Wojewódzki Sąd Administracyjny po rozpoznaniu skarg na decyzje Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w przedmiocie ustalenia środowiskowych uwarunkowań dla budowy drogi ekspresowej S19 na odcinku od granicy woj. lubelskiego i podkarpackiego do Sokołowa Małopolskiego i obwodnicy Sanoka, oddalił je. Oznacza to zakończenie kolejnego, trwającego już 2 lata etapu mającego na celu uzyskanie prawomocnych decyzji środowiskowych dla obu inwestycji. Wyroki WSA pokazują, że decyzje są zgodne z przepisami prawa a zastosowane rozwiązania najkorzystniejsze z punktu widzenia ochrony szeroko rozumianego środowiska.
OBWODNICA SANOKA
W październiku 2013r. rzeszowski Oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad złożył wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla zadania pn. „Budowa obwodnicy miasta Sanoka w ciągu drogi krajowej nr 28 Zator – Medyka”. 10 lipca 2014 r., Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie, wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla tej inwestycji. W związku z wniesieniem odwołania od decyzji dot. zmiany przebiegu drogi dojazdowej, sprawa została przekazana do rozpatrzenia przez organ odwoławczy, Generalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w Warszawie. W toku postępowania GDOŚ wydał decyzję utrzymującą w mocy decyzję środowiskową wydaną przez RDOŚ w Rzeszowie. Tym samym decyzja środowiskowa stała się ostateczna, co pozwoliło przystąpić do kolejnych etapów przygotowania inwestycji.
Na decyzję Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (GDOŚ) dwóch mieszkańców złożyło skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA). Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 29.02.2016r. oddalił w całości skargę złożoną na decyzję GDOŚ utrzymującą w mocy decyzję środowiskową.
9 lutego 2016r. podpisano umowę na zaprojektowanie i budowę obwodnicy Sanoka w ciągu DK28. Wykonawcą prac jest Konsorcjum spółek: Max Bögl Polska Sp. z o. o. i Max Bögl Stiftung &Co. KG. Wartość umowy to prawie 140 mln zł brutto. Konsorcjum zadeklarowało ukończenie prac w ciągu 33 miesięcy od podpisania umowy (z wyłączeniem okresów zimowych w czasie realizacji robót) i udzieliło 10-letniej gwarancji jakości. Zakończenie inwestycji planowane jest w 2019 r.
S19 ODC. GRANICA WOJ. LUBELSKIEGO I PODKARPACKIEGO – SOKOŁÓW MŁP.
W maju 2013r. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Rzeszowie złożyła wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla drogi ekspresowej S19 Kuźnica – Barwinek na odcinku granica województwa lubelskiego i podkarpackiego – Sokołów Małopolski. 30.04.2014 r., Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie, wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla tej inwestycji. Jednak w związku z wniesieniem przez mieszkańców i społeczne komitety 30 odwołań od decyzji dot. m.in. zmiany wariantu przebiegu drogi, kolizji z ujęciem wody w Zarzeczu, wzrostu zagrożenia powodziowego, wyburzeń, sprawa została przekazana do rozpatrzenia przez organ odwoławczy - Generalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w Warszawie. W maju 2015r., w toku postępowania, GDOŚ wydał decyzję utrzymującą w mocy decyzję środowiskową wydaną przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska dla drogi ekspresowej S19 Kuźnica – Barwinek na odcinku granica województwa lubelskiego i podkarpackiego – Sokołów Małopolski. Tym samym decyzja środowiskowa stała się ostateczna, co pozwoliło przystąpić do kolejnych etapów przygotowania inwestycji.
Na decyzję Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (GDOŚ) mieszkańcy i stowarzyszenia złożyły 4 skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA). Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w dniu 8 marca 2016r. oddalił je w całości, utrzymując decyzję środowiskową w mocy.
18.09.2015r. ogłoszono dwa przetargi na zaprojektowanie i zbudowanie drogi ekspresowej S19 od granicy z województwem lubelskim do Sokołowa Małopolskiego o łącznej długości ponad 54 km.
Pierwszy przetarg obejmuje swym zakresem zaprojektowanie i budowę drogi ekspresowej S19 na odcinku od węzła „Lasy Janowskie” do węzła „Nisko Południe” (dł. 24,3 km) z podziałem na trzy odcinki realizacyjne. Drugie postępowanie przetargowe dotyczy odcinka od węzła „Nisko Południe” do węzła „Sokołów Małopolski Północ” (dł. 29,9 km) z podziałem na trzy odcinki realizacyjne. Aktualnie trwa weryfikacja złożonych wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu.