Jest decyzja środowiskowa na S19 w. Rzeszów Płd. - Barwinek


W dniu 6 listopada 2015 r. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie wydał decyzję środowiskową dla budowy drogi ekspresowej S19 na odc. Rzeszów Południe (Kielanówka) – Barwinek (granica państwa) wraz z niezbędną infrastrukturą, budowlami i urządzeniami budowlanymi, dla wariantu przebiegu trasy WB1-alternatywny.

 

Inwestycja ta obejmie budowę ponad 85 km drogi ekspresowej S19 na odcinku od węzła Rzeszów Południe (Kielanówka) do Barwinka (granica państwa) wraz z węzłami, skrzyżowaniami, budową miejsc obsługi podróżnych i obwodów utrzymania oraz budową dróg dojazdowych wzdłuż drogi głównej, umożliwiających komunikację lokalną. Droga będzie przebiegać przez powiaty: rzeszowski (gmina: Boguchwała), strzyżowski (gminy: Czudec, Strzyżów, Niebylec), brzozowski (gminy: Domaradz, Jasienica Rosielna, Haczów) oraz krośnieński (gminy: Korczyna, Krościenko Wyżne, Miejsce Piastowe, Rymanów, Iwonicz Zdrój, Dukla).

 

W ramach zadania przewiduje się:

a) budowę 8 węzłów: Babica, Strzyżów-Żarnowa, Domaradz, Iskrzynia, Miejsce Piastowe, Dukla, Tylawa, i Barwinek,

b) budowę 9 miejsc obsługi podróżnych (MOP), typów I-III, tj. 4 typu I – 2 pary (Lutoryż i Równe), 3 typu II (Jawornik, Zagórze, Tylawa) i 2 typu III (Jawornik i Zagórze),

c) budowę 2 Obwodów Utrzymania (OU) w rejonie węzłów: Domaradz i Miejsce Piastowe,

d) budowę obiektów inżynierskich w ciągu planowanej drogi ekspresowej i w ciągu dróg krzyżujących się z nią (estakady, tunele, wiadukty, mosty i in.),

e) budowę urządzeń bezpieczeństwa ruchu (w tym oznakowania poziome, oznakowania pionowe, bariery ochronne, ogrodzenia),

f) budowę urządzeń ochrony środowiska (w tym ekrany akustyczne, urządzenia oczyszczające wody opadowo-roztopowe, przejścia dla zwierząt),

g) budowę dróg obsługujących ruch lokalny z terenów odciętych przez drogę ekspresową,

h) przebudowę istniejącej infrastruktury technicznej nie związanej z drogą, z którą planowana droga ekspresowa będzie kolidować m. in. linie elektroenergetyczne, gazociągi, linie telekomunikacyjne, sieci wodociągowe, sieci kanalizacyjne, sieci melioracyjne,

i) budowę infrastruktury technicznej zaopatrującej w media MOP–y, Obwody Utrzymania, infrastruktury zapewniającej łączność oraz oświetlenie na węzłach,

j) przebudowę odcinków dróg krajowych, wojewódzkich, powiatowych i gminnych krzyżujących się z planowaną drogą,

k) wyburzenie ok. 102 budynków mieszkalnych i ok. 78 innych.

 

Wjazd i zjazd z planowanej drogi będzie możliwy tylko poprzez węzły, tj. bezkolizyjne połączenia z drogami niższej kategorii. Droga S19 poprzez węzły będzie łączyła się z następującymi drogami:

- na węźle Babica, Iskrzynia, Dukla, Tylawa i Barwinek z DK19

- na węźle Strzyżów - Żarnowa z DP1931R

- na węźle Domaradz z DW886

- na węźle Miejsce Piastowe z DK28.

 

Funkcję przejść dla zwierząt, w ciągu planowanej drogi, pełnić będzie 91 obiektów inżynierskich (duże przejścia dla zwierząt – 34, średnie przejścia dla zwierząt – 34 i małe przejścia dla zwierząt 23). W ok. 25 % przypadków będą to typowe przejścia dla zwierząt, natomiast w pozostałych przypadkach będą to obiekty inżynierskie (jak np. mosty, estakady), łączące w sobie funkcję przejść dla zwierząt. Przejścia dla zwierząt umożliwią migracje m.in. dużym ssakom z Bieszczadów i Beskidu Niskiego: wilkom, rysiom, niedźwiedziom i żubrom.

 

Przewidywane jest etapowanie inwestycji w podziale na następujące odcinki: węzeł Rzeszów Południe – węzeł Babica i węzeł Babica - węzeł Barwinek.

 

Zgodnie z rządowym Programem Budowy Dróg Krajowych budowa S19 od węzła Rzeszów Południe do Barwinka przewidziana jest na lata 2018-2023.