Budowa autostrady A1, odc. Pyrzowice - Częstochowa
Nazwa Projektu: Budowa autostrady A1, odc. Pyrzowice - Częstochowa
Nr projektu wg Umowy o Dofinansowanie: POIS.03.01.00-00-0015/16
Data podpisania UoD: 27.06.2016
Data podpisania Aneksu nr 1 do UoD: 14.07.2020
Data zakończenia realizacji projektu wg UoD wraz z Aneksem nr 1: 31.12.2021
Całkowita wartość projektu: 3 011 393 173,07 PLN
Maksymalna kwota dofinansowania z UE: 1 355 184 582,35 PLN
Strona internetowa projektu: http://www.a1-rzasawa-blachownia.pl/; http://www.a1-blachownia-zawodzie.pl/; http://a1.zawodzie-wozniki.pl/; http://a1.wozniki-pyrzowice.pl/
Opis inwestycji:
Przedmiotem projektu jest budowa autostrady A1 na odcinku od Częstochowy do węzła Pyrzowice o długości 57,7 km. Przedmiotowe zadanie zostało podzielone na 4 odcinki realizacyjne:
Odcinek F: węzeł „Rząsawa" (z węzłem) - węzeł „Blachownia" (z węzłem) o długości 22,27 km wraz z budową włączenia autostrady A1 do istniejącego przekroju drogi krajowej nr 1, tj. od km 416+650 do km 417+530
Odcinek G: węzeł „Blachownia" (bez węzła) - węzeł „Zawodzie" (z węzłem) o długości 4,7 km
Odcinek H: węzeł „Zawodzie” (bez węzła) – węzeł „Woźniki” (z węzłem) o długości 16,7 km
Odcinek I: węzeł „Woźniki” (bez węzła) – węzeł „Pyrzowice” (bez węzła) o długości 15,15 km
Główne cele projektu:
- stworzenie bezpiecznego odcinka drogi krajowej stanowiącej fragment korytarza transeuropejskiego sieci TEN-T, zapewniającego wysoki komfort dalekobieżnego ruchu drogowego o dużych prędkościach podróżnych, poprawiającego dostępność komunikacyjną Polski i połączeń międzyregionalnych w ramach sieci TEN-T,
- zwiększenie dostępności do transeuropejskiego korytarza sieci TEN-T oraz poprawa jakości wewnętrznych powiązań komunikacyjnych, poprzez odpowiednie skomunikowanie planowanej trasy z pozostałą siecią drogową,
- poprawa efektywności transportu drogowego oraz zapewnienie swobodnego przepływu osób, towarów, kapitału, usług, wpływające na wzrost konkurencyjności zewnętrznej UE oraz wewnętrznej spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej,
- dostosowanie parametrów techniczno-użytkowych drogi do prognozowanego poziomu ruchu, poprzez likwidację „wąskich gardeł” i uzupełnienie brakujących elementów infrastruktury drogowej, w sposób poprawiający przepustowość i warunki ruchu w korytarzu transportowym,
- odciążenie miast od nadmiernego ruchu drogowego i poprawa warunków życia mieszkańców terenów zabudowy sąsiadującej z istniejącymi rozwiązaniami komunikacyjnymi,
- usprawnienie ruchu tranzytowego poruszającego się w istniejącym korytarzu transportowym i zwiększenie poziomu bezpieczeństwa użytkowników w celu zachowania interoperacyjności powstałej infrastruktury transportowej, poprzez dostosowanie drogi do obowiązujących przepisów prawnych dla dróg klasy „A”,
- wzrost mobilności osób i towarów w ramach wymiany międzyregionalnej oraz poza granice województwa śląskiego jak również poza granice państwa.