Oddział: Białystok (realizacja)
długość – 12,99 km
obecny etap – w realizacji; obie jezdnie udostępnione kierowcom - 19 paźdz.2018 r.
wartość projektu – 380,126 mln
Etap zrealizowany:
* 20.07.2009 r. - złożono wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach
* Marzec 2010 r. - opracowano Raport o Oddziaływaniu Przedsięwzięcia na Środowisko.
* 10.08.2010 r. – wydano decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia
* 18.09.2012 r. odbyło się posiedzenie Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (KOPI) przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad.
* 18.12.2012 r. – odebrano Koncepcje Programową.
* 17.02.2014 r. opracowano Aneks do Protokołu z posiedzenie Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (KOPI) przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad.
* 08.05.2015 r. – odebrano Projekt Budowlany.
* 30.12.2014 r. – złożono Wniosek o Zezwolenie na realizacje inwestycji.
* 03.12.2015 r. – wydano Decyzję o Zezwoleniu na realizację inwestycji.
* 31.12.2014 r. – wszczęto postepowanie o udzielenie zamówienia na realizację.
Etap w realizacji:
* 28.01.2016 r. - podpisano umowę na realizację inwestycji w trybie „buduj” dla odcinka Ia - Wyszków – węzeł Poręba (z węzłem). Wykonawca: SKANSKA S.A., ul gen. Aleja "Solidarności" 173, 00-877 Warszawa, wartość kontraktu ok. 334,8 mln zł.
* 27.06.2016 r. - podpisano umowę o dofinansowanie nr POIS.03.01.00-00-0016/16-00 z Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
Więcej na stronie internetowych inwestycji: • http://www.s8.wyszkow-poreba.pl/
II. Opis inwestycji
Przebieg drogi:
Projektowana inwestycja położona jest w obszarze administracyjnym województwa mazowieckiego, powiat: Wyszków (gmina Brańszczyk). Początek projektowanego odcinka łączy się z wybudowaną obwodnicą Wyszkowa, zaś koniec projektowanego odcinka znajduje się w m. Przyjmy k. Poręby (na połączeniu z sąsiednim odc. Ib)
Mapa orientacyjna inwestycji
Podstawowe parametry techniczne:
• klasa drogi S 2/2 (z rezerwą w pasie dzielącym pod dodatkowe pas ruchu)
• prędkość projektowa - 100 km/h
• prędkość miarodajna – 110 km/h
• szerokość pasa ruchu - 3,50 m
• szerokość pasa awaryjnego - 2,50 m
• podstawowa szerokość pasa dzielącego z opaskami – 12,00 m
• podstawowa szerokość pobocza gruntowego – 1,25 m.
• obciążenie -115 kN/oś
Zakres inwestycji:
Budowa drogi ekspresowej o długości ok. 12,99 km z węzłami drogowymi, przebudową dróg bocznych (wojewódzkiej, powiatowych i gminnych) w węzłach drogowych, budowa dróg dojazdowych dla obsługi ruchu lokalnego, budowa przejść dla zwierząt. Ponadto inwestycja będzie obejmowała przebudowę lub budowę urządzeń towarzyszących z zakresu branży telekomunikacyjnej, energetycznej, gazowej i wodociągowej oraz systemu preselekcji wagowej.
Wariantowanie przebiegu drogi:
Wariant 1 – przebiega po śladzie istniejącej drogi z wyłączeniem obejścia miejscowości Ojcowizna i Dybki. Łączna długość odcinka wynosi 38,50 km z czego 93,00% trasy przebiega po istniejącym śladzie, 63,0 % przez tereny leśne, 33,86% przez tereny rolnicze, a 3,12% przez tereny zabudowane.
Wariant 2 – droga w wariancie 2 przebiega podobnie jak w wariancie 1 z innymi rozwiązaniami węzłów oraz wyłączając obejście m. Ojcowizna. Łączna długość odcinka wynosi 38,45 km z czego ponad 93,00% trasy przebiega po istniejącym śladzie, 63,00% drogi przebiega przez tereny leśne, 33,86% przez tereny rolnicze, a 3,12% przez tereny zabudowane.
Wariant 3 – w tym wariancie droga ekspresowa w większości przebiega po śladzie istniejącej drogi krajowej nr 8 (na odcinkach międzywęzłowych tak, jak warianty 1 oraz 2) odchodząc od niego w miejscowościach Trzcianka, Nagoszewo oraz Prosienica. Łączna długość odcinka wynosi 38,445km, z czego ponad 75,00% trasy przebiega po istniejącym śladzie, 62,00% drogi przebiega przez tereny leśne, 32,00% przez tereny rolnicze, a 6% przez tereny zabudowane.
Przeanalizowano również przewidywane skutki dla środowiska w przypadku niepodejmowania przedsięwzięcia.
Do realizacji wskazano wariant 1 w korytarzu istniejącej drogi krajowej nr 8.
Obiekty inżynierskie:
Wzajemne powiązanie istniejącego układu komunikacyjnego z trasą drogi ekspresowej S8 zapewniono poprzez obiekty inżynierskie: wiadukty. Przekroczenia istniejących cieków wodnych zaprojektowano za pomocą obiektów mostowych: przepustów, mostów. Przebieg drogi ekspresowej po terenach leśnych jak również w pobliżu istniejących obszarów leśnych wymusił konieczność zaprojektowania przejść dla zwierzyny dziko żyjącej.
Zaprojektowano: - 10 obiektów inżynierskich przewidzianych dla ruchu pojazdów: WS-01, WD-02, WS-03, WD-05, MS-06, WD-07, WS-08, WD-09, WS-10, WD-11,
- obiekty WS-01, WS-06, WS-08, WS-10 pełnią dodatkowo funkcję dolnych przejść dla zwierząt,
- 1 obiekt inżynierski z przeznaczeniem na górne przejścia dla zwierząt: WD-04,
- 19 przepustów stanowiących przejścia dla zwierząt małych.
Węzły typu WB:
• Trzcianka w km ok. 520+358 - na skrzyżowaniu z drogą gminną nr 440108W i powiatową nr 4405W
• Knurowiec w km ok. 524+129 - na skrzyżowaniu z drogą powiatową nr 4403W
• Poręba w km ok. 528+448 - na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 694 i gminną nr 440127W MOP-y:
• Budykierz w km 525+650, strona prawa,
Typ III – w ramach inwestycji realizowana jest budowa dojazdów i przyłączy.
III. Ochrona środowiska
Budowa ekranów akustycznych (o łącznej długości ok. 1 615 km), przejść dla zwierząt dużych, średnich i małych. Nasadzenia drzew i krzewów.
IV. Podział zadania inwestycyjnego na etapy i kolejność ich realizacji
Inwestycji nie podzielono. Kontrakt jest bezpośrednio połączony z równocześnie wykonywanym Kontraktem S8 odc. Ib od węzła „Poręba” (bez węzłem) do obwodnicy Ostrowi Mazowieckiej.