Do Strykowa w 2006
Już wiadomo, że nie uda się skończyć w tym roku kolejnych odcinków A2 z Konina do Strykowa pod Łodzią, mimo że pogoda bardzo sprzyja. Wybudowanie 104 kilometrów autostrady w ciągu 15 miesięcy okazało się zadaniem ponad siły, a przynajmniej nie wartym dodatkowych pieniędzy, których za nadzwyczajne wysiłki żądali wykonawcy. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad czeka też na wyłonienie, w przetargu, operatora tego fragmentu A2

Nie w tym roku, jak do niedawna planowano, oddane zostaną do eksploatacji kolejne odcinki A2 – 45,5 kilometra od Konina do Dąbia na terenie Wielkopolski i prawie 59 kilometrów w województwie łódzkim. Choć zdecydowana większość jezdni oraz obiektów mostowych jest już prawie gotowa, dwa wiadukty koło miejscowości Daniszew i Beznazwa, na wielkopolskim odcinku A2, zostały dopisane do projektu dopiero latem tego roku, podobnie jak obowiązek zbudowania ekranów dla dzikiego ptactwa w dolinie Neru. Ukończenie tych obiektów do końca listopada br. jest niemożliwe.


 


– Decyzję lokalizacyjną o tym odcinku A2 wydano już w 1996 roku, łącznie z określeniem położenia wiaduktów, tuneli i przepustów dla ruchu lokalnego. Wtedy jednak nie umieliśmy jeszcze i my, inwestorzy, i społeczności gmin, przez które ma biec autostrada, negocjować we właściwy sposób szczegółów tak dużej inwestycji – przyznaje Piotr Chodorowski, z-ca dyr. oddziału poznańskiego GDDKiA. – Stąd niewczesne żądania dodatkowych przejazdów nad i pod autostradą oraz dróg serwisowych, umożliwiających ludności położonych przy autostradzie wsi i miasteczek normalne funkcjonowanie.


 


Rozważany był wariant otwarcia dla ruchu wielkopolskiego fragmentu A2 – od Konina do węzła Koło dla ciężkich pojazdów, i do węzła Dąbie dla pojazdów lekkich. Od węzła Koło do obwodnicy Koła na drodze krajowej nr 2 TIR-y mogłyby jechać drogami powiatowymi Daniszew-Ruszków-Koło, na których przebudowę GDDKiA zawarła odrębny kontrakt. Jednak sprzeciwia się temu stanowczo starosta kolski, który obawia się, że droga z Daniszewa do Koła przez pół roku rozleciałaby się pod kołami tysięcy TIR-ów przejeżdżających każdej doby.


 


– Negocjujemy z konsorcjami wykonawczymi aneksy do umów, uwzględniające nowe terminy oraz dodatkowe koszty wydłużenia kontraktu na budowę tego fragmentu A2 – informuje P. Chodorowski. Czekamy także na rozstrzygnięcie przetargu na operatora A2 między Koninem a Strykowem.


 


Przetarg został ogłoszony przez GDDKiA 11 października 2005 roku, obecnie oferenci składają dokumenty do kwalifikacji wstępnej, termin złożenia dokumentów upływa 12 grudnia br. GDDKiA pragnie, żeby operator był już znany, gdy w przyszłym roku autostrada będzie oddawana do użytku.


 zd1.jpgzd2.jpg


zd3.jpg