Przetargi na prace przygotowawcze dla obwodnic Opatowa i Ostrowca Świętokrzyskiego ogłoszone
Przetargi na wykonanie dokumentacji niezbędnej do zaprojektowania i budowy obwodnic: Ostrowca Świętokrzyskiego i Opatowa ogłosiła Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Zakres prac przygotowawczych, na które ogłoszone zostały przetargi, obejmuje m.in. opracowanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego, raportu oddziaływania na środowisko, uzyskanie decyzji środowiskowej. Dokumentacje powinny powstać do 2017 roku. W oparciu o nie możliwe będzie ogłoszenie przetargów na realizację inwestycji w trybie zaprojektuj i buduj. Obwodnice Ostrowca i Opatowa uwzględnione zostały w projekcie Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023.

 

Obwodnica Ostrowca Świętokrzyskiego

 

W ramach zadania planowany jest odcinek drogi jednojezdniowej klasy GP (droga główna o ruchu przyspieszonym) o długości około 2,7 km poprowadzonej nowym śladem od węzła na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 755 do istniejącej drogi krajowej nr 9 będącej wylotem z Ostrowca w kierunku Rzeszowa. Inwestycja przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa ruchu, zwiększenia komfortu jazdy zarówno dla kierowców podróżujących tranzytem, jak i zmotoryzowanych z samego Ostrowca, a także do uwolnienia od korków i hałasu mieszkańców centrum miasta. Obecnie droga krajowa nr 9 przebiega przez Ostrowiec Świętokrzyski miejskimi ulicami, na których średnie natężenie ruchu przekraczało już w 2010 roku liczbę 22 tysięcy pojazdów na dobę. Dzięki inwestycji możliwe będzie oddzielenie ruchu lokalnego od tranzytu poprzez przełożenie ruchu tranzytowego na wybudowany w ostatnich latach ciąg ulic oraz planowany przez GDDKiA odcinek łączący istniejący węzeł z wylotem drogi krajowej nr 9 w kierunku Rzeszowa.

 

Obwodnica Opatowa

 

Celem inwestycji jest budowa obwodnicy po południowo-zachodniej stronie Opatowa na odcinku o długości około 16 km w ciągu drogi ekspresowej S74 oraz w ciągu drogi krajowej nr 9.

 

Aktualnie istniejące odcinki dróg krajowych nr 74 i nr 9 przebiegające przez miasto Opatów obsługują zarówno ruch tranzytowy jak i lokalny. Trasy te biegną na teremie miasta po jednym śladzie i nie posiadają dróg dojazdowych, a wszystkie posesje mają bezpośrednie wjazdy na trasę główną. Dzięki nowej inwestycji z Opatowa wyprowadzony zostanie ruch tranzytowy, co przyczyni się do poprawy komfortu podróżujących tranzytem, poprzez znaczne skrócenie czasu przejazdu przez miasto. Poprawi się także komfort życia w mieście m.in. dzięki redukcji poziomu hałasu i spalin. Zwiększy się bezpieczeństwo ruchu drogowego.

 

Projekt zakłada budowę m.in.:

- odcinka drogi ekspresowej S74 i odcinka drogi głównej o ruchu przyspieszonym GP w ciągu trasy nr 9

- węzłów drogowych

- obiektów inżynierskich, w tym: wiaduktów drogowych, mostów, przepustów

- urządzeń ochrony środowiska, takich jak: ekrany akustyczne, przejścia dla zwierząt

- dróg dojazdowych do obsługi przyległego terenu

- urządzeń bezpieczeństwa ruchu: