Poprawa bezpieczeństwa, zwiększenie płynności ruchu i oddzielenie ruchu tranzytowego od lokalnego – to jedne z podstawowych czynników branych pod uwagę przy projektowaniu nowych tras. Dane z przeprowadzonego w ubiegłym roku pomiaru potwierdzają realizację tych założeń.
W 2010 roku najbardziej obciążonym ruchem był wylot z Lublina w kierunku Piask. W Kalinówce, na wspólnym odcinku DK12 i 17 średnio na dobę przejeżdżało 35 790 pojazdów. Teraz na drodze ekspresowej pomiędzy węzłami Lublin Felin i Świdnik porusza się średnio 24 661 pojazdów. Po oddaniu S17 zmieniła się organizacja dojazdu do Świdnika. O ile wcześniej kierowcy korzystali z odcinka dwujezdniówki by skręcić w al. Lotników Polskich, to teraz mogą bezpieczniej i szybciej dotrzeć do celu. Ruch przejęła bowiem aleja Jana Pawła II oraz drogi zbiorcze wzdłuż ekspresówki z wiaduktem na wysokości al. Lotników Polskich. Co więcej, w porównaniu z 2010 rokiem wzrósł ruch tranzytowy w kierunku Piask z 19 352 do 23 264 pojazdów na dobę.
Kolejnym odcinkiem na którym za sprawą budowy drogi ekspresowej oddzielono ruch tranzytowy od lokalnego jest wlot do Lublina od strony Warszawy. W 2010 roku pomiędzy Kurowem a Garbowem na wspólnym przebiegu DK12 i 17 poruszało się ok. 20 tys. pojazdów. Pięć lat później ze starej drogi korzysta od 5194 do 5305 pojazdów, a po ekspresie jedzie od 12 496 do 15 055 pojazdów. Na wlocie do Lublina w 2010 roku odnotowano średnio 22 171 pojazdów, a pięć lat później do węzła Lublin Sławinek dociera 20 609 pojazdów. Od tego węzła ruch rozdziela się, tranzyt korzysta z obwodnicy, a kierowcy dla których celem jest Lublin jadą przedłużeniem al. Solidarności. Średni ruch na przedłużeniu al. Solidarności to 13 937 pojazdów a na obwodnicy w kierunku w. Lublin Czechów to 8163 pojazdów na dobę. W sumie jest to ok. 1500 pojazdów więcej co oznacza że z przedłużenia al. Solidarności i północnej części obwodnicy miasta korzystają nie tylko kierowcy jadący od strony Warszawy. Najmocniej obciążonym ruchem odcinkiem obwodnicy jest fragment od węzła Lublin Rudnik do Lublin Tatary (13 108 pojazdów).
Oddanie S17 przeniosło ruch z DK12 pomiędzy Puławami i Końskowolą na drogę ekspresową i drogę wojewódzką 824 od Puław do Żyrzyna. Pięć lat temu ze starej drogi korzystało od 9163 do 18 556 pojazdów a teraz od 7228 do 16 403 pojazdów. Natomiast na drodze wojewódzkiej ruch wzrósł z 7791 i 8421 na 10 050 i 12 541 pojazdów.
Na niemal wszystkich drogach krajowych przebiegających przez nasze województwo wzrósł średni dobowy ruch roczny. Zmalał za to na odcinkach prowadzących do przejść granicznych: w Dorohusku z 3825 na 3543, w Hrebennem z 7493 na 5784. W zamian wzrósł na DK74 przed przejściem w Zosinie z 1970 na 3063.