Rok 2015 na drogach krajowych Warmii i Mazur

W 2015 roku olsztyński oddział GDDKiA realizował projekty infrastrukturalne z nowej  perspektywy finansowej 2014-2023.



Inwestycje i remonty

 

Pierwsze prace rozpoczęły się już w listopadzie 2014, kiedy podpisana została umowa na budowę odcinka drogi ekspresowej S7 Miłomłyn – Ostróda Północ. Następne kontrakty zawierane były w kolejnych miesiącach 2015 roku i w rezultacie na koniec grudnia bieżącego roku w budowie jest blisko 94 km dróg krajowych o łącznej wartości 3, 6 mld zł. Są to następujące odcinki:

  • S7 Miłomłyn – Ostróda Północ/9,2km/292,3 mln zł
  • S7 Nidzica Północ - Nidzica Południe /9,1km/229,4 mln zł
  • S7 Nidzica Południe – Napierki/13,6km/263,1 mln zł
  • S51 Olsztyn – Olsztynek/13,3km/394,8 mln zł
  • S7 Ostróda Południe – Rychnowo/8,8km/299,2 mln zł
  • S7 Rychnowo – Olsztynek/11,3km/388,5 mln zł
  • S7 Ostróda Płn. – Ostróda Płd. wraz z obwodnicą Ostródy w ciągu dk 16/18,4 km/1 318,5  mln zł
  • Południowa obwodnica Olsztyna, zad. 1 dk16 Olsztyn Zachód – Olsztyn Południe/10 km/387,5 mln zł

W tym roku rozpoczęły się także cztery inwestycje mostowe obejmujące przebudowę istniejących obiektów o łącznej wartości 32,8 mln zł. Ich zakończenie przewidziane jest na rok 2016 Są  to:

  • rozbiórka starego i budowa nowego wiaduktu nad linią PKP w ciągu dk nr 22 koło Elbląga – 22,9 mln zł
  • przebudowa mostu przez kanał Jegliński w miejscowości Jeglin, w ciągu drogi krajowej nr 63 – 4,7 mln zł
  • przebudowa dwóch mostów przez rzekę Sedrankę  w ciągu drogi krajowej nr 65 w m. Sedranki – 3,7 mln zł
  • przebudowa mostu przez rzekę Uklankę koło miejscowości Mojtyny w ciągu drogi krajowej nr 59 – 1,5 mln zł

Oprócz dużych inwestycji drogowych olsztyński oddział zrealizował  w 2015 roku także mniejsze zadania remontowe.  Za kwotę ok. 14,1 mln zł wyremontowaliśmy odcinki dróg o łącznej długości 12,2 km oraz 8 (4 przepusty i 4 mosty) obiektów mostowych za kwotę blisko 2,5 mln zł.

Bieżące utrzymanie dróg i mostów na Warmii i Mazurach w 2015 roku kosztowało ok. 56 mln zł.

 

Przetargi

 

W 2015 r. ogłoszone zostały przetargi na budowę w systemie „Projektuj i buduj”. Są to zadania obejmujące blisko 90 km dróg krajowych:

  • S7 Napierki - Mława (14 km),
  • S7 Mława – Strzegowo (21,5 km),
  • S7 Strzegowo - Pieńki (22 km),
  • S7 Pieńki - Płońsk (13,7 km),
  • dk 15 obwodnica Nowego Miasta Lubawskiego (18 km).

W grudniu br. wybrano wykonawcę południowej obwodnicy Olsztyna - zad. 2 odcinek Olsztyn Wschód – Olsztyn Południe (14,7 km) w ciągu S51 oraz wykonawcę koncepcji programowej dla ponad 66 km drogi ekspresowej S61 na odcinku Szczuczyn – Raczki.

 

Inwestycje pod kontrolą

 

Polskie Centrum Akredytacji (PCA) rozszerzyło w czerwcu br. zakres akredytacji olsztyńskiego laboratorium drogowego o 18 metod badawczych, a także o kolejne metody pobierania próbek. Obecnie laboratorium realizuje ponad 200 metod badawczych, z czego 28 metodami akredytowanymi z wykorzystaniem akredytowanych metod poboru próbek. Rozszerzenie zakresu akredytacji zbiega się w czasie z dużą liczbą inwestycji. Dla zapewnienia jakości realizowanych zadań niezbędny jest laboratoryjny system kontroli wraz z nowoczesnym zapleczem technicznym. Najbliższe lata na drogach krajowych Warmii i Mazur to okres intensywnych robót drogowych. Na każdym etapie realizacji inwestycji, w ramach obowiązującego w GDDKiA systemu monitorowania jakości robót, Wydział Technologii – Laboratorium Drogowe sprawdza czy wykonawcy budują drogi zgodnie z normami jakościowymi wskazanymi w projektach i obowiązujących przepisach oraz specyfikacjach technicznych. W bieżącym roku WT-LD olsztyńskiego Oddziału GDDKiA przebadało łącznie 6 tys. próbek w ramach monitorowania jakości robót na drogach krajowych realizowanych na terenie województwa warmińsko-mazurskiego.