Koncepcja obwodnicy Ostrowca Świętokrzyskiego
Umowa na wykonanie dokumentacji niezbędnej do zaprojektowania i budowy obwodnicy Ostrowca Świętokrzyskiego w ciągu drogi krajowej nr 9 została podpisana w dniu 25 marca 2016 przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.

Zadaniem wyłonionego w przetargu wykonawcy, Pracowni Inżynierskiej Klotoida, będzie między innymi opracowanie koncepcji programowej i niezbędnych do uzyskania decyzji środowiskowej wariantów przebiegu obwodnicy. Zakres prac przygotowawczych objętych umową obejmuje m.in. opracowanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego, raportu oddziaływania na środowisko, uzyskanie decyzji środowiskowej. Dokumentacja powinna powstać do 2017 roku. W oparciu o nią możliwe będzie ogłoszenie przetargu na realizację inwestycji w trybie zaprojektuj i buduj. Obwodnica Ostrowca Świętokrzyskiego uwzględniona została w projekcie Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023. Koszt prac przygotowawczych wynikających z umowy to około 350 tysięcy złotych.

 

W ramach zadania planowany jest odcinek drogi jednojezdniowej klasy GP (droga główna o ruchu przyspieszonym) o długości około 2,7 km poprowadzonej nowym śladem od węzła na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 755 do istniejącej drogi krajowej nr 9 będącej wylotem z Ostrowca w kierunku Rzeszowa. Inwestycja przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa ruchu, zwiększenia komfortu jazdy zarówno dla kierowców podróżujących tranzytem, jak i zmotoryzowanych z samego Ostrowca, a także do uwolnienia od korków i hałasu mieszkańców centrum miasta. Obecnie droga krajowa nr 9 przebiega przez Ostrowiec Świętokrzyski miejskimi ulicami, na których średnie natężenie ruchu przekraczało już w 2010 roku liczbę 22 tysięcy pojazdów na dobę. Dzięki inwestycji możliwe będzie oddzielenie ruchu lokalnego od tranzytu poprzez przełożenie ruchu tranzytowego na wybudowany w ostatnich latach ciąg ulic oraz planowany przez GDDKiA odcinek łączący istniejący węzeł z wylotem drogi krajowej nr 9 w kierunku Rzeszowa.