Nazwa Projektu: Budowa drogi ekspresowej S8 Wyszków - Białystok,
odc. Wyszków - granica woj. mazowieckiego/podlaskiego
Nr projektu wg Umowy o Dofinansowanie: POIS.03.01.00-00-0016/16
Data podpisania UoD: 27.06.2016
Data podpisania Aneksu do UoD: 23.09.2019
Data zakończenia realizacji projektu wg UoD: 31.03.2020
Całkowita wartość projektu: 1 219 654 475,48 PLN
Maksymalna kwota dofinansowania z UE: 662 623 873,55 PLN
Strona internetowa projektu: http://www.s8ostrow.pl/
Opis inwestycji:
Przedmiotem projektu jest rozbudowa drogi krajowej nr 8 do parametrów drogi ekspresowej S8, o całkowitej długości 38,496 km na odcinku Wyszków - granica województwa mazowieckiego/podlaskiego. Droga zlokalizowana jest w województwie mazowieckim, powiecie ostrołęckim i powiecie wyszkowskim. Projekt będzie realizowany w systemie tradycyjnym.
Inwestycja poprowadzona jest w większości po śladzie istniejącej drogi krajowej nr 8 i obejmuje 3 odcinki drogi ekspresowej S8, rozdzielone istniejącą obwodnicą miasta Ostrów Mazowiecka:
Celami projektu są:
• stworzenie bezpiecznego odcinka drogi krajowej stanowiącej fragment korytarza transeuropejskiego sieci TEN-T, zapewniającego wysoki komfort dalekobieżnego ruchu drogowego o dużych prędkościach podróżnych, poprawiającego dostępność komunikacyjną Polski i połączeń międzyregionalnych w ramach sieci TEN-T,
• zwiększenie dostępności do transeuropejskiego korytarza sieci TEN-T oraz poprawa jakości wewnętrznych powiązań komunikacyjnych, poprzez odpowiednie skomunikowanie planowanej trasy z pozostałą siecią drogową,
• poprawa efektywności transportu drogowego oraz zapewnienie swobodnego przepływu osób, towarów, kapitału, usług, wpływające na wzrost konkurencyjności zewnętrznej UE oraz wewnętrznej spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej,
• dostosowanie parametrów techniczno-użytkowych drogi do prognozowanego poziomu ruchu, poprzez likwidację „wąskich gardeł” i uzupełnienie brakujących elementów infrastruktury drogowej, w sposób poprawiający przepustowość i warunki ruchu w korytarzu transportowym,
• odciążenie od nadmiernego ruchu drogowego i poprawa warunków życia mieszkańców terenów zabudowy sąsiadującej z istniejącymi rozwiązaniami komunikacyjnymi,
• usprawnienie ruchu tranzytowego poruszającego się w istniejącym korytarzu transportowym i zwiększenie poziomu bezpieczeństwa użytkowników w celu zachowania interoperacyjności powstałej infrastruktury transportowej, poprzez dostosowanie drogi do obowiązujących przepisów prawnych dla dróg klasy „S”,
• wzrost mobilności osób i towarów w ramach wymiany międzyregionalnej oraz poza granice województwa mazowieckiego jak również poza granice państwa.