Oddział: Katowice
Długość odcinka 4,7 km (od km 437+800 do km 442+500).
Obecny etap: udostepniona do ruchu
Zrealizowana w formule „Projektuj i Buduj”
Budowa autostrady A1 na odcinku Tuszyn - Pyrzowice, odcinek G węzeł Blachownia (bez węzła) – węzeł Zawodzie (z węzłem)”. Zadanie jest realizowane w ramach inwestycji pn.: „Autostrada A1 węzeł Pyrzowice – koniec obwodnicy Częstochowy”.
Kalendarium:
8 grudnia 2003 r. Wydanie decyzji loklizacyjnej
2 luty 2009 r. Wydanie decyzji środowiskowej
8 maja 2014 r. Wydanie decyzji ZRID
15 maja 2015 r. podpisanie umowy na nadzór inwestorski
31 sierpnia 2015 r. Podpisanie umowy na zaprojektowanie i budowę
21 wrzesnia 2015 r. Przekazanie placu budowy
27 czerwca 2016 r. Podpisanie umowy na dofinansowanie z środków Funduszu Spójności w ramach POIiŚ 2014-2020
2 sierpnia 2019 r. Oddanie do ruchu
Strona internetowa projektu:
http://www.a1-blachownia-zawodzie.pl/
Nadzór Inwestorski:
Mott MacDonald Polska Sp. z o.o.
ul. Waliców 11
00-851 Warszawa
Wykonawca:
Konsorcjum firm:
1. BERGER Bau Polska Sp. z o.o. ul. Szczecińska 11, 54-517 Wrocław;
2. BERGER Bau GmbH, ul. Äussere Spitalhofstrasse 19, 94036 Passau, Land – Bawaria (Bayern);
Wartość umowna zadania:
219 382 321,53 PLN (Brutto)
Warunki Kontraktowe:
Kontrakt będzie realizowany w oparciu o „Warunki Kontraktu na urządzenia i budowę z projektowaniem dla urządzeń elektrycznych i mechanicznych oraz robót budowlanych i inżynieryjnych projektowanych przez Wykonawcę". COSMOPOLI CONSULTANTS, wydanie angielsko - polskie 2000. Tłumaczenie pierwszego wydania FIDIC 1999 (Fédération Internationale des Ingénieurs-Conseils)
Lokalizacja i zakres:
Przedmiotowy odcinek zlokalizowany jest na terenie województwa śląskiego, w powiecie częstochowskim na terenach gmin Blachownia, Konopiska oraz miasta Częstochowa.
Mapa orientacyjna inwestycji
Zakres prac na przedmiotowym odcinku autostrady A-1 obejmuje:
zaprojektowanie, uzyskanie wymaganych prawem decyzji oraz zezwoleń na budowę, wybudowanie autostrady A1 odcinek G węzeł Blachownia (bez węzła) – węzeł Zawodzie (z węzłem), uzyskanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie autostrady A1 odcinek G węzeł Blachownia (bez węzła) – węzeł Zawodzie (z węzłem) oraz oddanie do użytkowania autostrady A1 na odcinku od km 437+800 do km 442+500.
Zadanie obejmuje m.in.:
Podstawowe parametry:
Kalendarium:
Decyzja lokalizacyjna:
Decyzja środowiskowa:
Decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji:
Podpisanie umowy na nadzór: 15.05.2015r.
Podpisanie umowy na budowę: 31.08.20015r.
Przekazanie placu budowy: 21.09.2015r.
Rozpoczęcie robót: 31.08.20015r.
Główne cele Inwestycji:
Odcinek A1 z Rząsawy do Pyrzowic o łącznej długości 56,9 km został umieszczony w załączniku nr 5 do Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015, stanowiącym listę inwestycji realizowanych w nowej perspektywie finansowej UE 2014-2020, dla których postępowania przetargowe na wybór wykonawców robót są uruchamiane od 2013 r.
Wybudowanie autostrady A1 na odcinku Rząsawa - Pyrzowice, połączy zrealizowane już fragmenty autostrady A1 w woj. łódzkim i dalsze odcinki na północy kraju, z południową granicą państwa, z miastami aglomeracji śląskiej, Portem Lotniczym Katowice w Pyrzowicach oraz odciąży Częstochowę z ruchu tranzytowego.
Realizacja autostrady będzie znaczącym czynnikiem sprzyjającym ożywieniu gospodarczemu ze względu na wiążące się z nią możliwości wzrostu popytu na usługi i towary krajowe, a w zakresie inwestycji budowlanych, przyczyni się do rozwoju przedsiębiorstw wykonawczych jak również innych podmiotów gospodarczych obsługujących budownictwo.
Korzyści bezpośrednie wynikające z funkcjonowania autostrady:
Funkcjonowanie nowego układu komunikacyjnego wpłynie pozytywnie na środowisko poprzez przejęcie znacznej części ruchu, który w obecnej chwili porusza się po drogach sąsiednich, w tym ruchu szczególnie uciążliwych samochodów ciężkich. Spowoduje to poprawę klimatu akustycznego, bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza, gleby i wód na terenach znajdujących się w pobliżu dróg, które zostaną odciążone przez autostradę. Zastosowanie nowoczesnych materiałów i technologii, w tym wysokiej jakości nawierzchni, systemów odwodnienia, systemów bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz efektywnych urządzeń ochrony środowiska (zabezpieczeń akustycznych, urządzeń do podczyszczania wód opadowych, przejść dla zwierząt, nasadzeń zieleni itd.) przyczyni się do zmniejszenia uciążliwości autostrady dla środowiska oraz polepszy warunki bezpieczeństwa zarówno dla pieszych jak i dla ruchu samochodowego.
Celem inwestycji jest: