Obwodnica Suwałk - umowa podpisana

Za maksymalnie trzy i pól roku ruch tranzytowy ominie miasto – przewiduje podpisana w obecności prezydenta Suwałk umowa pomiędzy GDDKiA, a Budimexem, wykonawcą obwodnicy. Ta będzie miała długość 12,8 km w standardzie dwujezdniowej drogi ekspresowej i będzie przedłużeniem oddanej do użytku 7 listopada 2014 roku obwodnicy Augustowa.



Obwodnica Suwałk będzie realizowana w  systemie „Projektuj i Buduj”. Przetarg został ogłoszony 12 listopada ubiegłego roku, a najkorzystniejszą ofertę - firmy Budimex - wybrano 11 sierpnia 2015.

 

Za kwotę 299,4 mln. zł., wykonawca zobowiązał się do zrealizowania inwestycji w 34 miesiące (nie licząc 3-miesięcznych okresów zimowych dotyczących samej budowy). Obwodnica objęta zostanie 10-letnią gwarancją.

 

Standard drogi ekspresowej

Obwodnica Suwałk łączyć się będzie z dwujezdniowym fragmentem obwodnicy Augustowa (12 km)  na węźle „Suwałki Południe” (dawniej Lotnisko). Następnie ominie Suwałki od zachodu i północy. Całość (obie obwodnice) będzie stanowić przeszło 24-kilometrowy  fragment  drogi ekspresowej S 61.

 

Obwodnica Suwałk to dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, pas rozdzielający, pas awaryjny, drogi serwisowe. Co ciekawe, droga przewidziana jest do realizacji w nawierzchni cementowej – będzie to pierwsza tego typu „eska” na Podlasiu, oczywiście przystosowana do  najcięższego ruchu KR6, dopuszczalny nacisk– 115 kN / oś.

 

Rola wykonawcy - projekt i budowa

Zgodnie z umową wykonawca ma 10 miesięcy na zaprojektowanie, potem 5 kolejnych  na uzyskanie wszelkich niezbędnych pozwoleń i prawomocnych decyzji administracyjnych, w tym decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji  drogowej,  a na koniec - 19 miesięcy na budowę obwodnicy i uzyskanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie.

 

W ramach realizowanego przedsięwzięcia m.in. rozbudowany zostanie węzeł Suwałki Południe, powstanie też nowy węzeł Suwałki Zachód oraz elementy węzła Suwałki Północ tj. łącznica P1 o długości ok. 670 m do istniejącej dk 8, wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną, budowlami i urządzeniami budowlanymi.   Planowana jest budowa siedmiu obiektów inżynierskich w ciągu obwodnicy, pięciu nad nią i jednego nad torami PKP.

 

Parametry techniczne obwodnicy:

  • dwie jezdnie po dwa pasy ruchu (2x2)
  • szerokość pasa ruchu - 3,5 m
  • szerokość pasów awaryjnych - 2,5 m
  • szerokość nawierzchni - 10 m
  • szerokość pasa rozdzielającego - 5 m
  • nośność - 115 kN/oś