Budowa drogi ekspresowej S51 Olsztyn - Olsztynek


GDDKiA

 

Nazwa Projektu: Budowa drogi ekspresowej S51 Olsztyn - Olsztynek

Nr projektu wg Umowy o Dofinansowanie: POIS.04.02.00-00-0001/15

Data podpisania UoD: 22.10.2015

Data zakończenia realizacji projektu wg UoD: 31.12.2019

Całkowita wartość projektu: 1 568 930 487,38 PLN
Maksymalna kwota dofinansowania z UE: 867 306 201,54 PLN

 

Strona internetowa projektu: http://s51-olsztyn-olsztynek.pl/

 

Opis inwestycji:

Przedmiotem projektu jest budowa drogi ekspresowej S51 na odcinku Olsztyn - Olsztynek o długości 26,89 km.

Przedmiotowe zadanie zostało podzielone na 2 odcinki realizacyjne:

  • Odcinek I: odc. Olsztyn Wschód - Olsztyn Południe o długości 13,55 km,
  • Odcinek II: odc. Olsztyn Południe - Olsztynek o długości 13,34 km.

Główne cele projektu:

  • stworzenie bezpiecznego odcinka ekspresowej trasy drogowej, zapewniającego wysoki komfort dalekobieżnego ruchu drogowego o dużych prędkościach podróżnych, poprawiającego dostępność komunikacyjną Polski i połączeń międzyregionalnych,
  • zwiększenie dostępności do transeuropejskiego korytarza sieci TEN-T oraz poprawa jakości wewnętrznych powiązań komunikacyjnych, poprzez odpowiednie skomunikowanie planowanej trasy z pozostałą siecią drogową,
  • poprawa efektywności transportu drogowego oraz zapewnienie swobodnego przepływu osób, towarów, kapitału, usług, wpływające na wzrost konkurencyjności zewnętrznej UE oraz wewnętrznej spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej,
  • dostosowanie parametrów techniczno-użytkowych drogi do prognozowanego poziomu ruchu, poprzez likwidację „wąskich gardeł” i uzupełnienie brakujących elementów infrastruktury drogowej, w sposób poprawiający przepustowość i warunki ruchu w korytarzu transportowym,
  • poprawa warunków życia mieszkańców terenów zabudowy sąsiadującej z istniejącymi rozwiązaniami komunikacyjnymi,
  • usprawnienie ruchu tranzytowego poruszającego się w istniejącym korytarzu transportowym i zwiększenie poziomu bezpieczeństwa użytkowników w celu zachowania interoperacyjności powstałej infrastruktury transportowej, poprzez dostosowanie drogi do obowiązujących przepisów prawnych dla dróg klasy „S”,
  • wzrost mobilności osób i towarów w ramach wymiany międzyregionalnej oraz poza granice województwa warmińsko - mazurskiego jak również poza granice państwa.
  • jednym z głównych celów inwestycji jest separacja ruchu lokalnego od tranzytowego poprzez uporządkowanie dostępności do drogi ekspresowej S51.