Podpisano umowę na budowę drogi ekspresowej S3 na odcinku Legnica-Jawor. Odcinek o długości prawie 20 km zrealizuje konsorcjum firm Eurovia i Warbud za kwotę ok. 316 mln zł. Droga ekspresowa S3 Legnica-Jawor połączy się od strony północnej z budowanym obecnie odcinkiem S3 Nowa Sól- Legnica, a od strony południowej z odcinkiem S3 Jawor-Bolków. Oznacza to, że już teraz GDDKiA realizuje prawie 120 km drogi ekspresowej S3 od Nowej Soli przez Legnicę do Bolkowa o łącznej wartości prawie 3,2 mld zł!
Umowa przewiduje, że odcinek drogi ekspresowej S3 od Legnicy do Jawora zostanie zaprojektowany i wybudowany w okresie 36 miesięcy od daty podpisania umowy, z wyłączeniem z realizacji robót okresów zimowych trwających od 15 grudnia do 15 marca.
Oddanie do ruchu wszystkich odcinków S3 od Nowej Soli przez Legnicę do Bolkowa planowane jest w 2018 r.
Informacja o inwestycji:
Droga ekspresowa S3 stanowi element korytarza paneuropejskiego - Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego (CETC - The Central European Transport Corridor). Jako fragment europejskiej trasy E65 wiodącej z północy na południe Europy, docelowo połączy miasto Malmö w Szwecji, będące ważnym ośrodkiem gospodarczym i portowym, z południem Europy, a dokładniej z miejscowością Chania w Grecji.
Na terenie Polski droga ekspresowa S3 przebiega południkowo od zespołu portów morskich Szczecin - Świnoujście na północy następnie wzdłuż zachodniej granicy kraju, poprzez okolice miast Gorzowa Wielkopolskiego i Zielonej Góry, Lubina, Legnicy, Jawora, Bolkowa oraz Kamiennej Góry do południowej granicy Polski w Lubawce. Droga ekspresowa S3 będzie mieć kontynuację na terenie Republiki Czeskiej na podstawie umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Czeskiej
o połączeniu drogi ekspresowej S3 po stronie polskiej i drogi ekspresowej R11 po stronie czeskiej. W listopadzie b.r. GDDKiA planuje wystąpić z wnioskiem o dofinansowanie z programu CEF „Łącząc Europę” ( Connecting Europe Facility) dla prawie 32 – kilometrowego odcinka od Bolkowa przez Lubawkę do granicy polsko-czeskiej.
Główne cele inwestycji:
- ułatwienie międzynarodowego transportu drogowego,
- skomunikowanie terenów przygranicznych, poprzez autostradę A4 i sieć dróg ekspresowych, z centralną Polską,
- poprawa warunków jazdy i bezpieczeństwa ruchu,
- zmniejszenie oddziaływania transportu drogowego na środowisko,
- dopuszczenie ruchu pojazdów ciężkich o nacisku do 115 kN na oś,
- wyprowadzenie ruchu tranzytowego z drogi krajowej nr 3 i drogi krajowej nr 5
poza rejon miasta Jawor i Bolków.
Budowa drogi ekspresowej S3 na odcinku Legnica-Bolków przewiduje:
- budowę odcinka drogi ekspresowej o długości około 36 km o przekroju
2 x 2 pasy ruchu w każdą stronę, pas awaryjny oraz pas dzielący min. 5 m,
- budowę 4 węzłów drogowych: „Jawor”, „Jawor II”, „Paszowice” oraz „Bolków”,
- przebudowę dróg poprzecznych przecinanych drogą ekspresową w zakresie niezbędnym do realizacji inwestycji,
- budowę dróg dojazdowych i wewnętrznych w pasie drogowym drogi ekspresowej przeznaczonych dla obsługi przyległego do drogi terenu oraz umożliwienia dojazdu do urządzeń związanych z funkcjonowaniem drogi ekspresowej,
- budowę 6 wiaduktów w ciągu drogi ekspresowej S3, nad droga powiatową, krajową, wałem zbiornika przeciwpowodziowego oraz linią PKP,
- budowę 15 wiaduktów nad drogą ekspresową S3 w ciągu dróg gminnych, powiatowych, wojewódzkich i krajowych,
- budowę 4 mostów w ciągu drogi ekspresowej S3,
- budowę dwóch miejsc obsługi podróżnych (MOP)
- budowę dwóch Obwodów Utrzymania Drogi
- budowę elementów ochrony środowiska
Na powyższym odcinku drogi ekspresowej S3 przewiduje się budowę trzech miejsc lądowania śmigłowców ratunkowych na MOP Jawor i na Obwodzie Utrzymania Drogi.