W najbliższych dniach spodziewamy się wydania decyzji zezwalającej na użytkowanie trasy S8 z Warszawy do Janek. W pierwszej kolejności będą mogli z niej korzystać kierowcy udający się w stronę Katowic i Wrocławia
Po otwarciu 5 km fragmentu realizowanej inwestycji zmieni się organizacja ruchu na południowej trasie wyjazdowej z Warszawy. Nowy fragment trasy do czasu zakończenia całej inwestycji będzie najdogodniejszy dla kierowców udających się w kierunku Katowic i Wrocławia. Odcinek nowo wybudowanej trasy będzie miał bowiem w pierwszym etapie połączenie tylko z przebudowywaną drogą krajową nr 8.
W stronę Krakowa kierowcy będą nadal korzystali z istniejącej tras prowadzącej przez Janki i Raszyn.
Jadąc z Janek i Raszyna do drogi krajowej nr 8 w stronę Katowic i Wrocławia kierowcy będą mogli włączyć się poprzez drogę krajowa nr 7 a następnie jadąc drogą wojewódzką nr 721.
Najgodniejsza trasa z Warszawy w kierunku Katowic i Wrocławia od Al. Krakowskiej prowadzi trasą S2 w kierunku na A2 w stronę Poznania, a następnie na węźle Opacz w kierunku nowo wybudowanej drogi S8 na Wrocław i Katowice.
Taka organizacja ruchu będzie obowiązywać do czasu otwarcia węzła „Warszawa Janki”, który powstaje w ramach przebudowy ponad 11 km odcinka drogi nr 8 do parametrów trasy ekspresowej na odcinku Opacz – Paszków.
Na trasie głównej ułożona została innowacyjna nawierzchnia długowieczna. Dzięki zastosowaniu nowej technologii na trasie, która będzie przenosić bardzo duży ruch, w przyszłości Skarb Państwa będzie ponosił mniejsze koszty związane z jej eksploatacją. Nie bez znaczenia jest również fakt, że remonty trasy, związane z wymianą poszczególnych warstw drogi będą rzadsze, trwać krócej i co za tym idzie będą mniej uciążliwe dla kierowców.
Do Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego został złożony komplet dokumentacji niezbędnej do wydania pozwolenia na użytkowanie. Teraz czekamy na przeprowadzenie niezbędnych kontroli i wydanie decyzji pozwalającej na udostępnienie trasy kierowcom. Zostanie ona oddana do ruchu po uzyskaniu pozwoleń i wprowadzeniu nowej organizacji ruchu obejmującej m.in. zamknięcie fragmentu istniejącego przebiegu dk8.
Zgodnie z kontraktem inwestycja ma zostać zakończona do grudnia 2015 roku. Zakres prac obejmuje m.in. budowę 11,5 km. nowego odcinka drogi ekspresowej od węzła Opacz do węzła Paszków (na odcinku Opacz – Warszawa Janki – Paszków), wraz z odcinkiem drogi o klasie GP (główna przyspieszona) od węzła Warszawa Janki do skrzyżowania z drogą wojewódzką 721 o długości 2,4 km.
Trasa ekspresowa będzie miała trzy pasy ruchu w obu kierunkach, trasa GP – dwa pasy ruchu.
Wybudowane zostaną obiekty inżynierskie (5 kładek, 4 mosty, 13 wiaduktów, 10 przejść dla zwierząt) w ciągu drogi ekspresowej i w ciągu dróg krzyżujących się z tą trasą oraz węzły drogowe: Puchały, Warszawa Janki, Paszków.
Inwestycja warta 565,7 mln zł jest współfinansowana z dotacji unijnych w ramach POIiŚ 2007 – 2013.