzeszyński wraz z mostem przez Wisłę;

- odcinek C, długości ok. 7,45 km od w. Wał Miedzeszyński do w. Lubelska z budową estakad nad Mazowieckim Parkiem Krajobrazowym.

 

W ramach realizacji POW na odcinku pomiędzy w. Puławska a w. Lubelska przewidziana jest m.in. budowa:

- drogi ekspresowej długości 18,5 km, posiadającej 2 jezdnie po 3 pasy ruchu;

- tunelu pod Ursynowem;

- mostu przez Wisłę;

- estakad nad Mazowieckim Parkiem Krajobrazowym;

- węzłów: „Ursynów”, „Przyczółkowa”, „Wał Miedzeszyński”, „Patriotów” oraz docelowo przewidziano dodatkowy węzeł „Czerniakowska Bis”, który usytuowany będzie na odcinku pomiędzy węzłami „Przyczółkowa” i „Wał Miedzeszyński”;

- urządzeń ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego.

  

W przetargu na zaprojektowanie i budowę zadania „A” złożonych zostało 10 ofert o wartości od 1,2 mld zł do 2,4 mld zł. Obejmuje budowę fragmentu drogi o długości ok. 4,6  km od w. Puławska (bez węzła) do w. Przyczółkowa (bez węzła), dwóch węzłów drogowych – Ursynów Zachód i Ursynów Wschód oraz tunelu pod Ursynowem. Tunel o długości ok. 2,3 km poprowadzony m.in. pod I linią metra, będzie najdłuższym tunelem w Polsce. Każda z dwóch jezdni będzie mieć szerokości ok. 14,5 metra, po trzy pasy ruchu i pas awaryjny o szerokości ok. 3,75 metra. Po obu stronach jezdni zlokalizowane są drogi ewakuacyjne o szerokości 1 m od krawędzi jezdni. Tunel pod powierzchnię będzie wchodzić między ul. Indiry Gandhi a ul. Pileckiego, wychodzić  na skarpie, za ul. Nowoursynowską.  

 

Do realizacji zadania „B” zgłosiło się pięciu wykonawców, których oferty opiewały na do 757,64 mln zł do 1,24 mld zł. Zakres prac obejmuje budowę fragmentu drogi o długości 6,45 km od w. Przyczółkowa do w. Wał Miedzeszyński wraz z węzłami oraz mostu przez Wisłę. Most Południowy w ciągu trasy S2 będzie mieć długość ok. 1,5 km i ok. 45,8 metra szerokości. W obu kierunkach kierowcy będą mieć do dyspozycji po 4 pasy ruchu. Dodatkowo z obu stron został zaplanowany ciąg pieszo–rowerowy.

 

Zadanie „C” obejmuje chciało zrealizować trzech wykonawców, których oferty opiewały na od ok. 561,7 mln zł do ok. 714,8 mln zł. Kontrakt obejmuje budowę fragmentu drogi o długości 7,45 km od w. Wał Miedzeszyński (bez węzła) do w. Lubelska (bez węzła), dwóch estakad nad Mazowieckim Parkiem Krajobrazowym oraz węzła Patriotów na przecięciu z linią PKP i ul. Patriotów.