Kontynuacja przebudów mostów na opolskich drogach krajowych
Po zimowej przerwie kontynuowane są rozpoczęte w roku 2015 przebudowy mostów w Książkowicach (DK 39) i Pokrzywnicy (DK 40) oraz przepustu w Grobnikach (DK 38).

Na drodze krajowej nr 39 w Książkowicach trwa budowa nowego mostu, po którym poprowadzony zostanie ruch po rozbiórce starego, wyeksploatowanego obiektu nad rzeką Smortawą. Podczas przebudowy zostanie także skorygowany łuk poziomy drogi.

Zakres robót w Książkowicach:

- rozbiórka istniejącego mostu sklepionego;

- dostosowanie (korekta) łuku poziomego drogi krajowej nr 39 na odcinku ok. 550 m do obowiązujących warunków technicznych;

- budowa nowego obiektu mostowego;

- podpory – przyczółki pełnościenne żelbetowe posadowione bezpośrednio;

- konstrukcja nośna – żelbetowy dźwigar płytowy;

- układ statyczny – belka swobodnie podparta;

- przełożenie linii teletechnicznej;

- umocnienie cieku;

- montaż barier ochronnych;

- wykonanie oznakowania drogi;

 

 

Rozbudowa mostu w ciągu drogi krajowej nr 40 w Pokrzywnicy przeprowadzana jest wraz z regulacją wału. Obiekt mostowy - łukowy o sklepieniu betonowym - znajduje się nad odnogą Potoku Ligockiego. Roboty są prowadzone połową jezdni z zachowaniem ruchu pojazdów na moście (wahadłowe prowadzenie ruchu pojazdów kierowane ręcznie oraz za pomocą sygnalizacji świetlnej).

Przekazanie placu budowy wykonawcy nastąpiło 12 listopada 2015 roku i do końca 2015 roku prowadzone były roboty związane z regulacja wału oraz prace przygotowawcze w obrębie mostu. Od 28 stycznia 2016r. wprowadzono na moście ruch wahadłowy i wykonywane są zasadnicze roboty mostowe. Planowany termin zakończenia przebudowy, to 22 lipca 2016 roku.

Rozbudowa mostu w Pokrzywnicy obejmuje:

- zabicie ścianek szczelnych z obu stron mostu;

- częściową rozbiórkę góry istniejącego sklepienia betonowego oraz skrzydeł;

- wbudowaniu pod istniejące sklepienie przepustu z rur żelbetowych o średnicy wewnętrznej 2500 mm i długości 10,20 m;

- wypełnienie betonem przestrzeni między istniejącą (łuk betonowy) i nową konstrukcją (rury średnicy 2500 mm);

- wykonanie ścian czołowych wlotu i wylotu;

- wykonanie płyt przejściowych;

- wykonanie izolacji z papy termozgrzewalnej;

- wykonanie nowej nawierzchni na dojazdach;

- montaż barier drogowych;

- roboty wykończeniowe;

- umocnienia skarp, schody.

 

 

W miejscowości Grobniki na drodze krajowej nr 38 gruntownie przebudowywany jest natomiast przepust drogowy – w miejscu istniejącego przepustu z rur betonowych o średnicy 1500 mm zostanie wybudowany nowy przepust z elementów prefabrykowanych o przekroju skrzynkowym 1500 x 1500mm.

Roboty są prowadzone połową jezdni z zachowaniem ruchu pojazdów nad przepustem (wahadłowe prowadzenie ruchu pojazdów - kierowanie ręczne i sygnalizacja świetlna).

Przekazanie placu budowy wykonawcy nastapiło na początku listopada 2015 roku. Do końca 2015 r. prowadzone były roboty związane przełożeniem linii napowietrznej niskiego napięcia. Od 28 lutego 2016 r. wprowadzono ruch wahadłowy i wykonywane są roboty związane z rozbiórką istniejącego przepustu i budową nowego obiektu.

Planowany termin zakończenia przebudowy, to połowa czerwca 2016r

 

Rozbudowa przepustu w Grobnikach obejmuje:

- zabicie ścianek szczelnych w osi podłużnej drogi;

- rozbiórka istniejącego przepustu z rur betonowych;

- wykonanie fundamentu z pali betonowych pod nowy przepust;

- wykonanie przepustu z żelbetowych elementów prefabrykowanych o przekroju skrzynkowym 1500 x 1500mm o długości 12,68 m;

- wykonanie ścian czołowych wlotu i wylotu;

- wykonanie płyt przejściowych;

- wykonanie izolacji z papy termozgrzewalnej;

- przełożenie sieci energetycznej i telekomunikacyjnej;

- wykonanie nowej nawierzchni w obrębie przepustu;

- montaż barier drogowych;

- roboty wykończeniowe- umocnienia cieku.