40-kilometrowy odcinek autostrady A1 od Strykowa do Tuszyna jest otwarty! To kontynuacja budowy tej strategicznej drogi łączącej południe Polski (i Europy) z polskim wybrzeżem przez: Katowice, Łódź i Gdańsk.
Nowa trasa ma klasę techniczną „A”, zatem może przenosić ruch pojazdów o nacisku na oś do 11,5 tony. Każda z dwóch jezdni ma po dwa pasy ruchu o szerokości 3,75 metra każdy i pas awaryjny o szerokości 3 metrów, natomiast pas rozdzielający jezdnie ma 12,5 metra szerokości, co oznacza, że w przyszłości można dobudować trzeci wewnętrzny pas ruchu, do czego przystosowane są także wszystkie obiekty. Maksymalna prędkość na nowo wybudowanej drodze będzie wynosiła 140 km/h.
Na wybudowanym znajduje się blisko 90 obiektów inżynierskich. Relatywnie dużo jak na 40 kilometrowy fragment trasy jest także węzłów autostradowych; Łódź - Północ, (A1/A2, który powstał wcześniej jako osobna inwestycja), Brzeziny (A1/DK72), Łódź Wschód (A1/DW713), Łódź Górna (A1/DW714) i Tuszyn (A1/DK1). W ramach innego kontraktu (S8) wybudowany został węzeł Łódź Południe. Który łączy autostradę A1 z drogą ekspresową S8. Wymienione węzły pozwolą doskonale skomunikować autostradę z całą aglomeracją łódzką.
Dla zmotoryzowanych wybudowano dwa miejsca obsługi podróżnych pierwszej kategorii (możliwość odpoczynku, skorzystania z toalety, ewentualnie mała gastronomia); Skoszewy Wschód, Skoszewy Zachód, i dwa II i III kategorii: Wiśniowa Góra Wschód, Wiśniowa Góra Zachód (po dostosowaniu, które powinno nastąpić w II połowie 2018 roku).
Nowa trasa ma nawierzchnię betonową, której trwałość (bez gruntownego remontu ) ocenia się na 30-40 lat.
40 kilometrowy odcinek autostrady pozwoli na wyprowadzenie całego ruchu tranzytowego i częściowo lokalnego ruchu ciężkiego z centrum Łodzi
i znakomicie odciąży całą aglomerację łódzką. Należy przyjąć, że oszczędności czasu przejazdu będą wynosiły, w zależności od pory dnia od 1,5 – 2,5 godziny. Najbardziej odczują je przewoźnicy. Oznacza to także radykalną poprawę życia mieszkańców Łodzi, Konstantynowa Łódzkiego, Aleksandrowa i Zgierza (zanieczyszczenie powietrza, hałas, zatory). Nie tylko zmieni się więc komfort codziennego egzystowania ale także wzrośnie poziom bezpieczeństwa na ulicach każdego z miast. Dzięki nowemu fragmentowi trasy będziemy mogli dojechać autostradą bezpośrednio z Piotrkowa Trybunalskiego do Trójmiasta.
Przetarg na dokończenie budowy 40 kilometrowego odcinka Stryków - Tuszyn został ogłoszony 6 lutego 2014 r. Wykonawcy mieli 22 miesiące, wraz z okresami zimowymi na sfinalizowanie prac. Zadanie podzielono na trzy części zgodnie z udzielonymi pozwoleniami na budowę.