Przebudowa dwóch niebezpiecznych skrzyżowań na drogach krajowych Opolszczyzny
Zniknie "czarny punkt" pod Opolem
Opolski Oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad przygotowuje się do przebudowy dwóch niebezpiecznych skrzyżowań na ronda. Powstaną one w Karczowie na skrzyżowaniu DK 46 i DK 94 (tzw. grzybek) oraz w Praszce na skrzyżowaniu DK 45 z dwiema drogami powiatowymi. Właśnie ogłoszono przetarg na wykonanie projektów obu przebudów.

Skrzyżowanie „na grzybku” w Karczowie, to najniebezpieczniejsze w ostatnich latach skrzyżowanie na sieci dróg krajowych Opolszczyzny. Wymuszanie pierwszeństwa podczas włączania się do ruchu od strony Brzegu (z DK 94), nadmierna prędkość i łamanie zakazu wyprzedzania doprowadziło już w tym miejscu do dziesiątek kolizji i wypadków. Pochłonęły one wiele ofiar śmiertelnych. Kilkadziesiąt osób zostało tam w ostatnich latach ciężko rannych.

W miejscu istniejącego skrzyżowania skanalizowanego planuje się budowę skrzyżowania typu „rondo średnie”. W ogłoszonym właśnie przetargu na projekt przebudowy założono, że jego wykonawca ma uwzględnić między innymi niezbędną infrastrukturę drogową, czyli m.in. odwodnienie, oświetlenie, urządzenia służące bezpieczeństwu ruchu drogowego monitoring wizyjny oraz znak zmiennej treści na wlocie do ronda od strony Opola (tablica świetlna podobna do tych stosowanych nad autostradą). Znak zmiennej treści pozwoli informować kierowców o ewentualnych utrudnieniach na autostradzie. Widząc taki komunikat, użytkownik drogi będzie mógł zjechać na rondzie w kierunku Brzegu na DK 94 unikając w ten sposób wjeżdżania na węźle Opole Zachód (dawniej „Prądy”) na zakorkowaną autostradę.

Rondo, które powstanie „na grzybku” docelowo ma być częścią wielopoziomowego węzła drogowego, który powstanie, gdy droga nr 46 będzie w przyszłości rozbudowywana o drugą jezdnię.

Drugi z ogłoszonych przetargów dotyczy wybudowania w Praszce na wylocie z miasta w kierunku Wielunia ronda małego na skrzyżowaniu drogi krajowej nr 45 i dwóch dróg powiatowych (ul. Kopernika i Szosa Gańska). Przebudowa ma na celu poprawę bezpieczeństwa, umożliwienie swobodnego włączenia się do ruchu dla kierowców jadących od ul. Kopernika i Szosy Gańskiej oraz uspokojenie ruchu na DK45 na tym odcinku.

Oba opisane przetargi na wykonanie dokumentacji projektowej powinny zostać rozstrzygnięte do końca czerwca 2015 roku. Na zrealizowanie projektu zwycięzcy przetargu będą mieli 9 miesięcy. Przetarg na prace budowlane przewidziano na wiosnę 2016 roku. Ronda w Karczowie i Praszce powinny powstać do końca jesieni 2016 roku.