Zakres działania Wydziału Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego i Zarządzania Ruchem


Wydział BRD i ZR w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Warszawie prowadzi
w imieniu Dyrektora Oddziału sprawy związane z zarządzaniem ruchem i bezpieczeństwem ruchu drogowego.

Do podstawowego zakresu działań należy:

  1. przygotowanie do zatwierdzenia przez Dyrektora Oddziału złożonych projektów stałych
    i czasowych zmian w organizacji ruchu na drogach krajowych województwa mazowieckiego
    w tym na autostradach i drogach ekspresowych;
  2. opiniowanie projektów stałej i czasowej organizacji ruchu dla innych dróg niż krajowe w zakresie dotyczącym drogi krajowej;
  3. przygotowanie / zlecenie/ projektów organizacji ruchu na drogach krajowych oraz analiz
    bezpieczeństwa ruchu;
  4. prowadzenie nadzoru i kontroli w zakresie prawidłowości oznakowania dróg krajowych;
  5. gromadzenie i analizowanie danych o wypadkach na sieci dróg krajowych;
  6. wydawanie zezwoleń w formie decyzji administracyjnej na przeprowadzenie imprez oraz
    uzgodnienie zezwoleń na wykorzystywanie dróg w sposób szczególny (zawody sportowe,
    wyścigi, rajdy, zgromadzenia i inne powodujące utrudnienia w ruchu);
  7. nadzór pracy sygnalizacji świetlnej;
  8. opiniowanie geometrii drogi w projektach budowlanych.

ZAKRES PROJEKTU ORGANIZACJI RUCHU

Przedstawiony do zatwierdzenia projekt stałej lub czasowej organizacji ruchu winien zawierać:

  • plan orientacyjny w skali od 1:10000 do 1:25000 z zaznaczeniem drogi lub dróg, których projekt dotyczy;
  • plan sytuacyjny w skali 1:500 lub 1:1000 ( w uzasadnionych przypadkach organ zarządzający ruchem może dopuścić skalę 1:2000 lub szkic bez skali) zawierający:
    a) lokalizację istniejących, projektowanych oraz usuwanych znaków drogowych,
    urządzeń sygnalizacyjnych i urządzeń bezpieczeństwa ruchu;
    dla projektów zmian stałej organizacji ruchu dopuszcza się zaznaczenie
    lokalizacji tylko znaków i urządzeń dla nowej organizacji ruchu,
    b) parametry geometrii drogi;
  • program sygnalizacji i obliczenia przepustowości drogi - w przypadku projektu zawierającego sygnalizację świetlną;
  • zasady wykonywania zmian oraz sposób ich rejestracji - w przypadku projektu zawierającego znaki świetlne lub znaki o zmiennej treści oraz w przypadku projektu dotyczącego zmiennej organizacji ruchu zawierającego inne zmienne elementów mających wpływ na ruch drogowy;
  • opis techniczny zawierający charakterystykę drogi i ruchu na drodze, a w przypadku organizacji ruchu związanej z robotami prowadzonymi w pasie drogowym opis występujących zagrożeń lub utrudnień; przy robotach prowadzonych w dwóch lub więcej etapach opis powinien zawierać zakres planowanych robót dla każdego etapu i stan pasa drogowego po zrealizowaniu etapu robót;
  • przewidywany termin wprowadzenia czasowej organizacji ruchu oraz termin wprowadzenia nowej stałej organizacji ruchu lub przywrócenia poprzedniej stałej organizacji ruchu - w przypadku projektu dotyczącego wykonywania robót na drodze;
  • nazwisko i podpis projektanta.

Projekt organizacji ruchu przedstawia się do zatwierdzenia, w trzech egzemplarzach.

Do przedstawionego do zatwierdzenia projektu organizacji ruchu powinny być dołączone opinie:

1. komendanta wojewódzkiego Policji - w przypadku projektu obejmującego drogę krajową lub wojewódzką z zastrzeżeniem pkt.3,

2. komendanta powiatowego Policji - w przypadku projektu obejmującego drogę powiatową
z zastrzeżeniem pkt.3,

3. komendanta miejskiego policji - w przypadku projektu obejmującego drogę położoną w mieście
na prawach powiatu lub w mieście stołecznym Warszawie, z wyjątkiem autostrady i drogi ekspresowej,

4. zarządu drogi, jeżeli nie jest o­n jednostką składającą projekt,

5. organu zarządzającego ruchem na drodze krzyżującej się lub objętej objazdem.

W celu przyspieszenia procedury zatwierdzenia projektów organizacji ruchu wskazane jest również załączenie opinii Rejonu.