29 września przedstawiciele mediów mieli okazję zobaczyć postępy na budowie drogi ekspresowej S19 na odcinku w. Świlcza – w. Rzeszów Południe (Kielanówka). Okazją do wyjazdu było m.in. zakończenie „nasuwki” na estakadzie, która powstaje nad ul. Dębicką w Rzeszowie. Presstour przygotował rzeszowski Oddział GDDKiA oraz wykonawca odcinka, konsorcjum: Eurovia Polska S.A. i Warbud S.A..
Obecnie zaawansowanie prac na tym odcinku wynosi ponad 50 proc.
W zakresie robót ziemnych wykonano:
- wykopów - 663,1 tys m3 (co stanowi 75% wszystkich wykopów do wykonania)
- nasypów - 432,4 tys m3 (co stanowi 80% wszystkich nasypów do wykonania)
W zakresie podbudów wykonano:
- podbudowy pomocnicze z kruszywa niezwiązanego – ok. 32,5 tys m2
- podbudowy zasadnicze z kruszywa niezwiązanego – ok. 31,4 tys m2
- podbudowy zasadnicze z betonu asfaltowego AC WMS 22P – ok. 9,3 tys m2
W ramach budowy powstanie w sumie 12 obiektów inżynierskich, w tym węzeł Rzeszów Południe (Kielanówka) łączący S19 z planowanym odcinkiem drogi wojewódzkiej 878 oraz ponad 470-metrowa estakada nad ul. Dębicką w Rzeszowie. Zaawansowanie robót na większości obiektów inżynierskich (przejścia dla zwierząt, przejścia gospodarcze, wiadukty) sięga 80%.
Estakada E-1 - informacje o obiekcie :
Długość obiektu: 476 m
Długości pojedynczego przęsła: max. 60 m
Ilość jezdni: 2 rozdzielone
Ilość pasów ruchu dla jednej jezdni: 2 + pas awaryjny
Konstrukcja nośna: skrzynka żelbetowa sprężona
Wysokość konstrukcji nośnej: 340 cm
Wysokość spodu skrzynki nad teren: max. 12 m
Ilość betonu potrzebna na cały obiekt: ok. 15 000 m3
Ilość betonu potrzebna na konstrukcję nośną: ok. 9 000 m3
Ilość stali zbrojeniowej na cały obiekt: ok. 2 200 Mg (ton)
Konstrukcja nośna (przęsła) estakady budowana była metodą odcinkowego nasuwania z wykorzystaniem awanbeków (stalowych dziobów montażowych). Metoda ta polega na etapowym zbrojeniu i betonowaniu 30-sto metrowych segmentów ustroju nośnego na stacjonarnym stanowisku prefabrykacji segmentów, doprężaniu kolejnych segmentów do poprzednio wykonanych za pomocą kabli sprężających oraz ich kolejnym wysuwaniu wzdłuż obiektu. Wysuwanie segmentów jest realizowane za pomocą pary potężnych pras do naciągu kabli (duże siłowniki hydrauliczne) po tzw. łożyskach ślizgowych opartych na wcześniej wykonanych podporach.
Ciężar całości ustroju nośnego dla jednej jezdni wynosił 12,5 tys. ton. Dla zobrazowania ciężaru nasuwania wszystkich segmentów - jeżeli przyjąć w zaokrągleniu, że ciężar załadowanego wagonu kolejowego wynosi ~ 80 ton, to ciężar nasuwanej konstrukcji odpowiada ciężarowi 156 takich wagonów kolejowych.
Długość lin potrzebnych do sprężenia konstrukcji to ok. 350 km co jest równe odległości wzdłuż autostrady A4 pomiędzy Rzeszowem a Opolem.
Aktualnie na estakadzie po wykonaniu konstrukcji ustrojów nośnych trwają roboty związane z montażem łożysk, sprężania docelowego (ekscentrycznego) oraz izolacją płyty pomostu pod kapy chodnikowe.
Zakres wykonanych robót na estakadzie od 24 sierpnia 2015 r. do 28 września 2016 r. wyprzedza założony program robót o 2,5 miesiąca.
Odcinek S19 w. Świlcza – w. Rzeszów Południe (Kielanówka) realizowany jest w systemie optymalizuj- projektuj - buduj. System ten oznacza, że wykonawca otrzymał gotową część dokumentacji i mógł wprowadzać do niej pewne zmiany, np. proponować nowe technologie czy rozwiązania. Warunkiem było jednak zachowanie parametrów technicznych i jakościowych drogi.
Odcinek ten będzie stanowił kolejną część tzw. autostradowej obwodnicy Rzeszowa. Pozwoli m.in. na odsunięcie ruchu tirów od obszarów zabudowanych i centrum miasta, dzięki temu zwiększy się bezpieczeństwo na lokalnych drogach. Fragment ten będzie miał długość 6,3 km i będzie kontynuacją wykonanego już fragmentu S19 Rzeszów Zachód - węzeł Świlcza.