Polska jest pierwszym krajem Unii Europejskiej, który otrzymał decyzje zatwierdzające dofinansowanie z funduszy unijnych w ramach perspektywy finansowej 2014 – 2020 dla 11 projektów drogowych. 16 marca 2016 r. Komisja Europejska zatwierdziła 10 dużych projektów drogowych z Polski. Ich łączna wartość to 3,3 mld EUR, zaś kwota dofinansowania to 1,68 mld EUR.
Wcześniej, 12 lutego 2016 r., Komisja Europejska wydała pierwszą decyzję – zatwierdziła duży projekt drogowy, budowę drogi ekspresowej S19 Lublin – Rzeszów na odcinku w. Lublin Sławinek - w. Lublin Węglin (fragment zachodniej obwodnicy Lublina), o wartości 149,6 mln EUR.
Łącznie dofinansowanie otrzymało 11 projektów o długości 340 km. Ich całkowita wartość to 3,46 mld EUR (ponad 14 mld zł), zaś dofinansowanie unijne wynosi 1,75 mld EUR (ponad 7 mld zł).
- Cieszę się, że dzięki bardzo dobremu przygotowaniu wniosków aplikacyjnych i wspólnej pracy jednostek resortu Infrastruktury i Budownictwa: Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz Centrum Unijnych Projektów Transportowych, a także Ministerstwa Rozwoju, udało nam się – jako pierwszemu krajowi – uzyskać decyzję o przyznanym dofinansowaniu aż dla 11 dużych projektów drogowych, tak ważnych z punktu widzenia spójności komunikacyjnej – podkreślił minister Andrzej Adamczyk.
Wśród projektów, które otrzymały dziś decyzję o przyznanym dofinansowaniu, znajdują się 3 odcinki drogi ekspresowej S3 (odc. Sulechów – Nowa Sól, Nowa Sól – Kaźmierzów oraz Kaźmierzów – Legnica), odcinek S5 Korzeńsko – Wrocław, 3 projekty obejmujące budowę drogi ekspresowej S7 (odc. Miłomłyn – Olsztynek, Chęciny – Jędrzejów oraz Kraków w. Igołomska – węzeł Christo Botewa), 2 projekty z zakresu budowy drogi S8 (odc. węzeł Marki – węzeł Radzymin Płd oraz Wiśniewo – Jeżewo), a także projekt dotyczący budowy drogi ekspresowej S51 Olsztyn – Olsztynek.
Projekty otrzymały dofinansowanie w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, w ramach osi priorytetowej III - Rozwój sieci drogowej TEN-T i transportu multimodalnego, działanie 3.1 Rozwój drogowej i lotniczej sieci TEN-T oraz dla projektu budowy drogi S51 Olsztyn – Olsztynek w ramach osi priorytetowej IV - infrastruktura drogowa dla miast, działanie 4.2 Zwiększenie dostępności transportowej ośrodków miejskich leżących poza siecią drogową TEN-T i odciążenie miast od nadmiernego ruchu drogowego.
Źródło: MIB