Budowa drogi ekspresowej S8 Wyszków - Białystok, odc. Wyszków - granica woj. mazowieckiego/podlaskieg


GDDKiA

Nazwa Projektu: Budowa drogi ekspresowej S8 Wyszków - Białystok,
odc. Wyszków - granica woj. mazowieckiego/podlaskiego

Nr projektu wg Umowy o Dofinansowanie: POIS.03.01.00-00-0016/16

Data podpisania UoD:  27.06.2016

Data podpisania Aneksu do UoD: 23.09.2019

Data zakończenia realizacji projektu wg UoD: 31.03.2020

Całkowita wartość projektu: 1 219 654 475,48 PLN

Maksymalna kwota dofinansowania z UE: 662 623 873,55 PLN

 

Strona internetowa projektu: http://www.s8ostrow.pl/

www.s8.wyszkow-poreba.pl

www.s8.poreba-ostrow.pl/

 

Opis inwestycji:

Przedmiotem  projektu jest rozbudowa drogi krajowej nr 8 do parametrów drogi ekspresowej S8, o całkowitej długości 38,496 km na odcinku Wyszków - granica województwa mazowieckiego/podlaskiego. Droga zlokalizowana jest w województwie mazowieckim, powiecie ostrołęckim i powiecie wyszkowskim. Projekt będzie realizowany w systemie tradycyjnym.

 

Inwestycja poprowadzona jest w większości po śladzie  istniejącej drogi krajowej nr 8 i obejmuje 3 odcinki drogi ekspresowej S8, rozdzielone istniejącą obwodnicą miasta Ostrów Mazowiecka:

  1. Odcinek Wyszków - węzeł „Poręba” (z węzłem) od km 516+482,66 do km 529+470,00 o długości 12,987 km (odcinek 1a).
  2. Odcinek węzeł „Poręba” (bez węzła) - Ostrów Mazowiecka od km 529+470,00 do km 545+582,04 o długości około 16,112 km (odcinek 1b).
  3. Odcinek od obwodnicy Ostrowi Mazowieckiej do granicy województwa mazowieckiego/podlaskiego od km 553+145,50 do km 562+542,07 o długości około 9,397 km (odcinek 2).

 

Celami projektu są:

•      stworzenie bezpiecznego odcinka drogi krajowej stanowiącej fragment korytarza transeuropejskiego sieci TEN-T, zapewniającego wysoki komfort dalekobieżnego ruchu drogowego o dużych prędkościach podróżnych, poprawiającego dostępność komunikacyjną Polski i połączeń międzyregionalnych w ramach sieci TEN-T,

•      zwiększenie dostępności do transeuropejskiego korytarza sieci TEN-T oraz poprawa jakości wewnętrznych powiązań komunikacyjnych, poprzez odpowiednie skomunikowanie planowanej trasy z pozostałą siecią drogową,

•      poprawa efektywności transportu drogowego oraz zapewnienie swobodnego przepływu osób, towarów, kapitału, usług, wpływające na wzrost konkurencyjności zewnętrznej UE oraz wewnętrznej spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej,

•      dostosowanie parametrów techniczno-użytkowych drogi do prognozowanego poziomu ruchu, poprzez likwidację „wąskich gardeł” i uzupełnienie brakujących elementów infrastruktury drogowej, w sposób poprawiający przepustowość i warunki ruchu w korytarzu transportowym,

•      odciążenie od nadmiernego ruchu drogowego i poprawa warunków życia mieszkańców terenów zabudowy sąsiadującej z istniejącymi rozwiązaniami komunikacyjnymi,

•      usprawnienie ruchu tranzytowego poruszającego się w istniejącym korytarzu transportowym i zwiększenie poziomu bezpieczeństwa użytkowników w celu zachowania interoperacyjności powstałej infrastruktury transportowej, poprzez dostosowanie drogi do obowiązujących przepisów prawnych dla dróg klasy „S”,

•      wzrost mobilności osób i towarów w ramach wymiany międzyregionalnej oraz poza granice województwa mazowieckiego jak również poza granice państwa.