Nowe połączenie północy z południem Europy, integrujące systemy transportowej Litwy, Polski, Słowacji, Węgier, Rumunii, Bułgarii i Grecji, utworzenie pewnego i bezpiecznego korytarza transportowego na wschodnich rubieżach Unii Europejskiej oraz rozwój wymiany gospodarczej między krajami Regionu Bałtyckiego i Regionu Karpackiego to główne cele międzynarodowego szlaku drogowego Via Carpatia.
W międzynarodowej konferencji w sprawie dalszej współpracy w rozwoju korytarza oraz aktualizacji jego przebiegu, zorganizowanej 3 marca 2016 r. w Warszawie z inicjatywy ministra infrastruktury i budownictwa Andrzeja Adamczyka, wzięli udział ministrowie transportu oraz przedstawiciele państw, przez które przebiega szlak Via Carpatia - Węgier, Ukrainy, Słowacji, Czech, Rumunii, Bułgarii, Litwy i Turcji.
W konferencji uczestniczyli także Marszałek Sejmu RP Marek Kuchciński, wiceminister rozwoju Jerzy Kwieciński, wiceministrowie infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit i Piotr Stomma, europosłowie Tomasz Poręba, Edward Czesak, Kosma Złotowski, przedstawiciele zarządców infrastruktury drogowej i kolejowej, pracodawców branży budownictwa drogowego i przewoźników.
Via Carpatia jest szlakiem rozwoju państw Europy środkowo-wschodniej. Nasze wspólne zaangażowanie pozwala na budowanie szkieletu komunikacyjnego, dzięki któremu państwa uczestniczące w projekcie będą mogły się rozwijać. Ta inicjatywa wpisuje się w proces postępującej spójności gospodarczej i terytorialnej Unii Europejskiej - powiedział minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk otwierając konferencję.
Korytarz transportowy Via Carpatia to szansa na pomyślny rozwój z poszanowaniem interesów poszczególnych państw uczestniczących w projekcie. Jestem przekonany, że szklak Via Carpatia będzie stanowił dźwignię rozwoju gospodarczego regionu i Unii Europejskiej – dodał minister Andrzej Adamczyk.
Polska wraz z innymi krajami Europy Środkowo-Wschodniej zaangażowana jest w rozwijanie międzynarodowego szlaku drogowego Via Carpatia, który w ramach negocjacji wytycznych UE dla sieci TEN-T z Komisją Europejską w 2013 r. został uwzględniony jako element tej sieci.
Minister Adamczyk podkreślił, że w tym roku obchodzimy 10. rocznicę Deklaracji Łańcuckiej, zainicjowanej przez Prezydenta Lecha Kaczyńskiego, która zapoczątkowała starania na rzecz powstania tego niezwykle ważnego dla państw Europy środkowo-wschodniej połączenia.
W 2006 roku z inicjatywy Polski odbyła się międzynarodowa konferencja w Łańcucie, z udziałem ministrów ds. transportu Litwy, Polski, Słowacji i Węgier, na której formalnie utworzono międzynarodowy szlak drogowy łączący te kraje.
W 2010 roku odbyła się kolejna konferencja, podczas której podpisano kolejną Deklarację ws. powstania Via Carpatia. Jej sygnatariuszami były: Litwa, Polska, Słowacja, Węgry, Rumunia, Bułgaria i Grecja. W konferencji uczestniczyła również Republika Czeska jako obserwator. Głównym celem tej inicjatywy było uzyskanie poparcia w UE dla włączenia szlaku Via Carpatia do sieci bazowej TEN-T.
Podczas dzisiejszej konferencji przedstawiciele państw uczestniczących w projekcie podpisali Deklarację w sprawie dalszej współpracy w rozwoju korytarza oraz aktualizacji jego przebiegu.
Jej celem jest potwierdzenie wysokiej rangi korytarza, w związku z koniecznością zapewnienia środków europejskich w obecnej perspektywie oraz wpisaniem korytarza do sieci bazowej TEN-T na całym przebiegu, przy kolejnej aktualizacji sieci. Deklaracja jest także potwierdzeniem priorytetu realizacji inwestycji wchodzących w skład Via Carpatia w krajowych programach inwestycyjnych. Wzmocnienie współpracy pomiędzy krajami, przez które przebiega korytarz, pomoże w ubieganiu się o środki europejskie, w tym o środki w ramach instrumentu CEF (Connecting Europe Facility). Ważnym elementem dzisiejszej Deklaracji jest przystąpienie Ukrainy i Turcji do współpracy w zakresie Via Carpatia oraz otwarcie inicjatywy na inne kraje, w tym spoza UE. Pozwoli to na wzmocnienie współpracy w ramach partnerstwa wschodniego i wymiany gospodarczej z państwami bliskiego wschodu.
Na terenie Polski, w skład szlaku drogowego Via Carpatia wchodzą odcinki dróg: S61, DK8, S19 pomiędzy m. Budzisko, Suwałki, Białystok, Lublin, Rzeszów, Barwinek.
Szlak drogowy Via Carpatia w Polsce w większości został włączony do sieci kompleksowej TEN-T. Odcinek Lublin – Rzeszów, ze względu na wysoki poziom ruchu, został zakwalifikowany do drogowej sieci bazowej TEN-T. Wyjątkiem jest odcinek drogi krajowej nr 8: Augustów – Korycin, który nie został włączony przez Komisję Europejską do sieci TEN-T z uwagi na uwarunkowania środowiskowe.
Źródło: Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa