Obwodnica miasta Wyrzyska zakłada wybudowanie odcinka drogi po nowym śladzie jako droga jednojezdniowa pomiędzy węzłami drogowymi oraz jako dwujezdniowa na węzłach o następujących parametrach technicznych (docelowo):
- klasa techniczna drogi – S (ekspresowa),
- prędkość projektowa –
- szerokość jezdni – 2 x
- szerokość opasek zewnętrznych – 2 x
- szerokość pasów awaryjnych – 2 x
- szerokość poboczy gruntowych – 2 x
- szerokość pasa dzielącego –
- dopuszczalne obciążenie osi pojazdów – 115 kN/oś,
Na budowanym odcinku obwodnicy zlokalizowanych jest 6 obiektów mostowych. Dwa z nich to obiekty w ciągu obwodnicy (estakada i wiadukt), a cztery to wiadukty nad obwodnicą.
Najciekawszy a zarazem najtrudniejszy obiekt do wykonania to estakada nad doliną rzeki Łobżonki, zlokalizowany w km 2+743,43.
Rozpatrywany obiekt konstrukcja zaprojektowana jako 5-przęsłowa stalowa skrzynka, zespolona z żelbetową płytą pomostu o schemacie statycznym belki ciągłej.
Rozpiętość poszczególnych przęseł w osiach podpór wynosi 30,0+55,0+75,0+55,0+30,0=245,0 m.
Całkowita długość estakady wynosi
Na estakadzie zaprojektowano jezdnię o szerokości
Podpora pośrednia jest słupowa, żelbetowa. W podporze zaprojektowano słup rozszerzający się ku dołowi wzdłuż osi obiektu od
W celu oparcia łożysk w rozstawie
Podpory skrajne (przyczółki) w formie skrzynki żelbetowej, ze ścianami bocznymi i skrzydłami są dostosowane do wielkości obiektu. Korpus przyczółka, ściana żelbetowa ma grubość
Ławy fundamentowe przyczółków i podpór pośrednich posadowione są na palach wierconych o średnicy
Obciążenie: klasa A wg PN-85/S-10030 oraz najwyższą klasę wojskowej normy NATO - STANAG klasa 150.
Do transportu i montażu scalanych elementów konstrukcji wykorzystano żuraw samochodowy o udźwigu 100 T, przemieszczający się po wcześniej wykonanej drodze montażowej za przyczółkiem od strony Bydgoszczy. Elementy na miejsce montażu dostarczane były bezpośrednio z naczep, którymi zostały przywiezione na budowę. Po podjęciu elementu przez dźwig i ustawieniu go na pomocniczych podporach usytuowanych po obu stronach drogi montażowej naczepa opuściła miejsce tymczasowego postoju, aby udostępnić plac dla manewrów dźwigu przy ustawianiu segmentu konstrukcji w miejscu decelowego wbudowania. Zaletą przyjętej metody montażu jest szybkość realizacji oraz możliwość uzyskania wymaganych dokładności przy ustawianiu elementów konstrukcji przed ich scalaniem.
Skrzynkowy dźwigar estakady został podzielony na długości na 19 segmentów montażowych.
Sposób montażu i nasuwania stalowej części konstrukcji estakady:
Scalanie konstrukcji przeprowadzone zostało na dojeździe od strony Bydgoszczy, w wykopie wykonanym za przyczółkiem nr 6 (patrz rysunek). W I etapie montażu zostało zmontowanych i połączonych między sobą 12 segmentów montażowych. Pierwszy z nich oparty został na podporze montażowo-nasuwczej usytuowanej na przyczółku nr 6, pozostałe segmenty zmontowane zostały na podporach tymczasowych usytuowanych na rampie montażowej (nasyp od strony Bydgoszczy). Po zmontowaniu 12-segmentowej sekcji została ona wypchnięta przed docelową podporę nr 5 i w takim stanie rozpoczął się II etap montażu, w trakcie którego zmontowano wszystkie pozostałe segmenty oraz połączono obie sekcje w całość.
Nasuwanie konstrukcji na podpory docelowe odbywało się przy użyciu 2 pras przelotowych zamontowanych na ścianie korpusu przyczółka nr 6 poprzez przekazanie siły naciągu lin z przepon podporowych na podporach nr 3,4 i 6 za pośrednictwem biernych zakotwień.
Z uwagi na znaczne rozpiętości przęsłowe obiektu wynoszące 55,00 i
Naczelnik Wydziału Mostów
mgr inż. Andrzej Ziółkowski
25.05.2009
Galeria z nasuwania konstrukcji estakady: