Komunikat w sprawie publikacji dotyczącej S7 granica województw – Skarżysko-Kamienna

W związku z artykułem pt.: „Komisja Europejska sprawdza budowę S7. Tak samo sprawdzała drogę przez Dolinę Rospudy”, opublikowanym 15 grudnia 2015 r. w kieleckim wydaniu Gazety Wyborczej, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad informuje, że realizuje inwestycje zgodnie z obowiązującym prawem i przepisami dotyczącymi ochrony środowiska i przyrody. Dbałość o środowisko naturalne determinuje szereg działań podejmowanych przez GDDKiA dlatego niezrozumiałe jest porównywanie budowy odcinka S7 do budowy obwodnicy Rospudy przez przedstawicieli Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot. Wypowiedzi PnPWI wprowadzają w błąd opinię publiczną.



Zgodnie z przyjętym harmonogramem działań, ustalonym na spotkaniu z Pracownią na Rzecz Wszystkich Istot,  przy udziale przedstawicieli Europejskiego Banku Inwestycyjnego oraz samorządu i organizacji społecznych, które odbyło się 26 października br. w Skarżysku-Kamiennej, GDDKiA przekazała Pracowni wykonane w 2015 r. materiały i ekspertyzy pozwalające na osiągnięcie porozumienia, wg wcześniejszych wzajemnych ustaleń.

 

3 grudnia br. doszło do kolejnego spotkania GDDKiA z przedstawicielami PnRWI celem przedyskutowania proponowanych i podejmowanych przez GDDKIA działań minimalizujących negatywne oddziaływanie na chronione gatunku motyli. PnRWI pomimo wcześniejszych ustaleń nie przekazała na spotkaniu wykonanych przez siebie opracowań w zakresie oddziaływania na motyle. Przedstawiciele stowarzyszenia PnRWI zadeklarowali, że przekażą je do 9 grudnia br.

 

Niestety pomimo powyższego zobowiązania oraz wcześniejszych deklaracji złożonych w obecności władz samorządowych oraz przedstawicieli Europejskiego Banku Inwestycyjnego Pracownia nie przedłożyła jakichkolwiek materiałów i ekspertyz. Nie odniosła się merytorycznie do działań ochronnych proponowanych i podejmowanych przez GDDKIA. PnRWI poinformowała jedynie, że wszystkie materiały i uwagi zostaną przekazane po uzupełnieniu skargi, którą złożyła Pracownia do KE.

 

Jednocześnie GDDKiA wyjaśnia, że tzw. „procedura UE Pilot” jest narzędziem pomocnym przy rozpatrywaniu zapytań i skarg od obywateli oraz przedsiębiorców odnoszących się do prawidłowego stosowania prawa UE. Z UE Pilot Komisja Europejska korzysta wtedy, gdy potrzebuje wyjaśnień od państwa członkowskiego na temat stanu faktycznego lub prawnego. Komisja stara się szybko rozwiązać problem z udziałem zainteresowanego państwa członkowskiego, które może dostarczyć dalszych informacji faktycznych lub prawnych na temat potencjalnego przypadku naruszenia prawa Unii – celem jest tutaj szybkie znalezienie rozwiązania, które byłoby zgodne z prawem UE, a tym samym uniknięcie konieczności wszczęcia oficjalnego postępowania w sprawie uchybienia zobowiązaniom.

 

Należy podkreślić iż około 70-75% spraw wszczętych w ramach „EU Pilot” kończy się na tym etapie, po przedstawieniu przez państwa członkowskie wyczerpujących wyjaśnień.