A1, Odcinek G - węzeł Blachownia (bez węzła) – węzeł Zawodzie (z węzłem)


Oddział: Katowice

Długość odcinka 4,7 km (od km 437+800 do km 442+500).

Obecny etap: udostepniona do ruchu

Zrealizowana w formule „Projektuj i Buduj”

 

Budowa autostrady A1 na odcinku Tuszyn - Pyrzowice, odcinek G węzeł Blachownia (bez węzła) – węzeł Zawodzie (z węzłem)”. Zadanie jest realizowane w ramach  inwestycji pn.: „Autostrada  A1 węzeł Pyrzowice – koniec obwodnicy Częstochowy”.

 

Kalendarium:

8 grudnia 2003 r.  Wydanie decyzji loklizacyjnej

2 luty 2009 r. Wydanie decyzji środowiskowej 

8 maja 2014 r. Wydanie decyzji ZRID

15 maja 2015 r. podpisanie umowy na nadzór inwestorski

31 sierpnia 2015 r. Podpisanie umowy na zaprojektowanie i budowę

21 wrzesnia 2015 r. Przekazanie placu budowy

27 czerwca 2016 r. Podpisanie umowy na dofinansowanie z środków Funduszu Spójności w ramach POIiŚ 2014-2020

2 sierpnia 2019 r. Oddanie do ruchu

 

Strona internetowa projektu:

http://www.a1-blachownia-zawodzie.pl/

 

Nadzór Inwestorski:

Mott MacDonald Polska Sp. z o.o.

ul. Waliców 11

00-851 Warszawa

 

Wykonawca: 

Konsorcjum firm:

1. BERGER Bau Polska Sp. z o.o. ul. Szczecińska 11, 54-517 Wrocław;     

2. BERGER Bau GmbH, ul. Äussere Spitalhofstrasse 19, 94036 Passau, Land – Bawaria (Bayern);

 

Wartość umowna zadania:

219 382 321,53 PLN (Brutto)

 

Warunki Kontraktowe:

Kontrakt będzie realizowany w oparciu o „Warunki Kontraktu na urządzenia i budowę z projektowaniem dla urządzeń elektrycznych i mechanicznych oraz robót budowlanych i inżynieryjnych projektowanych przez Wykonawcę". COSMOPOLI CONSULTANTS, wydanie angielsko - polskie 2000. Tłumaczenie pierwszego wydania FIDIC 1999 (Fédération Internationale des Ingénieurs-Conseils)

 

Lokalizacja i zakres:

Przedmiotowy odcinek zlokalizowany jest na terenie województwa śląskiego, w powiecie częstochowskim na terenach gmin Blachownia, Konopiska oraz miasta Częstochowa.

 

Mapa orientacyjna inwestycji

 

GDDKiA 

 

Zakres prac na przedmiotowym odcinku autostrady A-1 obejmuje:

zaprojektowanie, uzyskanie wymaganych prawem decyzji oraz zezwoleń na budowę, wybudowanie autostrady A1 odcinek G węzeł Blachownia (bez węzła) – węzeł Zawodzie (z węzłem), uzyskanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie autostrady A1 odcinek G węzeł Blachownia (bez węzła) – węzeł Zawodzie (z węzłem) oraz oddanie do użytkowania autostrady A1 na odcinku od km 437+800 do km 442+500.

 

Zadanie obejmuje m.in.:

  • Budowę odcinka autostrady A1 o dł. 4,7 km z nawierzchnią z betonu cementowego;
  • Budowę węzła drogowego: Zawodzie;
  • Budowę elementów systemu poboru opłat (linii kablowej zasilającej od stacji transformatorowej do km ok. 0+350 łącznicy BC na węźle Zawodzie);
  • Budowę i przebudowę istniejących dróg w zakresie kolizji z autostradą;
  • Budowę dróg obsługujących tereny przyległe do projektowanego pasa drogowego;
  • Budowę dróg technologicznych;
  • Budowę obiektów inżynierskich, w tym 2 wiaduktów w sąsiedztwie Obszaru Natura 2000 „Łąki w Walaszczykach”;
  • Wzmocnienie podłoża, korpusu oraz skarp nasypów i wykopów;
  • Wypełnienie ewentualnych pustek po eksploatacji górniczej rud i inne prace mające na celu uzdatnienie terenu byłych kopalni rud;
  • Budowę systemu odwodnienia korpusu drogowego;
  • Przebudowę cieków i rowów melioracyjnych;
  • Przebudowę drenaży rolniczych;
  • Budowę urządzeń ochrony środowiska;
  • Budowę oświetlenia drogowego;
  • Budowę infrastruktury dla potrzeb obiektów zlokalizowanych w ciągu autostrady;
  • Przebudowę oraz likwidacja istniejącego uzbrojenia kolidującego z projektowaną inwestycją;
  • Organizację ruchu, urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego;
  • Wycinkę kolidującej z inwestycją zieleni;
  • Zagospodarowanie terenu nasadzeniami;
  • Wszelkie inne roboty jakie okażą się niezbędne dla wykonania przedmiotu zamówienia;
  • Uzyskanie decyzji administracyjnych pozwalających na użytkowanie inwestycji.

 

Podstawowe parametry:

  • długość odcinka 4,7 km
  • klasa drogi: A
  • obciążenie nawierzchni: 115 kN/oś
  • prędkość projektowa: 120km/h
  • typ przekroju: dwujezdniowa dwupasowa z rezerwą pod 3 pas ruchu
  • szerokość pasa ruchu: 3,75m
  • szerokość pasa rozdziału 12,50 – 14,00 m w tym opaski wewnętrzne 2x 0,50m.
  • szerokość pasa awaryjnego: 3m
  • szerokość pobocza gruntowego: 1,50 – 3,60 m lub większa jeśli zachodzi potrzeba lokalizacji urządzeń BRD oraz ochrony środowiska
  • kategoria obciążenia ruchu: min. KR6
  • pochylenie poprzeczne jezdni na prostej 2,5%
  • skrajnia pionowa: min. 4,80 m

Kalendarium:

Decyzja lokalizacyjna:

  • A1 odc. Rząsawa (Częstochowa Północ) – Woźniki, wydana w dniu 08.12.2003 r.

Decyzja środowiskowa:

  • Decyzja Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Katowicach z dnia 02.02.2009 r.
    o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia polegającego na budowie autostrady A-1 na odcinku od granicy województwa łódzkiego do węzła „Pyrzowice”
    (z węzłem) oraz odcinka drogi ekspresowej S-1 od węzła „Pyrzowice” do węzła „Lotnisko”.
  • Decyzja Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska z dn. 5.05.2009 r. zmieniająca Decyzję Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska z dn. 02.02.2009 r. o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia polegającego na budowie autostrady A1 na odcinku od granicy województwa łódzkiego/śląskiego do węzła Pyrzowice (z węzłem) oraz odcinka drogi ekspresowej S1 od węzła „Pyrzowice” do węzła „Lotnisko”.

Decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji:

  • Decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej Wojewody Śląskiego z dnia 08.05.2014r., udzielająca zezwolenia na realizację inwestycji drogowej pn. „Budowa Autostrady A-1 na odcinku Tuszyn - Pyrzowice, Część II, odcinek projektowy nr 2 długość 42,8 km – granica woj. Łódzkiego/Śląskiego – węzeł Zawodzie (z węzłem) odcinek „G” – węzeł Blachownia (bez węzła) – węzeł Zawodzie (z węzłem), od km 437+800,00 do km 442+500,00”

Podpisanie umowy na nadzór: 15.05.2015r.

Podpisanie umowy na budowę: 31.08.20015r.

Przekazanie placu budowy: 21.09.2015r.

Rozpoczęcie robót: 31.08.20015r.

 

Główne cele Inwestycji:

Odcinek A1 z Rząsawy do Pyrzowic o łącznej długości 56,9 km został umieszczony w załączniku nr 5 do Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015, stanowiącym listę inwestycji realizowanych w nowej perspektywie finansowej UE 2014-2020, dla których postępowania przetargowe na wybór wykonawców robót są uruchamiane od 2013 r.

 

Wybudowanie autostrady A1 na odcinku Rząsawa - Pyrzowice, połączy zrealizowane już fragmenty autostrady A1 w woj. łódzkim i dalsze odcinki na północy kraju, z południową granicą państwa, z miastami aglomeracji śląskiej, Portem Lotniczym Katowice w Pyrzowicach oraz odciąży Częstochowę z ruchu tranzytowego.

 

Realizacja autostrady będzie znaczącym czynnikiem sprzyjającym ożywieniu gospodarczemu ze względu na wiążące się z nią możliwości wzrostu popytu na usługi i towary krajowe, a w zakresie inwestycji budowlanych, przyczyni się do rozwoju przedsiębiorstw wykonawczych jak również innych podmiotów gospodarczych obsługujących budownictwo.

 

Korzyści bezpośrednie wynikające z funkcjonowania autostrady:

  • przejęcie części ruchu z istniejących dróg krajowych i wojewódzkich;
  • odsunięcie ruchu ciężkiego od obszarów zabudowanych;
  • skrócenie czasu podróży;
  • oszczędności paliwa;
  • zapewnienie komfortu jazdy;
  • zmniejszenie ryzyka wypadków;
  • ograniczenie emisji spalin i hałasu w stosunku do obecnie eksploatowanych dróg;
  • przyśpieszenie rozwoju przyległych terenów;

 

Funkcjonowanie nowego układu komunikacyjnego wpłynie pozytywnie na środowisko poprzez przejęcie znacznej części ruchu, który w obecnej chwili porusza się po drogach sąsiednich, w tym ruchu szczególnie uciążliwych samochodów ciężkich. Spowoduje to poprawę klimatu akustycznego, bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza, gleby i wód na terenach znajdujących się w pobliżu dróg, które zostaną odciążone przez autostradę. Zastosowanie nowoczesnych materiałów i technologii, w tym wysokiej jakości nawierzchni, systemów odwodnienia, systemów bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz efektywnych urządzeń ochrony środowiska (zabezpieczeń akustycznych, urządzeń do podczyszczania wód opadowych, przejść dla zwierząt, nasadzeń zieleni itd.) przyczyni się do zmniejszenia uciążliwości autostrady dla środowiska oraz polepszy warunki bezpieczeństwa zarówno dla pieszych jak i dla ruchu samochodowego.

 

Celem inwestycji jest:

  • stworzenie bezpiecznego odcinka autostrady zapewniającego wysoki komfort dalekobieżnego ruchu drogowego o dużych prędkościach podróży;
  • wybudowanie odcinka autostrady o parametrach zgodnych z obowiązującymi warunkami technicznymi.