Spotkanie technologiczne „Optymalizacja inwestycji drogowych – Innowacje sprawdzone w praktyce”
W środę 15 czerwca w Wydziale Technologii krakowskiego oddziału GDDKiA poprowadzone zostały warsztaty technologiczne dotyczące rozwiązań i technologii wprowadzających do drogownictwa nowe możliwości optymalizacji kosztów inwestycji.
Szczegółowo omówiony został recykling głęboki nawierzchni z zastosowaniem asfaltu spienionego, w przypadku którego istotnym i coraz ważniejszym elementem jest możliwość zagospodarowywania materiałów szkodliwych oraz ograniczanie energochłonności robót (w aspekcie oddziaływania na środowisko).
W rozbudowanym module omówiona została nowa Ogólna Specyfikacja Techniczna nr OST D-04.12.01 Podbudowy gruntowe stabilizowane dodatkami zwiększającymi odporność na absorpcję kapilarną wody.
Wykorzystywanie dodatków ograniczających absorpcję wody stanowi nowe podejście do zagadnienie stabilizacji, sprzyja optymalizacji kosztów, redukcji wpływu inwestycji drogowej na środowisko, a przede wszystkim stanowi jeden ze sposobów zmniejszających ilość ciężkiego transportu, obciążającego podczas prowadzonych inwestycji drogi lokalne. W przypadku dużych realizacji drogowych zagadnienie to nabiera dla inwestora istotnego znaczenia i konieczne staje się poszukiwanie oraz łączenie różnych sposobów pozwalających zmniejszać tą kosztowną uciążliwość.
W części teoretycznej zaprezentowane zostało nowe narzędzie do obliczania i weryfikowania konstrukcji nawierzchni drogowych metodami mechanistyczno – empirycznymi. Program komputerowy MWS Pavement Design, będący nowoczesnym i zaktualizowanym następcą obecnego w branży drogowej w niezmienianej od blisko 20 lat formie programu BISAR 3.0, pozwala na indywidulane projektowanie konstrukcji nawierzchni oraz porównywanie przyjmowanych rozwiązań poprzez weryfikację ich trwałości zmęczeniowych.
Praktyczne doświadczenia w laboratorium przeprowadzone zostały z wykorzystaniem metody Cyfrowej Korelacji Obrazu (DIC), będącej nowoczesną optyczną metodą pomiaru deformacji 3D zarówno wielkogabarytowych obiektów inżynierskich, jak i próbek wykorzystywanych w badaniach laboratoryjnych. Systemy tej klasy, do niedawna obecne tylko w najbardziej zaawansowanych technologicznie branżach, coraz szerzej zaznaczają swoją obecność w branży drogowej, wnosząc korzyści niemożliwe do uzyskania w przypadku urządzeń dotychczas używanych. Układy DIC pozwalają między innymi na natychmiastowe identyfikowanie koncentracji naprężeń, optymalizację kształtu konstrukcji czy też walidację modeli MES, a także na wykonywanie analizy modalnej w badaniu budowlanych elementów konstrukcyjnych oraz monitorowaniu wibracji.
Uczestnikami spotkania byli pracownicy krakowskiego oddziału GDDKiA oraz przedstawiciele kilku zaproszonych oddziałów Generalnej Dyrekcji.