Ogłoszono 5 przetargów na realizację odcinków dróg w województwie zachodniopomorskim. Przetargi dotyczą: odcinka S3/A6 od węzła Kijewo do węzła Rzęśnica, odcinka S3 od obwodnicy Parłówka do obwodnicy Miękowa wraz z rozbudową odcinka Miękowo – Rzęśnica, II jezdni obwodnicy Kobylanki, Morzyczyna i Zieleniewa na drodze ekspresowej S10 i obwodnicy Przecławia i Warzymic na drodze krajowej nr 13. Dzięki tym inwestycjom znacznie skróci się czas dojazdu do pasa nadmorskiego i portu w Świnoujściu, co jest niezwykle ważne dla rozwoju gospodarki i turystyki, poprawi się bezpieczeństwo ruchu drogowego, a Szczecin będzie znacznie lepiej skomunikowany z siecią autostrad i dróg ekspresowych. Inwestycje, na które przetargi zostały ogłoszone dzisiaj będą oddawane do ruchu w latach 2019-2020.
Autostrada A6 zostanie ukończona – przedwojenne płyty betonowe zastąpi równy asfalt
Autostrada A6 powstała w latach 30 ubiegłego wieku, od lat 90. była sukcesywnie przebudowywana. Ogłoszone obecnie przetargi obejmują przebudowę ostatnich brakujących fragmentów tej trasy - odcinka od węzła Szczecin Dąbie do węzła Rzęśnica o dł. 3,5 km (obecnie oznaczonego jako droga ekspresowa) i węzła Kijewo. W ramach prac znajdującą się w fatalnym stanie poniemiecką nawierzchnię z płyt betonowych zastąpi nowa nawierzchnia asfaltowa. Droga zostanie poszerzona o pas awaryjny, powstanie górne przejście dla zwierząt. Przebudowany zostanie również węzeł Kijewo łączący autostradę z DK nr 10. Obecnie na węźle nie ma pasów włączenia i wyłączenia dla niektórych relacji, pozostałe są nienormatywne, stan nawierzchni autostrady w rejonie węzła wymusił ograniczenie prędkości do 70 km/h. Roboty obejmą przebudowę węzła do pełnego węzła typu koniczyna z jezdniami zbiorczo – rozprowadzającymi w ciągu autostrady A6.
Odcinek węzeł Szczecin Dąbie – węzeł Rzęśnica będzie realizowany w trybie buduj, czas realizacji zadania wyniesie 22 - 25 miesięcy, droga powinna być gotowa w II połowie 2019 roku Przebudowa węzła Kijewo będzie realizowana w formule projektuj (optymalizuj) i buduj, czas realizacji zadania wyniesie 28-31 miesięcy (w tym 12 miesięcy projektowanie), zakończenie inwestycji powinno nastąpić na przełomie 2019/2020.
Lepszy dojazd nad morze – powstaną nowe odcinki S3 na północ od Szczecina
Obecnie na odcinku DK nr 3 od miejscowości Brzozowo do obwodnicy Miękowa Parłówka jest jednojezdniowa droga krajowa. Ruch w szczególności w okresie wakacyjnym jest bardzo duży. Powoduje to w zasadzie zator na całej długości tego odcinka. Projekt przewiduje budowę dwujezdniowej drogi ekspresowej o dł. 22,4 km wraz z obwodnicą m. Brzozowo. Realizacja tej inwestycji będzie miała znaczący wpływ na polepszenie dojazdu do pasa nadmorskiego i portu w Świnoujściu, gdzie jest zlokalizowany terminal promów morskich do Skandynawii i gazoport.
Odrębnym zadaniem w ramach ogłoszonego przetargu jest przebudowa odcinka drogi ekspresowej S3 wybudowanego w latach 70 ubiegłego wieku od obwodnicy Miękowa do węzła Rzęśnica. Zmiany na tym fragmencie S3 obejmą budowę węzła drogowego Kliniska który umożliwi likwidację skrzyżowania wraz z przejściem dla pieszych, które jest obecnie na drodze ekspresowej – w tym miejscu wielokrotnie dochodziło do wypadków drogowych. Przebudowany zostanie również węzeł Rzęśnica, przed którym w okresie wzmożonego ruchu tworzą się długie korki. Powstaną przejścia dla zwierząt, a cała trasa zostanie wygrodzona. S3 na tym odcinku zyska współczesny standard.
Zadanie będzie realizowane w formule projektuj i buduj, czas realizacji zadania wyniesie od 34 do 37 miesięcy (w tym 15 miesięcy projektowanie), zakończenie inwestycji powinno nastąpić w 2020 roku.
Dwoma jezdniami S10 ze Szczecina do Stargardu
Obwodnica Kobylanki, Morzyczyna i Zieleniewa powstała w roku 2007 jako droga jednojezdniowa, jest zlokalizowana pomiędzy dwoma odcinkami dwujezdniowymi. Ruch na tej trasie jest duży, od 2007 do 2014 każdego roku dochodziło do wypadków z ofiarami śmiertelnymi, łącznie na tej obwodnicy zginęło 14 osób. W 2014 roku została wykonana bariera linową na całej długości obwodnicy, która rozdzieliła kierunki ruchu i zabezpieczyła ten odcinek przez zderzeniami czołowymi. Było to działanie tymczasowe o charakterze ratunkowym. Teraz problem bezpieczeństwa na tej obwodnicy będzie mógł zostać rozwiązany w sposób docelowy. W ramach zadania zostanie wybudowana II (północna) jezdnia obwodnicy o dł. 6,5 km, powstanie droga wspomagająca Szczecin Zdunowo – Niedźwiedź oraz łącznica relacji Szczecin - Kobylanka na węźle Motaniec (Kobylanka). Po realizacja zadania cały odcinek od granicy miasta Szczecina do początku obwodnicy Stargardu zostanie oznaczony, jako droga ekspresowa.
Zadanie będzie realizowane w formule projektuj i buduj, czas realizacji zadania wyniesie od 31 do 34 miesięcy (w tym 15 miesięcy projektowanie), zakończenie realizacji inwestycji powinno nastąpić najpóźniej na początku 2020 roku.
DK 13 ominie Przecław i Warzymice – nowy wyjazd ze Szczecina na południe do autostrady A6
Inwestycja obejmuję budowę nowego wyjazdu ze Szczecina w kierunku południowym do autostrady A6. Nowa trasa o długości 6,5 km ominie miejscowości Przecław i Warzymice, gdzie znajdują się duże osiedla mieszkaniowe. Obecny przebieg tej drogi prowadzi do przemieszania ruchu lokalnego z ruchem tranzytowym i w efekcie powstają długie korki w godzinach porannego i popołudniowego szczytu. Dwujezdniowa obwodnica doprowadzi ruch z miasta bezkolizyjnie do autostrady A6. W ramach zadania planuje się również budowę nowego węzła Kołbaskowo, który zastąpi istniejące połączenie wybudowane jeszcze w połowie lat 30 ubiegłego wieku.
Zadanie będzie realizowane w formule projektuj i buduj, czas realizacji zadania wyniesie od 34 do 37 miesięcy (w tym 15 miesięcy projektowanie), zakończenie inwestycji powinno nastąpić w pierwszej połowie 2020 roku.