European Commission
Innovation and Networks Executive Agency (INEA)
Connecting Europe Facility
Nazwa Projektu: Budowa drogi ekspresowej S61 Szczuczyn - Budzisko (granica państwa)
Nr projektu wg Grant Agreement (Umowy o udzieleniu dotacji z dnia 18.11.2015; Amendment (Aneks) nr 1 z 8.06.2017, Amendment nr 2 z 28.05.2019): INEA/CEF/TRAN/M2014/1026995
Nr projektu wg Umowy o Dofinansowanie: CEF/004/2014 oraz CEF/004/2014/Z
Data podpisania UoD: 30.05.2016 (CUPT - GDDKiA) oraz 07.11.2018 (MIiR - CUPT - GDDKiA)
Data zakończenia realizacji projektu wg GA/UoD: 31.12.2022
Całkowita wartość projektu: 3 426 840 916,48 PLN
Koszty kwalifikowalne projektu wg GA/UoD: 742 824 553 EUR
Maksymalna kwota dofinansowania z UE: 379 583 347 EUR
Strona internetowa projektu:
Opis inwestycji:
Przedmiotem projektu jest budowa drogi ekspresowej S61 na odcinku Szczuczyn (2.ga jezdnia obwodnicy) - Budzisko (granica państwa) o szacunkowej długości 109,94 km, stanowiącym element sieci bazowej korytarza TEN-T.
Administracyjnie inwestycja położona jest w województwach podlaskim i warmińsko-mazurskim. Na całym odcinku przewidziano przekrój dwujezdniowy z dwoma pasami ruchu i obustronnymi pasami awaryjnymi.
Projekt został podzielony na 4 odcinki, wszystkie znajdują się w fazie realizacji:
- Szczuczyn - 2.ga jezdnia obwodnicy (realizacja rzeczowa 2017-2019);
- Szczuczyn - Raczki (realizacja rzeczowa 2018-2021);
- Obwodnica Suwałk (realizacja rzeczowa 2016-2019);
- Obwodnica Suwałk - Budzisko (realizacja rzeczowa 2017-2020).
Wszystkie odcinki Projektu są realizowane w systemie „ Projektuj i Buduj”.
Głównym celem Projektu jest stworzenie ponad 100-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S61 wraz z infrastrukturą towarzyszącą, stanowiącego element trans-europejskiej sieci transportowej TEN-T, wspomagającego inteligentny, zrównoważony wzrost i eliminującego wykluczenie społeczne.
Szczegółowe cele Projektu obejmują między innymi:
- Stworzenie bezpiecznego, komfortowego odcinka drogi ekspresowej o wysokiej przepustowości, stanowiącego część trans-europejskiego korytarza transportowego sieci TEN-T Morze Północne – Morze Bałtyckie, oferującego wysoki komfort podróży dla ruchu dalekobieżnego o dużej prędkości,
- Poprawa dostępności komunikacyjnej Polski i połączeń wewnątrzregionalnych Polski w ramach sieci TEN-T,
- Zwiększenie wydajności transportu drogowego i zapewnienie swobodnego przepływu ludzi, towarów, kapitału i usług, zwiększenie konkurencyjności zewnętrznej UE, jak również jej wewnętrznej spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej,
- Dostosowanie parametrów techniczno-użytkowych drogi do prognozowanego natężenia ruchu poprzez usunięcie wąskich gardeł I uzupełnienie brakujących elementów infrastruktury drogowej w sposób podnoszący przepustowość oraz poprawiający warunki ruchu w korytarzu transportowym,
- Usprawnienie ruchu tranzytowego i podniesienie poziomu bezpieczeństwa użytkowników dla zachowania interoperacyjności nowo wybudowanej infrastruktury transportowej poprzez dostosowanie konstrukcji drogi do przepisów obowiązujących w zakresie dróg klasy ‘S’,
- Zwiększenie dostępności do korytarza transeuropejskiego sieci TEN-T oraz podniesienie jakości wewnętrznych powiązań komunikacyjnych poprzez właściwe skomunikowanie budowanej trasy z pozostałą częścią sieci drogowej,
- Poprawa warunków życia mieszkańców w pobliżu istniejącej struktury transportowej,
- Wzrost mobilności osób i towarów w wymianie wewnątrzregionalnej i międzynarodowej.