W 2015 roku olsztyński oddział GDDKiA realizował projekty infrastrukturalne z nowej perspektywy finansowej 2014-2023.
Inwestycje i remonty
Pierwsze prace rozpoczęły się już w listopadzie 2014, kiedy podpisana została umowa na budowę odcinka drogi ekspresowej S7 Miłomłyn – Ostróda Północ. Następne kontrakty zawierane były w kolejnych miesiącach 2015 roku i w rezultacie na koniec grudnia bieżącego roku w budowie jest blisko 94 km dróg krajowych o łącznej wartości 3, 6 mld zł. Są to następujące odcinki:
W tym roku rozpoczęły się także cztery inwestycje mostowe obejmujące przebudowę istniejących obiektów o łącznej wartości 32,8 mln zł. Ich zakończenie przewidziane jest na rok 2016 Są to:
Oprócz dużych inwestycji drogowych olsztyński oddział zrealizował w 2015 roku także mniejsze zadania remontowe. Za kwotę ok. 14,1 mln zł wyremontowaliśmy odcinki dróg o łącznej długości 12,2 km oraz 8 (4 przepusty i 4 mosty) obiektów mostowych za kwotę blisko 2,5 mln zł.
Bieżące utrzymanie dróg i mostów na Warmii i Mazurach w 2015 roku kosztowało ok. 56 mln zł.
Przetargi
W 2015 r. ogłoszone zostały przetargi na budowę w systemie „Projektuj i buduj”. Są to zadania obejmujące blisko 90 km dróg krajowych:
W grudniu br. wybrano wykonawcę południowej obwodnicy Olsztyna - zad. 2 odcinek Olsztyn Wschód – Olsztyn Południe (14,7 km) w ciągu S51 oraz wykonawcę koncepcji programowej dla ponad 66 km drogi ekspresowej S61 na odcinku Szczuczyn – Raczki.
Inwestycje pod kontrolą
Polskie Centrum Akredytacji (PCA) rozszerzyło w czerwcu br. zakres akredytacji olsztyńskiego laboratorium drogowego o 18 metod badawczych, a także o kolejne metody pobierania próbek. Obecnie laboratorium realizuje ponad 200 metod badawczych, z czego 28 metodami akredytowanymi z wykorzystaniem akredytowanych metod poboru próbek. Rozszerzenie zakresu akredytacji zbiega się w czasie z dużą liczbą inwestycji. Dla zapewnienia jakości realizowanych zadań niezbędny jest laboratoryjny system kontroli wraz z nowoczesnym zapleczem technicznym. Najbliższe lata na drogach krajowych Warmii i Mazur to okres intensywnych robót drogowych. Na każdym etapie realizacji inwestycji, w ramach obowiązującego w GDDKiA systemu monitorowania jakości robót, Wydział Technologii – Laboratorium Drogowe sprawdza czy wykonawcy budują drogi zgodnie z normami jakościowymi wskazanymi w projektach i obowiązujących przepisach oraz specyfikacjach technicznych. W bieżącym roku WT-LD olsztyńskiego Oddziału GDDKiA przebadało łącznie 6 tys. próbek w ramach monitorowania jakości robót na drogach krajowych realizowanych na terenie województwa warmińsko-mazurskiego.