Budowa autostrady A1, odc. Pyrzowice - Częstochowa


GDDKiA

Nazwa Projektu: Budowa autostrady A1, odc. Pyrzowice - Częstochowa

Nr projektu wg Umowy o Dofinansowanie: POIS.03.01.00-00-0015/16

Data podpisania UoD: 27.06.2016

Data podpisania Aneksu nr 1 do UoD: 14.07.2020

Data zakończenia realizacji projektu wg UoD wraz z Aneksem nr 1: 31.12.2021

Całkowita wartość projektu: 3 011 393 173,07 PLN
Maksymalna kwota dofinansowania z UE: 1 355 184 582,35 PLN

 

Strona internetowa projektu: http://www.a1-rzasawa-blachownia.pl/; http://www.a1-blachownia-zawodzie.pl/; http://a1.zawodzie-wozniki.pl/; http://a1.wozniki-pyrzowice.pl/

 

Opis inwestycji:

Przedmiotem projektu jest budowa autostrady A1 na odcinku od Częstochowy do węzła Pyrzowice o długości 57,7 km. Przedmiotowe zadanie zostało podzielone na 4 odcinki realizacyjne:
Odcinek F: węzeł „Rząsawa" (z węzłem) - węzeł „Blachownia" (z węzłem) o długości 22,27 km wraz z budową włączenia autostrady A1 do istniejącego przekroju drogi krajowej nr 1, tj. od km 416+650 do km 417+530

Odcinek G: węzeł „Blachownia" (bez węzła) - węzeł „Zawodzie" (z węzłem) o długości 4,7 km

Odcinek H:  węzeł „Zawodzie” (bez węzła) – węzeł „Woźniki” (z węzłem) o długości 16,7 km

Odcinek I: węzeł „Woźniki” (bez węzła) – węzeł „Pyrzowice” (bez węzła) o długości 15,15 km

Główne cele projektu:

  • stworzenie bezpiecznego odcinka drogi krajowej stanowiącej fragment korytarza transeuropejskiego sieci TEN-T, zapewniającego wysoki komfort dalekobieżnego ruchu drogowego o dużych prędkościach podróżnych, poprawiającego dostępność komunikacyjną Polski i połączeń międzyregionalnych w ramach sieci TEN-T,
  • zwiększenie dostępności do transeuropejskiego korytarza sieci TEN-T oraz poprawa jakości wewnętrznych powiązań komunikacyjnych, poprzez odpowiednie skomunikowanie planowanej trasy z pozostałą siecią drogową,
  • poprawa efektywności transportu drogowego oraz zapewnienie swobodnego przepływu osób, towarów, kapitału, usług, wpływające na wzrost konkurencyjności zewnętrznej UE oraz wewnętrznej spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej,
  • dostosowanie parametrów techniczno-użytkowych drogi do prognozowanego poziomu ruchu, poprzez likwidację „wąskich gardeł” i uzupełnienie brakujących elementów infrastruktury drogowej, w sposób poprawiający przepustowość i warunki ruchu w korytarzu transportowym,
  • odciążenie miast od nadmiernego ruchu drogowego i poprawa warunków życia mieszkańców terenów zabudowy sąsiadującej z istniejącymi rozwiązaniami komunikacyjnymi,
  • usprawnienie ruchu tranzytowego poruszającego się w istniejącym korytarzu transportowym i zwiększenie poziomu bezpieczeństwa użytkowników w celu zachowania interoperacyjności powstałej infrastruktury transportowej, poprzez dostosowanie drogi do obowiązujących przepisów prawnych dla dróg klasy „A”,
  • wzrost mobilności osób i towarów w ramach wymiany międzyregionalnej oraz poza granice województwa śląskiego jak również poza granice państwa.