Wojewoda Lubelski podpisał zezwolenie na realizację inwestycji drogowej, budowy ekspresowej drogi łączącej węzeł Kurów Zachód na S17 z obwodnicą Puław. Decyzji nadano rygor natychmiastowej wykonalności co oznacza, że wykonawca po przekazaniu terenu będzie mógł rozpocząć prace.
Wydana decyzja zobowiązuje właścicieli i użytkowników wieczystych nieruchomości do niezwłocznego ich wydania. Wysokość odszkodowania za przejęte na rzecz Skarbu Państwa tereny ustali wojewoda w postępowaniu administracyjnym, a jego wartość określą biegli rzeczoznawcy majątkowi pracujący na zlecenie wojewody. Na potrzeby budowy drogi przejętych zostanie nieco ponad 500 podziałek, z czego tylko jedna jest zabudowana. Stoi na niej budynek gospodarczy. Jeśli właściciele działek wydadzą je w ciągu 30 dni od doręczenia zawiadomienia o wydaniu ZRID to odszkodowanie za nieruchomość zostanie podwyższone o 5 proc.
Uzyskanie decyzji ZRID jest pierwszym ważnym elementem inwestycji prowadzonej w trybie projektuj i buduj. Przypomnijmy, że umowę na realizację połączenia S17 z obwodnicą Puław podpisaliśmy 30 grudnia 2014. Wykonawcy, konsorcjum firm: Energopol Szczecin i PRD Zwoleń, w pierwszej kolejności mieli opracować dokumentację techniczną i uzyskać decyzję ZRID. Po spełnieniu tego warunku mogą rozpocząć prace w terenie. W pierwszej kolejności ruszy wycinka drzew na działkach należących do Lasów Państwowych, a także rozpoznanie saperskie i prace archeologiczne.
Mapa orientacyjna inwestycji
Zgodnie z podpisaną umową termin zakończenia prac to 30 kwietnia 2018 roku. W ramach budowy dojazdu od węzła Kurów Zachód do mostu w Puławach o łącznej długości ok. 11,8 km zostanie dobudowana druga jezdnia do istniejącej (na odcinku ok. 1,3 km) wraz z wiaduktem nad linią kolejową oraz odcinek nowej trasy (ok. 10,5 km). Powstaną m.in.: dwa węzły, dwa skrzyżowania na prawe skręty (wjazd/zjazd na/z drogę ekspresową), cztery wiadukty drogowe, trzy mosty w ciągu drogi ekspresowej, przejścia dla zwierząt oraz drogi dojazdowe dla obsługi ruchu lokalnego. Prace budowlane będą kosztować ok. 233 mln zł, a wartość całego projektu to ok. 323 mln zł (roboty budowlane plus opracowanie dokumentacji, odszkodowania za nieruchomości, prace archeologiczne, nadzór nad budową).