Budowa drogi ekspresowej S1 (dawniej S69) Bielsko-Biała – Żywiec – Zwardoń,
odcinek Przybędza – Milówka (obejście Węgierskiej Górki)
Oddział: Katowice
Długość – ok. 8,53 km
Etap – realizacja P&B
Wartość inwestycji: 1 545 986 825,74 zł
I. Etap zrealizowany:
- 05.10.2009 r. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Katowicach wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia.
- 19.05.2011 r. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Katowicach wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn.: „Budowa Centrum Zarządzania i Sterowania Tunelami wraz z Obwodem Utrzymania dla drogi ekspresowej S-69 na odcinku Bielsko-Biała – Żywiec – Zwardoń”.
- 31.01.2017 r. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Katowicach wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn.: „Zmiana i rozbudowa realizowanego przedsięwzięcia polegającego na budowie drogi ekspresowej S1 (dawniej S69) Bielsko-Biała – Żywiec – Zwardoń, odcinek Przybędza – Milówka (Obejście Węgierskiej Górki)”.
- 13.11.2017 r. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Katowicach
- wydał Postanowienie, w którym uzgodnił realizację przedsięwzięcia i określił warunki realizacji przedsięwzięcia.
- 16.04.2013 r. Wojewoda Śląski wydał decyzję nr 4/2013 o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej pn.: „Budowa Centrum zarządzania i sterowania tunelami wraz z Obwodem Utrzymania dla drogi ekspresowej S-69 na odcinku Bielsko-Biała – Żywiec – Zwardoń jako I etapu budowy drogi ekspresowej S-69 na odcinku Przybędza – Milówka – Obwodnica Węgierskiej Górki”
- 06.12.2017 r. Wojewoda Śląski wydał decyzję nr 17/2017 o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej pn.: „Budowa drogi ekspresowej S69 (obecnie S1) Bielsko-Biała – Żywiec – Zwardoń, odcinek Przybędza – Milówka (Obejście Węgierskiej Górki)”.
- 12.04.2019 r. Minister Inwestycji i Rozwoju wydał decyzję, w której uchylił w części ww. decyzję Wojewody Śląskiego i ponownie orzekł w tym zakresie, natomiast w pozostałej części decyzję utrzymał w mocy.
- 17.01.2018 r. wszczęto postępowanie przetargowe na wyłonienie Wykonawcy Robót.
- Planowany termin zawarcia Umowy z Wykonawcą Robót: sierpień 2019.
- 14.08.2018 r. wszczęto postępowanie o udzielenie zamówienia na nadzór nad projektowaniem i realizacją Robót oraz zarządzanie Kontraktem.
Etap w trakcie realizacji:
Status realizacji: zadanie w trakcie realizacji
II. Opis inwestycji
Przebieg drogi:
Droga ekspresowa S1 (dawniej S69) na odcinku Przybędza – Milówka (obejście Węgierskiej Górki) od km 27+700 do km 36+230 stanowi ostatni, brakujący, ok. 8,5 kilometrowy fragment drogi ekspresowej Bielsko-Biała – Żywiec – Zwardoń (przejście graniczne Myto/Skalite).
- województwo: śląskie
- powiat: żywiecki
- gmina: Radziechowy Wieprz, Węgierska Górka, Milówka.
Przedmiotowa droga ekspresowa znajduje się w IV korytarzu Transeuropejskiej Sieci Transportowej łączącej kraje basenu Morza Bałtyckiego z krajami Europy Południowej i przebiegającej w osi priorytetowej TEN-T nr 25 „oś drogowa Gdańsk-Brno/Bratysława-Wiedeń”. Przedłużeniem drogi ekspresowej S1 na południe, poza granicami Polski, jest słowacka autostrada D3 relacji Żylina – Skalite.
Mapa orientacyjna inwestycji
Podstawowe parametry techniczne:
- klasa techniczna drogi - S,
- prędkość projektowa - 80 km/h,
- szerokość jezdni: dla przekroju 1x2: 1x2x3,50m + 2x2,00m, dla przekroju 2x2: 2x2x3,50m + 0,50m + 2,50m,
- szerokość pobocza gruntowego dla przekroju normalnego jednojezdniowej drogi ekspresowej: 0,75m lub większa, jeśli zachodzi potrzeba lokalizacji urządzeń BRD lub ochrony środowiska,
- skrajnia pionowa: min. 4,7m,
- pochylenie poprzeczne: 2,0%,
- obciążenie nawierzchni - 115 kN/oś,
- kategoria ruchu: KR6.
Zakres inwestycji:
Budowa drogi klasy S na długości ok. 8,53km, która będzie posiadała dwa typy przekroju:
- jednojezdniowy – jedna jezdnia po dwa pasy ruchu, na odcinku przed i za tunelami (długość: 3,713km),
- dwujezdniowy – dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, na odcinku tunelowym oraz między tunelami (długość: 4,817km).
W ramach realizacji zadania wykonane zostaną następujące obiekty inżynierskie: 2 tunele, (o długości ok. 830m i ok. 1000m), 3 mosty, 5 estakad oraz 1 przejazd gospodarczy. Celem ochrony terenów sąsiadujących przed hałasem komunikacyjnym, wzdłuż projektowanego ciągu powstaną ekrany akustyczne. Na początku i końcu odcinka rozbudowane zostaną o brakujące łącznice – węzły „Przybędza” i „Milówka” wykonane częściowo w ramach budowy sąsiednich odcinków. Ponadto, w ramach budowy drogi ekspresowej zostanie wykonany Obwód Utrzymania Drogi w Milówce, w pomieszczeniach którego zostanie urządzone Centrum Zarzadzania i Sterowania Tunelami, tj. dwoma wybudowanymi tunelami w ramach niniejszego zadania oraz tunelu istniejącego w ciągu drogi ekspresowej w Lalikach.
Obiekty inżynierskie:
- tunele: 2 szt.,
- mosty: 3 szt.,
- estakady: 5 szt.,
- przejazd gospodarczy: 1 szt.
Węzły:
Węzeł „Przybędza”
Droga krajowa nr 1 (dawniej DK69) łączy się poprzez istniejący węzeł z drogą ekspresową. Rozbudowa węzła oprócz istniejących relacji:
- Przybędza (DK1) – Bielsko-Biała (S1),
- Bielsko-Biała (S1) – Przybędza (DK1)
zapewni nowe relacje:
- Zwardoń (S1) – Przybędza (DK1),
- Przybędza (DK1) – Zwardoń (S1).
Węzeł „Milówka”
Droga powiatowa nr 1439S łączy się poprzez istniejący węzeł Przybędza z drogą ekspresową. Wykonana rozbudowa węzła oprócz istniejących relacji:
- Milówka (1439S) – Zwardoń (S1),
- Zwardoń (S1) – Milówka (1439S)
zapewni nowe relacje:
- Milówka (1439S) – Bielsko-Biała (S1),
- Bielsko-Biała (S1) – Milówka (1439S).
MOPy:
Nie przewiduje się budowy MOP-ów.
III. Ochrona środowiska
Budowa urządzeń ochrony środowiska: zabezpieczenia akustyczne, przejścia dla zwierząt, przepusty ekologiczne wraz z ogrodzeniem ochronno-naprowadzającym, zieleń, jak również elementów odwodnienia terenu, w tym urządzenia odwadniające korpus drogowy: rowy drogowe, kanalizacja deszczowa, urządzenia podczyszczające, zbiorniki retencyjne.
IV. Podział zadania inwestycyjnego na etapy i kolejność realizacji:
Nie przewiduje się etapowania inwestycji