Zimowe Utrzymanie Dróg 2015/2016

Odśnieżone, przejezdne drogi są  jednym z podstawowych czynników zapewniających  kierowcom bezpieczeństwo w okresie zimowym. Przygotowania do tegorocznej zimy rozpoczęły się już w okresie wakacyjnym. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, która odpowiada za stan dróg krajowych, ekspresowych i autostrad, podczas objazdów tras oceniała stan techniczny nawierzchni, poboczy i urządzeń odwadniających. W razie potrzeb przeprowadzono remonty, przebudowy, wycinkę drzew oraz czyszczono rowy odwadniające. Miało to na celu nie tylko poprawę bezpieczeństwa ale i lepsze odwodnienie samej drogi w okresie zimowym.



Służba drogowa GDDKiA pracuje 24 godziny na dobę, by zapewnić kierowcom jak najbezpieczniejsze drogi. Rzeszowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad jest przygotowany do odśnieżania ponad 844 km dróg krajowych w województwie podkarpackim.

 

Do akcji zimowego utrzymania dróg krajowych w województwie podkarpackim przygotowane są 192 jednostki sprzętu, w tym: 29 pługów lemieszowych, 14 odśnieżarek wirnikowych, 108 solarek. Do likwidacji gołoledzi planuje się użyć ponad 15 tys. ton materiałów uszorstniających do przemieszania z solą, ponad 32 tys. ton soli drogowej i ponad 1 tys. ton chlorku magnezu. Wzdłuż dróg krajowych ustawiliśmy 68 km zasłon przeciwśnieżnych.

  

W województwie podkarpackim drogi krajowe utrzymywane są w 3 standardach:

- w standardzie I - 285,89 km – 34 % sieci dróg krajowych Podkarpacia (A4, S19, DK4, DK9, DK19, DK94, DK97)

- w standardzie II - 471,27 km – 56 % sieci dróg krajowych Podkarpacia (DK9, DK19, DK28, DK73, DK77, DK84)

- w standardzie III - 87,08 km – 10 % sieci dróg krajowych Podkarpacia (DK28, DK77)

 

Standard I

W standardzie tym jezdnia utrzymywana jest w takich samych parametrach jak w standardzie II, z tym, że drogi utrzymywane w tym standardzie objęte są wzmożonym nadzorem, a na jezdni nie powinna występować warstwa zajeżdżonego śniegu.

 

Standard II

W standardzie tym jezdnia jest odśnieżona a śliskość zimowa zlikwidowana na całej szerokości łącznie z poboczami utwardzonymi. Po ustaniu opadów śniegu, luźny śnieg może zalegać do 4 godzin, błoto pośniegowe może występować do 6 godzin, na nawierzchni może występować warstwa zajeżdżonego śniegu o grubości nie utrudniającej ruchu. Czas jaki zarząd drogi posiada na usunięcie (ograniczenie) występowania zjawiska śliskości zimowej od stwierdzenia jego wystąpienia wynosi: dla gołoledzi, szronu i szadzi – 3 godziny, dla śliskości pośniegowej– 4 godziny, dla lodowicy – 4 godziny.

 

Standard III

W standardzie tym odśnieżanie jest prowadzone na całych ciągach natomiast zwalczanie śliskości prowadzone jest tylko na wyznaczonych odcinkach tych dróg, takich jak np. na skrzyżowaniach z drogami publicznymi o naw. utwardzonej, skrzyżowaniach z liniami kolejowymi, odcinkach o pochyleniach ponad 4%, przystankach autobusowych.

 

Na odcinkach dróg nr 9, 28, 73 i 84 o łącznej długości 112 km, o dużym pochyleniu podłużnym, na zaśnieżonej nawierzchni obowiązuje nakaz jazdy samochodów ciężarowych w łańcuchach przeciwpoślizgowych wprowadzony znakami  C-18.

 

524,4 km dróg co stanowi 62 % całej administrowanej przez Oddział w Rzeszowie sieci dróg utrzymywanych jest w tym systemie Utrzymaj standard/ kompleksowe utrzymanie, w którym całość zadań w zakresie zimowego utrzymania realizowana jest przez firmy zewnętrzne (Wykonawcę). Systemem tym w sezonie 2015/2016 utrzymywane będą: autostrada A4, droga ekspresowa S19 oraz odcinki DK9, DK19, DK28, DK73, DK77, DK94, DK97.

 

Szczegółowe informacje o warunkach drogowych panujących na drogach krajowych dostępne są pod całodobowym numerem infolinii drogowej GDDKiA 19 111 oraz w serwisie internetowym GDDKiA w zakładce "Serwis dla kierowców", gdzie można sprawdzić aktualne warunki przejazdu i skorzystać z podglądu dróg krajowych na mapie kamer monitorujących.

 

Przypominamy także, że działania służby drogowej mają na celu łagodzenie skutków zimy na drogach a nie ich całkowitą likwidację. W związku z powyższym prosimy kierowców o zachowanie ostrożności i dostosowywanie prędkości do warunków panujących na drodze.

 

GDDKiA