oddział: Katowice
długość – 39,71 km
obecny etap: w przetargu
Budowa drogi ekspresowej S-1 na odcinku od w. „Kosztowy II” w Mysłowicach do w. „Suchy Potok” w Bielsku-Białej
Długość – 39,71 km
I. Prace przygotowawcze
Etap zrealizowany:
w latach 2011 - 2015 wykonano dokumentację projektową – studialną tj.: Studium Techniczno – Ekonomiczno – Środowiskowego oraz Materiały do wniosku o uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla pięciu wariantów drogi A, B, C, D i E. Ww. dokumentacja została opracowana z wykorzystaniem opracowań dla przedmiotowego odcinka drogi ekspresowej S1 wykonanych w latach wcześniejszych tj.: 2006-2010.
30.04.2015r. - odbyło się posiedzenie Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (KOPI) przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad.
12.06.2015r. - złożono wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniachdo Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Katowicach.
15.03.2017r. Dla przedmiotowej inwestycji uzgodniony został przez MIiB Program Inwestycji.
30.06.2016 r. po niespełna roku trwania postępowania administracyjnego Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, w którym wskazał jako wariant realizacyjny wariant E.
22.11.2017 r. została zawarta umowa z biurem projektowym Multiconsult Polska Sp. z o.o. Warszawa na opracowanie Koncepcji Programowej
16.04.2019 r. odbyło się posiedzenie ZOPI, natomiast w dniu 25.06.2019 r. odbyło się posiedzenie KOPI, na których oceniono zakres oraz rozwiązania projektowe zawarte w Koncepcji Programowej.
etap w realizacji:
przetarg na zaprojektowanie i budowę
10 października 2019 r. ogłoszone zostały przetargi na zaprojektowanie i budowę pierwszych dwóch odcinków realizacyjnych nowego fragmentu ekspresowej trasy S1 między Mysłowicami a Bielskiem-Białą.
14 października 2019 r. ogłoszony zostały przetarg na zaprojektowanie i budowę odcinka III: „Dankowice – węzeł „Suchy Potok (z węzłem)”
30 grudnia 2019 r. został ogłoszony przetarg na budowę odcinka IV przez krakowski oddział GDDKiA.
Wszystkie odcinki realizowane będę w formule „Projektuj i buduj”.
Inwestycję podzielono na 4 odcinki realizacyjne:
Odcinek I: „Węzeł „Kosztowy II” (z węzłem) – węzeł „Oświęcim” (bez węzła).”, w zakresie którego wchodzą następujące elementy:
Odcinek II: „Węzeł „Oświęcim” (z węzłem) – Dankowice”, w zakresie którego wchodzą następujące elementy:
Odcinek III: „Dankowice – węzeł „Suchy Potok (z węzłem)”, w zakresie którego wchodzą następujące elementy:
Odcinek IV: „Obwodnica Oświęcimia”, długość ok. 9,04 km
II. Opis inwestycji
Przebieg drogi:
Mapa orientacyjna inwestycji
Podstawowe parametry techniczne:
a) Droga ekspresowa S1
Dla wariantu E drogi ekspresowej S1 przyjęto następujące parametry:
b) Obwodnica Oświęcimia
Dla wariantu E przyjęto jednolity przekrój na całym przebiegu obwodnicy Oświęcimia:
c) Obwodnica Bierunia
Projektowaną trasę obwodnicy Bierunia dla wariantu E zaprojektowano jako drogę o przekroju:
Parametry techniczne drogi o przekroju dwujezdniowym (2 × 2):
Zakres inwestycji:
Wariantowanie przebiegu drogi:
W lutym 2013 r. zostały zakończone wstępne prace projektowe tj. Studium Techniczno – Ekonomiczno-Środowiskowe oraz Raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko, wykonane dla czterech wariantów trasy: A, B, C i D. Najwyżej punktowane warianty w analizie wielokryterialnej A i C zostały masowo oprotestowane przez mieszkańców i przedsiębiorstwa górnicze tj. KWK „Brzeszcze” przeciwko wariantowi C oraz Przedsiębiorstwa Górniczego „SILESIA” przeciwko wariantowi A. W wyniku rozmów GDDKiA Oddział w Katowicach z ww. przedsiębiorstwami górniczymi ustalono, że zostanie opracowany dodatkowy wariant trasy - E, który nie będzie powodował wpływu na zasoby węgla obu kopalń. W związku z faktem, iż przedsiębiorstwa górnicze były inicjatorami nowego wariantu trasy, PG „Silesia” zleciła opracowanie nowego wariantu trasy - E. Opracowania uzupełniające STEŚ i Materiały do decyzji środowiskowej o wariant E wykonano w terminie do 07.01.2015 r. Na posiedzeniu ZOPI w dniu 13 marca 2015 r wskazano wariant E jako preferowany do uzyskania decyzji środowiskowej, a następnie do realizacji. W dniu 30 kwietnia 2015 r. odbyło się posiedzenie KOPI, na którym przyjęto przebieg drogi ekspresowej S1 według wariantu E. Wariant ten polecono rekomendować we wniosku o decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach. 12 czerwca 2015 r wystąpiono do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Katowicach z wnioskiem o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, w którym jako wariant rekomendowany do dalszej realizacji wskazano wariant E.
Obiekty inżynierskie dla wariantu E wraz z obwodnicami Bierunia i Oświęcimia:
Węzły dla wariantu E:
Miejsca Obsługi Podróżnych:
Budowa bazy materiałowej
Powierzchnia bazy to około 2,0ha. Baza będzie ogrodzona oraz będzie miała podłączenie do drogi ekspresowej S1 dla wszystkich możliwych relacji z pomocą wydzielonych pasów włączenia i wyłączenia.