31 sierpnia 2015r. została podpisana umowa na budowę autostrady na odcinku „G” od węzła Blachownia (bez węzła) do węzła Zawodzie (z węzłem). To druga z czterech umów na budowę autostrady A1 jakie zamierza podpisać GDDKiA jeszcze w tym roku.
Umowa przewiduje, że 4,7 km autostrady z nawierzchni betonowej zostanie zaprojektowane i wybudowane w 33 miesiące do daty podpisania umowy. Do czasu projektowania objętego Umową wlicza się okresy zimowe (tj. od 15 grudnia do 15 marca). Do czasu realizacji Robót objętego Umową okresy zimowe nie będą natomiast wliczane (tj. od 15 grudnia do 15 marca).
Budowa tego odcinka autostrady zrealizowana zostanie przez Konsorcjum firm:
1. BERGER Bau Polska Sp. z o.o. ul. Szczecińska 11, 54-517 Wrocław;
2. BERGER Bau GmbH, ul. Äussere Spitalhofstrasse 19, 94036 Passau, Land – Bawaria (Bayern);
Wartość umowna zadania wynosi 219 382 321,53 PLN (Brutto).
Lokalizacja i zakres:
Odcinek zlokalizowany jest na terenie województwa śląskiego, w powiecie częstochowskim na terenach gmin Blachownia, Konopiska oraz miasta Częstochowa.
Plan sytuacyjny.
Zakres prac na tym odcinku autostrady A-1 obejmuje:
zaprojektowanie, uzyskanie wymaganych prawem decyzji oraz zezwoleń na budowę, wybudowanie autostrady, uzyskanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie oraz oddanie do użytkowania autostrady A1 na odcinku od km 437+800 do km 442+500.
Zadanie obejmuje m.in.:
Podstawowe parametry:
Główne cele Inwestycji:
Odcinek A1 z Rząsawy do Pyrzowic o łącznej długości 56,9 km został umieszczony w załączniku nr 5 do Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015, stanowiącym listę inwestycji realizowanych w nowej perspektywie finansowej UE 2014-2020, dla których postępowania przetargowe na wybór wykonawców robót są uruchamiane od 2013 r.
Wybudowanie autostrady A1 na odcinku Blachownia - Zawodzie, połączy zrealizowane już fragmenty autostrady A1 w woj. łódzkim i dalsze odcinki na północy kraju, z południową granicą państwa, z miastami aglomeracji śląskiej, Portem Lotniczym Katowice w Pyrzowicach oraz odciąży Częstochowę z ruchu tranzytowego.
Realizacja autostrady będzie znaczącym czynnikiem sprzyjającym ożywieniu gospodarczemu ze względu na wiążące się z nią możliwości wzrostu popytu na usługi i towary krajowe, a w zakresie inwestycji budowlanych, przyczyni się do rozwoju przedsiębiorstw wykonawczych jak również innych podmiotów gospodarczych obsługujących budownictwo.
Korzyści bezpośrednie wynikające z funkcjonowania autostrady:
Funkcjonowanie nowego układu komunikacyjnego wpłynie pozytywnie na środowisko poprzez przejęcie znacznej części ruchu, który w obecnej chwili porusza się po drogach sąsiednich, w tym ruchu szczególnie uciążliwych samochodów ciężkich. Spowoduje to poprawę klimatu akustycznego, bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza, gleby i wód na terenach znajdujących się w pobliżu dróg, które zostaną odciążone przez autostradę. Zastosowanie nowoczesnych materiałów i technologii, w tym wysokiej jakości nawierzchni, systemów odwodnienia, systemów bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz efektywnych urządzeń ochrony środowiska (zabezpieczeń akustycznych, urządzeń do podczyszczania wód opadowych, przejść dla zwierząt, nasadzeń zieleni itd.) przyczyni się do zmniejszenia uciążliwości autostrady dla środowiska oraz polepszy warunki bezpieczeństwa zarówno dla pieszych jak i dla ruchu samochodowego.